Ilustracija/NoirLab

Bijeli patuljci su prava ‘groblja egzoplaneta’: Astronomi otkrili dosad neviđene vrste stijena!

Astronomi su otkrili dosad neviđene vrste stijena, sastavljene od neobičnih omjera minerala, unutar ostataka izvanzemaljskih svjetova koje su rastrgale njihove umiruće matične zvijezde. Nova studija ukazuje na to da su takvi egzoplaneti izgrađeni od mnogo šireg spektra tvari nego što se to prije mislilo.

U novoj studiji, istraživači su pogledali 23 bijela patuljka u krugu od 650 svjetlosnih godina od Sunca. Dok su te zvijezde umirale i pretvarale se u bijele patuljke, rastrgale su egzoplanete u svojoj orbiti. Stoga atmosfera tih bijelih patuljaka sadrži ostatke izvanzemaljskih svjetova koje su uništili. Istraživači su razradili omjer različitih elemenata u atmosferi bijelih patuljaka analizirajući svjetlost koju daju zvijezde te su izračunali najvjerojatniji sastav minerala koji su formirali uništene izvanzemaljske svjetove.

Istraživači su otkrili da je samo jedan od bijelih patuljaka sadržavao ostatke egzoplaneta geološkog sastava sličnog Zemlji. Unutar ostalih mrtvih zvijezda, istraživači su pronašli ostatke egzoplaneta napravljenih od izvanzemaljskih stijena koje nikada nisu viđene na našem planetu ili u ostatku Sunčeva sustava. Stijene su bile toliko različite od onih poznatih znanosti da su istraživači čak morali stvoriti potpuno nova imena kako bi ih klasificirali.

“Dok neki egzoplaneti koji su nekada kružili oko bijelih patuljaka izgledaju slično Zemlji, većina ima vrste stijena koje su egzotične za naš Sunčev sustav”, kaže glavni autor Siyi Xu, astronom iz Nacionalnog laboratorija za optičko-infracrveno astronomsko istraživanje (NOIRLab) u Arizoni.

“Sunce sabijeno na obujam Zemlje”

Bijeli patuljci su male zvijezde visoke površinske temperature (do 150.000 K) i velike gustoće (približno Zemljina volumena, a Sunčeve mase). Kada se potroši nuklearno gorivo zvijezde mase između 0,07 i 10 Sunčevih masa, nakon stadija crvenoga diva i planetarne maglice, gravitacijska sila sažima jezgru zvijezde do gustoće pri kojoj odbojna sila među česticama tvari (tlak degeneriranoga plina) postane dovoljno velika da zaustavi sažimanje. Tijekom tog procesa, te umiruće zvijezde oslobađaju oblak pregrijanog plina koji guta planete u njihovoj orbiti.

Neki egzoplaneti mogu izdržati tu silu, ali većina ih biva razbijena snažnim gravitacijskim poljem bijelog patuljka. On potom privlači planetarne ostatke prema sebi u procesu poznatom kao akrecija. Znanstvenici su procijenili da oko 25% svih bijelih patuljaka sadrži ostatke mrtvih egzoplaneta.

Neobičan sastav minerala

U novoj studiji znanstvenici su se usredotočili na onečišćene bijele patuljke koji su već imali precizne mjerne podatke koji pokazuju njihov omjer magnezija, kalcija, silicija i željeza u atmosferi. Astronomi misle da su ti elementi uobičajeni u jezgri i omotaču egzoplaneta koji čine većinu planeta ispod vanjske kore. Izračunavanjem omjera tih elemenata, znanstvenici mogu reverznim inženjeringom odrediti minerale koji su sačinjavali stjenovitu unutrašnjost planeta.

Međutim, rezultati su otkrili da je iznenađujuća većina minerala koji su sačinjavali te egzoplanete vrlo različita od onoga što su očekivali.

“Ako imamo plašt koji ne sadrži olivin, ali ima kvarc, ili plašt koji ne sadrži ortopiroksen, ali ima periklas, termodinamička i fizička svojstva mogla bi biti sasvim drukčija i mogla bi utjecati na vrstu, debljinu i opseg kore. Potrebni su novi eksperimenti da bi se uistinu razumjele vrste geološke povijesti koje bi mogle biti moguće”, zaključuje suautor studije Keith Putirka, geolog s Državnog kalifornijskog sveučilišta (Long Beach, SAD).