fbpx
Foto: NASA

(FOTO) MISTERIJ OZNAKA ‘D24’ I ‘335’: Je li napokon riješen jedan od najvećih nestanaka zrakoplova?

Autor: Zlatko Govedić

Amelia Earhart (1897.-?) bila je prva žena koja je tromotornim zrakoplovom preletjela Atlantski ocean. Bilo je to 20. svibnja 1932. Samo tri godine poslije, trebalo joj je 18 sati i 16 minuta da preleti od Havaja do Kalifornije. Zbog svega se toga smatra jednom od najznačajnijih pionirki avijacije.

U svibnju 1937. odvažila se poći u pustolovinu koju dotad još nitko nije bio ostvario. Kanila je preletjeti Zemlju po dužini ekvatora, nekih 40 tisuća kilometara. Nakon više međuslijetanja, 2. srpnja iz gradića Lae u Papua Novoj Gvineji s navigatorom Fredom Noonanom (1893.-?) poletjela je prema otoku Howland koji se nalazi usred Tihog oceana, na pola puta između Australije i Havaja. Međutim, onamo nikada nisu sletjeli. Nakon nekoliko javljanja preko radija, izgubio im se svaki trag. Ubrzo je uslijedila dotad najveća akcija potrage u kojoj su sudjelovala 64 zrakoplova, kao i osam ratnih brodova. Nakon dva tjedna potraga je obustavljena, a Earhart i Noonan proglašeni su mrtvima. Zrakoplov nikada nije pronađen.

Sve do dana današnjeg svako malo javi se neki istraživač ili stručnjak koji tvrdi da je riješio misterij. Osim navedenog projekta Blue Angel, među zapaženijima bio je i Richard Jantz, profesor antropologije sa Sveučilišta Tennessee, koji je u ožujku 2018. izjavio kako kosti pronađene tri godine nakon Earhartina nestanka na pacifičkom otoku Nikumaroro pripadaju upravo njoj, iako su prethodne studije ukazivale na to da one pripadaju muškoj osobi. Dakako, postoje i nebrojene teorije urote, od toga da su njezin zrakoplov oteli izvanzemaljci do toga da je preživjela let, promijenila identitet i nastavila živjeti u tajnosti.


Novi tragovi?

Posljednjih godina pronađeni su tragovi koji upućuju na to da je Earhartin zrakoplov možda pao negdje na udaljenom pacifičkom atolu Nikumaroro i da su avijatičarka i njezin navigator možda čak preživjeli nekoliko dana na malom otoku dok su čekali spas.

Iako su pokušaji da se locira olupina njezina zrakoplova u vodi kraj otoka dosad bili bezuspješni, 1991. Richard Gillespie iz The International Group for Historic Aircraft Recovery ondje je otkrio misterioznu metalnu ploču koja je izgledala kao da je mogla doći iz zrakoplova .

Iako se činilo da ploča nije dio Earhartove Electre, Gillespie je kasnije utvrdio da bi to zapravo mogla biti zakrpa koja je stavljena preko jednog od prozora zrakoplova u svibnju 1937.

Sada je obnovljena analiza te aluminijske ploče otkrila do sada neviđena slova i brojeve – kao što su ‘D24’, ‘XRO’ i ‘355’ ili ‘385’ – koji bi mogli dati naznake o tome odakle je ploča došla.

“Pronašli smo nešto što izgleda kao utisnute ili obojene oznake koje bi mogle biti od originalnog proizvođača. Ne znamo što znače, ali to su prve nove informacije ovog otkrića koje su ispitivali razni stručnjaci različitim znanstvenim tehnikama više od 30 godina”, kaže profesor nuklearnog inženjerstva Kenan Unlu s Državnog sveučilišta u Pennsylvaniji (SAD).

Iako je malo vjerojatno da će ovo otkriće razriješiti misterij Earhartina nestanka, ono bi moglo pomoći da se potvrdi odakle je ploča došla i je li korištena kao zakrpa na zrakoplovu.







Autor:Zlatko Govedić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.