DART / NASA

Prvi put zabit ćemo letjelicu u asteroid kako bismo mu skrenuli putanju! Sve je spremno za polijetanje

Svemirska letjelica koja će udariti u asteroid sprema se za lansiranje. Misija “Double Asteroid Redirection Test” (DART), NASA-in test dvostrukog preusmjeravanja asteroida, poletjet će 23. studenog u 22.20 po lokalnom vremenu na SpaceX-ovoj raketi “Falcon 9” iz svemirske baze Vandenberg u Kaliforniji (SAD).

Nakon lansiranja u studenom, NASA će u rujnu 2022. testirati svoju tehnologiju skretanja asteroida kako bi ispitala kako ta metoda utječe na gibanje asteroida bliskih Zemlji.

Meta je Dimorphos, mali satelit koji kruži oko asteroida Didymosa. To će biti prva potpuna demonstracija tehnologije čiji je cilj obrana planeta.

Asteroidi i kometi bliski Zemlji imaju orbite koje se približavaju unutar 50 milijuna km od Zemlje. Otkrivanje prijetnje objekata koji bi mogli nanijeti ozbiljnu štetu primarni je fokus NASA-e i drugih svemirskih organizacija diljem svijeta.

Asteroid 65803 Didymos (promjera 800 m) otkriven je 1996., a njegov satelit Dimorphos (promjera 160 m) 2003. godine.

U rujnu 2022. godine oni će se naći na udaljenosti od 11 milijuna km od Zemlje. Letjelica DART tada će se zabiti u Dimorphos kako bi promijenio kretanje asteroida. Sudar će zabilježiti LICIACube, kockasti satelit talijanske svemirske agencije.

“Astronomi će moći usporediti opažanja s teleskopa na Zemlji prije i nakon udara DART-a kako bi utvrdili koliko se promijenila orbita Dimorphosa. To je ključno mjerenje koje će nam reći kako je asteroid reagirao na naš utjecaj”, kaže Tom Statler, znanstvenik iz programa DART u sjedištu NASA-e.

Tri godine nakon udara, misija Europske svemirske agencije “Hera” detaljno će proučiti utjecaj DART-a te izmjeriti fizička svojstva Dimorphosa i njegovu orbitu.