Scott i Mark Kelly, Foto: NASA

NASA provela genijalan eksperiment: Jedan blizanac otišao u svemir, a drugi je ostao na Zemlji

NASA je provela nevjerojatan eksperiment s identičnim blizancima kako bi istražila utjecaj svemira na ljudski organizam. Astronauti Scott i Mark Kelly iz SAD-a sudjelovali su u godinu dana dugoj misiji, pri čemu je Scott otputovao u svemir, a Mark ostao na Zemlji.

Scott je krenuo prema Međunarodnoj svemirskoj postaji 27. ožujka 2015. i vratio se 1. ožujka 2016. godine.

Po povratku, istraživači su proučavali različite aspekte zdravlja blizanaca, uključujući kognitivne funkcije, bakterije u crijevima te genetske promjene.

Scott i Mark Kelly, Foto: NASA

Genetske razlike

Jedno od zapaženih otkrića bilo je da su se Scottove telomere, krajevi kromosoma, produžili tijekom boravka u svemiru, no po povratku na Zemlju brzo su se vratili na normalnu dužinu. To iznenađujuće otkriće suprotno je očekivanjima jer se kraće telomere obično povezuju sa starenjem.

Tijekom istraživanja, otkriveno je i da su blizanci imali različitu crijevnu floru, što se pripisuje različitoj prehrani i okolišu. Razlike su zabilježene i u metilaciji Scottovih i Markovih stanica, što ukazuje na to da određeni geni mogu biti osjetljiviji na promjene u okolini, bez obzira na to je li riječ o Zemlji ili svemiru.

Analiza više od 200.000 molekula RNK pokazala je značajne genetske razlike između blizanaca, potičući znanstvenike na istraživanje mogućnosti aktivacije “svemirskog gena” tijekom Scottova boravka u svemiru.

(VIDEO) Astronaut koji je proveo 340 dana u svemiru progovorio o NLO-ima: ‘Ovo je moje iskustvo!’

Nema prepreka

Što se tiče kognicije, Scottova izvedba ostala je uglavnom nepromijenjena u usporedbi s Markom, što sugerira da astronauti mogu održavati visoke razine kognitivne izvedbe tijekom duljih boravaka u svemiru.

NASA će nastaviti istraživati Scottove gene, telomere, vid i sl., ali istodobno naglašava da, unatoč nekim genetskim promjenama, ne postoje nepremostive prepreke za putovanje čovjeka na Mars.