Foto: Pexels

Otkriven planet koji potpuno mijenja teorije znanstvenika: ‘Pokazuje koliko malo znamo o svemiru’

Autor: F.F

Znanstvenici su ostali zbunjeni nakon otkrića planeta koji je znatno veći od svoje zvijezde, izazivajući preispitivanje našeg trenutnog razumijevanja o stvaranju solarnih sustava. Planet, po imenu LHS 3154b, ima masu najmanje 13 puta veću od Zemljine mase. Kruži oko zvijezde LHS 3154, koja je devet puta manja od našeg Sunca.

Astronomi nisu iznenađeni veličinom planeta, jer je to prilično uobičajena pojava, ali čudi ih to što kruži oko tako male zvijezde. Zvijezda oko koje se planet kreće je ultrahladna patuljasta zvijezda, jedna od najmanjih i najhladnijih vrsta zvijezda u svemiru. Ovo otkriće ne podudara se s očekivanjima. Par ima omjer mase 100 puta veći od onog između Zemlje i Sunca, što značajno premašuje granice trenutnih teorija o formiranju planeta.

Profesor Suvrath Mahadevan sa Sveučilišta Penn State, suautor istraživanja, izjavio je: “Ovo otkriće stvarno ukazuje na to koliko malo znamo o svemiru. Nismo očekivali da će postojati tako velik planet oko zvijezde tako male mase.”

Zvijezde privlače velike količine plina i prašine prilikom formiranja. Oni se okreću oko sebe u obliku diska, a neki materijali se mogu spojiti kako bi na kraju formirali planete. No, profesor Mahadevan tvrdi da disk oko LHS 3154 ne bi trebao imati dovoljno čvrste mase da stvori planet takve veličine, prenosi Indy100.

Foto: Pexels

Nevjerojatno otkriće

Količina prašine u disku trebala bi biti najmanje 10 puta veća od one koja je zapažena kako bi nastao LHS 3154b. Mahadevan je dodao: “U ovom području orbite, nikada nismo vidjeli ništa slično. Nismo vjerovali da tako mala zvijezda može imati tako velik planet.”

Činjenica da je LHS 3154 ultrahladna patuljasta zvijezda znači da ima nisku temperaturu u usporedbi s drugim zvjezdanim objektima, poput našeg Sunca. Stručnjaci tvrde da to znači da će planeti koji bi mogli imati tekuću vodu na površini biti bliži svojoj zvijezdi u usporedbi s Zemljom i Suncem.

Ovi ljudi su razvili sposobnost ‘života’ pod vodom: Evo što im omogućuje da rone 13 minuta

Profesor Mahadevan objašnjava: “Zamislite to kao vatru na logorskom ognjištu. Što se vatra više hladi, morate joj se približiti da biste ostali topli. Isto vrijedi i za planete. Ako je zvijezda hladnija, planet mora biti bliže toj zvijezdi kako bi bio dovoljno topao za tekuću vodu.”

Istraživači su koristili instrument nazvan Habitable Zone Planet Finder (HPF), smješten na teleskopu Hobby-Eberly u McDonald Observatoriju u Teksasu, kako bi otkrili ovaj planet.

Profesor Mahadevan zaključuje: “Ono što smo otkrili postavlja ekstremni test za sve trenutačne teorije o stvaranju planeta. To je suština onoga što HPF radi: otkrivanje najčešćih načina na koje zvijezde u našoj galaksiji formiraju planete i pronalaženje tih planeta.”

Autor:F.F