Screenshot/Youtube

Maleni apolonski asteroid zapravo je ostatak Mjeseca koji nastao pri velikom kozmičkom sudaru!?

Mjesečeva nasilna povijest ispisana je na njegovom licu. Tijekom milijardi godina svemirske stijene stvarale su kratere na njegovoj površini, izbacujući krhotine. Čini se da su astronomi prvi put uočili ostatke jednog od tih drevnih sudara – u svemiru. Tajanstveni objekt nazvan “469219 Kamoʻoalewa” zalutali je fragment Mjeseca, tvrde istraživači.

Otkriven 2016. godine, 469219 Kamoʻoalewa, poznat i kao 2016 HO₃, jedan je od pet poznatih Zemljinih kvazisatelita iz skupine “apolonskih asteroida”.

O tim se kvazisatelitima jako malo zna jer, primjerice, Kamoʻoalewa ima promjer 41 m i može biti udaljen od Zemlje između 40 i 100 puta dalje nego što je Mjesec.

“Objekt u kvazisatelitskoj orbiti je zanimljiv jer je vrlo teško ući u tu vrstu orbite. To nije vrsta orbite u kojoj bi se objekt iz asteroidnog pojasa lako mogao uhvatiti Budući da je orbita gotovo identična Zemljinoj, odmah izaziva sumnju da je objekt poput Kamoʻoalewe nastao u sustavu Zemlja – Mjesec”, kaže astronom Richard Binzel s MIT-a.

Istraživači su uporabili veliki binokularni teleskop i teleskop Lowell Discovery u Saffordu i Happy Jacku (Arizona, SAD), kako bi zavirili promatrali Kamoʻoalewu u vidljivim i blisko infracrvenim valnim duljinama. Svjetlost na tim valnim duljinama sadrži važne naznake o mineralima u stjenovitim tijelima, pomažući u razlikovanju objekata kao što su sateliti, asteroidi i terestrički planeti.

Kamoʻoalewa je reflektirala više Sunčeve svjetlosti na dužim ili crvenijim valnim duljinama. Astronom Vishnu Reddy sa Sveučilišta u Arizoni (Tucson, SAD) i njegovi kolege otkrili su da je blisko infracrveni spektar izgledao drukčije od bilo kojeg poznatog asteroida blizu Zemlje. Istodobno, izgledalo je kao zrnca silikatnog kamena s Mjeseca koje su na Zemlju donijeli astronauti Apolla 14.

“Za mene to najvjerojatnije znači da je to izbačeni fragment s Mjeseca, iz događaja stvaranja kratera”, kaže Binzel.

Detaljnija zapažanja mogla bi pomoći potvrditi da je Kamoʻoalewa napravljena od Mjesečevih tvari. Kineska svemirska agencija objavila je planove za slanje sonde na Kamoʻoalewu kako bi prikupila uzorke i vratila ih na Zemlju tijekom ovog desetljeća.