Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

‘U ovoj krizi ima i nešto pozitivno, stvaraju se nova radna mjesta i nove profesije. Mnogi će propasti, a oni koji opstanu postati jači i spremni na daljnja ulaganja’

Autor:

Ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) Krunoslav Capak najavio je mogućnost dodatnog pooštravanja epidemioloških mjera i nakon 21. prosinca.

Pojasnio je kako će one ići u smjeru daljnjeg smanjivanja kontakata, u javnom prijevozu, trgovačkim centrima i drugdje.

U takvim uvjetima još strožih mjera, koje će se vjerojatno produljiti i u siječanj 2021. godine, dodatno će se smanjiti potrošnja građana, a gospodarstvo će nastaviti trpjeti gubitke.

Kako bi se sačuvala dobra zdravstvena situacija hrvatskog stanovništva ide se na uštrb gospodarstva. Je li baš sve tako negativno, kakve će imati posljedice još čvršće “zaključavanje” te postoji li ipak nešto pozitivno u cijeloj koronakrizi, upitali smo ekonomskog analitičara Damira Novotnya.

“Dosadašnje mjere su utjecale na raspoloženje potrošača, a obično u ovom dijelu godine kod potrošača ‘rate apetit’ za potrošnjom jer jednostavno ovo predbožićno razdoblje kod kućanstava stvara atmosferu pogodnu za potrošnju. Ljudi se nastoje osloboditi dnevnih briga i troše više pred kraj godine. To se pokazalo u prethodnim godinama. No, već je sada jasno da ove godine ta potrošnja neće biti tako visoka kao što je bila prethodnih godina. Trgovački lanci će imati manju posjećenost, ako uopće budu otvoreni, a jednako tako i ugostiteljski objekti. Nedvojbeno je da će zaoštravanjem mjera i povećavanjem broja zatvorenih objekata doći do smanjenja potrošnje te ukupnih ekonomskih aktivnosti”, rekao je Novotny.




Dodao je kako hrvatski građani uglavnom troše domaće proizvode, što je bilo vidljivo i u prvom lockdownu na proljeće.

“Pozitivno je što su se domaći proizvođači te pojedini restorani naučili da nude dostavu do ‘kućnog praga’, a taj trend će se vjerojatno nastaviti i u budućnosti. Smanjit će se roba široke potrošnje i to će posljedično utjecati na vanjsko-trgovinske račune te će imati pozitivan učinak jer se uglavnom ta potrošnja potkraj godine odnosila na proizvode koji su dolazili iz inozemstva. Ne vjerujem da će to imati tako snažan utjecaj iako je vidljiv pad industrijske potrošnje”, istaknuo je Novotny.

Unatoč tome, on smatra kako će se ipak naša kućanstva odlučiti na kupovinu namirnica za bogatije blagdanske objede, ali na neke veće kupovine ipak se nećemo odlučiti.




Koronakriza i strože epidemiološke mjere negativno utječu i na turističku djelatnost. U ovo doba godine Zagreb je vrvio turistima, a sada gotovo da i nema nikoga.

Novotny se složio s tom tvrdnjom te rekao kako će se to izravno odraziti na poslovanje poduzetnika koji se bavi turizmom. “Već sada vidimo da u Zagrebu posjetitelja nema. Mislim da je prije nekoliko dana objavljen podatak, ako je on uopće točan – a ako je onda je stvarno upozoravajući- o tome da je Zagreb prošli tjedan posjetilo samo 60 turista. To je doista poražavajuće za sve one koji su vezani uz turizam. I njima će to biti jako teško”, istaknuo je ekonomski analitičar.

Na našu opasku da s tim negativnim predznakom ulazimo u novu godinu te da će to posljedično utjecati na turizam u cjelini u cijeloj 2021., Novotny je rekao kako je ova godina već pretrpjela gubitke u turizmu. No, dodao je kako se i u tom sektoru moraju dogoditi neke promjene.

“Vjerujem da će restorani koji se digitaliziraju održavati razinu zaposlenosti i poslovanja. Tu su i usluge dostave hrane koje se sve više razvijaju, a prije to nije bio slučaj. U smjeru takvih logističkih usluga razvijat će se daljnja turističko-ugostiteljska djelatnost”, naglasio je.




Podsjetio je kako se nekada mobitelom mogla jedino naručiti pizza, a sada restorani već dostavljaju cijele obroke, što je u razvijenim zemljama normalno već godinama.

“Dolazi do strukturnih promjena zanimanja što je neminovno. Mijenjaju se navike potrošača jer oni više preferiraju domaće prehrambene proizvode, a prema tome će se privikavati i restorani. Otvaraju se nova radna mjesta i nove profesije. Zanimljivo je kako se brzo povećava broj poduzeća koje nude te usluge”, istaknuo je.

Na našu primjedbu kako u koronakrizi ipak ima i nešto pozitivno, a ne samo negativno, složio se s nama i rekao kako je “naš turističko-ugostiteljsko sektor dosta dugo bio impresioniran rastom interesa za Hrvatskom u ljetnoj sezoni.”

“Turistički djelatnici trebaju voditi računa o ovakvim šokantnim situacijama. To je jednostavno lekcija koju mnogi trebaju naučiti, a neki su je već naučili. Treba to otvoreno i pošteno reći. Mnogi neće opstati, ali oni koji opstanu iz ove krize će izaći jači i sigurno će biti spremni na daljnja ulaganja u svoj razvoj i otvaranje novih radnih mjesta”, zaključio je Novotny.

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.