Ilustracija: Australian National University

‘OVO JOŠ NISMO VIDJELI’ Znanstvenici otkrili dvije crne rupe koje su se slučajno susrele i proizvele zanimljiv fenomen

Mreškanje u prostorvremenu koje stvaraju sudari crnih rupa naučilo nas je mnogo o tim zagonetnim objektima. Gravitacijski valovi kodiraju informacije o crnim rupama: njihovim masama, obliku njihove spirale usmjerene jedna prema drugoj, njihovim vrtnjama i njihovoj orijentaciji.

Iz toga su znanstvenici utvrdili da je većina sudara koje smo vidjeli bila između crnih rupa u binarnim sustavima. Dvije crne rupe su započele kao binarni sklop masivnih zvijezda koje su se zajedno pretvorile u crne rupe, zatim su se spiralno privukle i naposljetku spojile.

Međutim, od 90-ak dosad otkrivenih spajanja jedno se ističe kao vrlo neobično. Otkriven u svibnju 2019., gravitacijski val GW190521 emitirao je prostorvremenske valove kao nijedan drugi.

“Njegova morfologija i struktura nalik eksploziji jako se razlikuju od prethodnih opažanja. GW190521 je prvobitno analiziran kao spajanje dviju brzo rotirajućih teških crnih rupa koje se približavaju jedna drugoj duž gotovo kružnih orbita, ali su nas njegove posebne značajke navele da predložimo druga moguća tumačenja”, kaže astrofizičarka Rossella Gamba sa Sveučilišta u Jeni (Njemačka).

Konkretno, bilo je teško objasniti kratko i oštro trajanje signala gravitacijskog vala.

Gravitacijski valovi nastaju stvarnim spajanjem dviju crnih rupa, poput mreškanja kamena bačenog u jezero. Ali također ih stvara binarni inspiral, a intenzivna gravitacijska interakcija šalje slabije valove dok se dvije crne rupe neumoljivo približavaju.

“Oblik i kratkoća – manje od desetinke sekunde – signala povezanog s događajem navode nas na hipotezu o trenutnom spajanju dviju crnih rupa, koje se dogodilo u nedostatku spiralne faze”, objašnjava astronom Alessandro Nagar iz Nacionalnog institucija za nuklearnu fiziku u Italiji.

Njihovi rezultati upućuju na to da dvije crne rupe nisu započele u binarnom sustavu, već su bile uhvaćene u gravitacijsku mrežu, dva puta prevrćući se jedna pokraj druge u divljoj ekscentričnoj petlji prije nego što su se udarile u jednu veću crnu rupu. Nijedna od crnih rupa u ovom scenariju nije se vrtjela.

Sljedeći video napravljen je prije ovog istraživanja, ali također govori o nekim zanimljivostima gravitacijskog vala GW 190521.