Foto; Screenshot/YouTube

VAŽNO OTKRIĆE ZNANSTVENIKA: Sada znamo zašto ‘mrtve galaktike’ izgubljeno plutaju svemirom

Autor: L.B.

Ultra-difuzne galaktike (UDG) misterij su za astronome.

Riječ je o manjim galaktikama u smislu broja zvijezda, ali i dalje su rasprostranjene na velikim udaljenostima, pa su slabe i teško ih je uočiti. Nije jasno kako su nastale ili postoji li nešto posebno u oreolima tamne materije što im pomaže u formiranju.

Nedavno objavljeno istraživanje moglo bi odgovoriti na nekoliko otvorenih pitanja o UDG -ovima, a posebno o “ugašenim” UDG -ovima – onima koji ne tvore nove zvijezde. Nizom simulacija astronomi su uspjeli uočiti i analizirati neke nove galaktike koje odgovaraju ovom opisu, piše Science Alert.

‘Bili su dio većeg sustava prije nego što su postali izolirani’

Promatranjem i modeliranjem otkrili su da su ti ugašeni UDG -i nastali u takozvanoj ‘backsplash’ orbiti, daleko izvan rubova galaktike domaćina, ali još uvijek slabo povezani. Drugim riječima, bili su dio većeg sustava prije nego što su postali izolirani i dijele neke karakteristike s tim izvornim sustavom.

“Ono što smo otkrili u suprotnosti je s teorijama nastanka galaktike jer se ti patuljci moraju nalaziti u grozdovima ili grupnim okruženjima kako bi im nestao njihov plin i prestao stvarati zvijezde”, kaže astronominja Laura Sales sa Sveučilišta California u Riversideu.

“Ali ugašeni UDG -ovi koje smo otkrili su izolirani. Uspjeli smo identificirati nekoliko ovih ugašenih UDG -ova na terenu i pratiti njihovu evoluciju unatrag kako bismo pokazali da potječu iz orbita s backsplash -om.”

‘UDG-ovi su neuspješne Mliječne staze’

Simulacija koju je tim koristio, nazvana TNG50, uspjela je uspješno predvidjeti UDG sustave slične onima koji su promatrani. Mogao bi se ponašati i poput vremeplova, vraćajući ove galaktike natrag da vidi odakle su došle prije nekoliko milijardi godina.

TNG50 je također sugerirao da postotak ugašenih UDG-ova u ultra-difuznoj populaciji galaktika može biti čak 25 posto, što je mnogo više nego što se mislilo na temelju promatranja na terenu. To bi moglo značiti da postoji mnogo ovih galaktika koje će tek biti otkrivene našim teleskopima.

Razni unutarnji procesi i vanjske sile prethodno su istraživani kao mogući razlozi za nastanak UDG-ova, ali do sada nije postojalo jednoznačno objašnjenje koje objašnjava sve ove galaktike.

“Jedna od popularnih teorija koja to objašnjava bila je da su UDG -ovi neuspješne Mliječne staze, što znači kako im je suđeno da budu galaktike poput naše vlastite Mliječne staze, ali nekako nisu uspjele formirati zvijezde”, kaže astronom José Benavides s Instituta za teorijsku i eksperimentalnu astronomiju u Argentini.

Poput patuljastih galaktika

“Sada znamo da ovaj scenarij ne može objasniti sve UDG-ove. Tako nastaju teoretski modeli u kojima više od jednog formacijskog mehanizma može formirati ove ultra-difuzne objekte.”

UDG-i su poput patuljastih galaktika po broju zvijezda koje se u njima nalaze – samo dio od 200-400 milijardi u Mliječnoj stazi – ipak su usporedive veličine s Mliječnom stazom. Zvijezde su rasprostranjene mnogo tanje.

Aureole tamne materije UDG-a krše normalna pravila. Tamo gdje su nekada mogli imati istu koncentraciju tamne tvari kao i patuljasta galaktika, u jednom se trenutku ona smanjila i raširila kako bi pokrila mnogo veće područje, vjerojatno ogoljeno i oživljeno interakcijom s domaćinom.

Bolji uvid u karakteristike tamne tvari mogao bi pomoći u otkrivanju uzroka ovih promjena. To je sljedeća meta za istraživače: Koristit će Keckov teleskop na Havajima za analizu sadržaja tamne tvari UDG -a u klasteru Djevica, najbližem jatu galaktika nama.

Potpuni popis populacije patuljastih galaktika

Kako se moćniji teleskopi pojavljuju na mreži, trebali bismo moći odgovoriti na više pitanja o tim UDG -ovima. Poboljšana optika teleskopa, poput opservatorija Vera C. Rubin i rimskog svemirskog teleskopa Nancy Grace, značit će da se više ovih slabih galaktika može otkriti uz pomoć simulacija poput TNG50.

“Nadamo se da će naši rezultati potaknuti nove strategije za istraživanje svemira niske svjetline, što bi omogućilo potpuni popis ove populacije patuljastih galaktika”, kaže Sales.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy.

Autor:L.B.