Ilustracija/Shutterstock

(FOTO) ASTRONOMI ZADIVLJENI: ‘Pronašli smo egzoplanet koji ima oblik poput lopte za ragbi!’

Astronomi su prvi put otkrili egzoplanet iskrivljena oblika. Za razliku od običnih sfernih planeta na koje smo svi navikli, ovaj je izdužen i nalikuje lopti za ragbi. To otkriće, zahvaljujući svemirskom teleskopu CHEOPS, moglo bi nam pomoći da shvatimo kako ti egzoplaneti nastaju u tako ekstremnim orbitama.

“Nevjerojatno je da je CHEOPS zapravo uspio otkriti tu sićušnu deformaciju. Ovo je prvi put da je takva analiza napravljena i možemo se nadati da će promatranje u dužem periodu dovesti do boljeg poznavanja unutarnje strukture planeta”, kaže astronom Jacques Laskar s Pariškog opservatorija (Francuska).

Egzoplanet se zove “WASP-103b” i kruži oko zvijezde “WASP-103”, udaljene 1800 svjetlosnih godina. To je pravi “vrući Jupiter”. Kao što to ime govori, ti su egzoplaneti plinoviti divovi poput Jupitera. Međutim, za razliku od njega, oni kruže vrlo blizu svojim matičnim zvijezdama, s periodima orbite kraćim od 10 dana. To je ono što ih čini vrućim.

Prema trenutnim modelima formiranja planeta, vrući Jupiteri zapravo ne bi trebalo da postoje. Plinoviti div ne može se formirati tako blizu svoje zvijezde, jer bi gravitacija, zračenje i intenzivni zvjezdani vjetrovi trebalo da spriječe skupljanje plina.

Međutim, oni postoje. Od gotovo 5000 otkrivenih egzoplaneta, više od 300 njih mogli bi biti vrući Jupiteri. Smatra se da se formiraju dalje u svojim planetarnim sustavima, a zatim migriraju prema zvijezdi. Kako god da se formiraju, mogu nam puno reći o gravitacijskoj interakciji planeta i zvijezde pa su vrlo zanimljivi za proučavanje.

Više zapažanja pomoći će astronomima da shvate njegov oblik i možda usput riješe još jednu misteriju. Većina vrućih Jupitera ima orbitalna razdoblja koja postaju sve kraća kako se spiralno približavaju svojim zvijezdama. Čini se da orbitalno razdoblje WASP-103b raste, prema zapažanjima CHEOPS-a.

Nemoguće je reći što bi tome mogao biti uzrok. Drugo tijelo moglo bi ometati orbitu, ili bi orbita mogla biti ekscentrična, što uzrokuje nepravilnosti.

Također je moguće da su mjerenja pogrešna ili da nisu ispravno protumačena, te da se orbita zapravo smanjuje. Daljnje proučavanje zvijezde i njezina čudnog egzoplaneta moglo bi pomoći u rješavanju te zagonetke.

“Buduća opažanja svemirskim teleskopom James Webb pomoći će nam da dobijemo pogled na unutrašnjost ovog vrućeg Jupitera”, zaključuju istraživači.