Ilustacija/Symmetrybox

GANGOTRIJSKI VAL: Astronomi otkrili prvu viticu plina koja se iz naše galaktike proteže kao isperak iz badrljice!

Astronomi su utvrdili da se duga tanka nit hladnog gustog plina proteže od središta Mliječne staze, povezujući dva spiralna kraka galaktike. To je prvi put da je u našoj galaktici uočena takva struktura. Ona izgleda kao isperak koji izrasta iz badrljice pera.

Tim koji je otkrio “isperak” naše galaktike nazvao ga je Gangotrijski val, po glečeru koji je izvor najduže indijske rijeke Gange, a nalazi se kod indijskoga gradića imenom Gangotri. Naime, na hindskom i drugim indijskim jezicima, Mliječna staza naziva se आकाशगंगा (Ākāśgaṅgā), što znači “nebeska Ganga”.

Astrofizičarka V. S. Veena sa Sveučilišta u Kölnu (Njemačka) sa svojim je kolegama otkrila Gangotrijski val tražeći oblake hladnog plina ugljičnog monoksida, koji je gust i lako ga je pratiti, u podacima s teleskopa APEX u San Pedro de Atacami u Čileu. Struktura se proteže od 6000 do 13.000 svjetlosnih godina, od kraka Norme do manjeg kraka u blizini galaktičkog središta zvanog “krak od tri kiloparseka”. Koliko je zasad poznato, sve ostale vitice plina u Mliječnoj stazi poravnate su sa spiralnim krakovima.

Gangotrijski val ima još jednu neobičnu osobinu: valovitost. Čini se da se vitica njiše gore-dolje poput sinusnog vala tijekom tisuća svjetlosnih godina. Astronomi nisu sigurni što bi tomu mogao biti uzrok.

“Druge galaktike imaju plinovito ‘perje’, no kada je riječ o Mliječnoj stazi, iznimno je teško mapirati strukturu galaktike opažajući je iznutra. Nadamo se da ćemo pronaći još galaktičkih perja i drugih dijelova strukture naše galaktike. Jedan po jedan i moći ćemo mapirati Mliječnu stazu”, zaključuje Veena.