DJELOMIČNO ‘ZATVARANJE’ GOSPODARSTVA Unatoč teškoj financijskoj situaciji, HUB ne namjerava ponovno uvesti moratorij na kredite

Autor:

U subotu, 28. studenoga uvode se rigoroznije epidemiološke mjere kako bi se smanjio broj zaraženih i hospitaliziranih osoba.

To djelomično “zaključavanje” ponovno će se negativno odraziti na gospodarstvo, ali i standard hrvatskih građana.

Uz zdravstvenu situaciju, oni su dodatno opterećeni financijskom situacijom. Nakon prestanka moratorija na kredite, građani su ponovno počeli plaćati kreditne obveze. No, što će se dogoditi u situaciji ponovnog lockdowna i hoće li bankari ponovno izaći klijentima u susret upitali smo nadležne iz Hrvatske udruge banaka (HUB).

Odgovorili su kako su “na razini Europske unije regulatori i zakonodavci poduzeli razne mjere koje su omogućile bankama da održavaju kreditnu aktivnost i istovremeno odobravaju moratorije i ostale mjere pomoći za kreditne obveze građana i poduzeća koji imaju financijske poteškoće uzrokovane pandemijom”.

“Hrvatske banke provode mjere u skladu s najboljim europskim praksama, a u pojedinim elementima pružaju i višu razinu pomoći. Shodno tome, odobravani su moratoriji od 3 do 12 mjeseci ovisno o individualnim potrebama klijenta, primjerice turistički sektor i srodne djelatnosti koje su najviše pogođene mogu koristiti moratorij u trajanju od 12 mjeseci. Slijedom navedenog, brojni korisnici kreditnih obveza još uvijek koriste mjeru moratorija te na taj način imaju osiguranu dodatnu likvidnost”, istaknuto je iz HUB-a.




Dodali su kako “banke u otežanim okolnostima odobravaju moratorije efikasno i pravovremeno”.

Prema zadnjim dostupnim podacima do kraja rujna pravne osobe su zatražile moratorije ili refinanciranje za izloženosti u iznosu od oko 32,6 milijarde kuna, od čega su posebne mjere odobrene u iznosu od 31,5 milijardi kuna ili oko 95 posto od ukupno zatraženog iznosa i 29 posto od ukupnog portfelja kredita nefinancijskim društvima. Građani su podnijeli zahtjeve u iznosu od 8,7 milijarde kuna, od čega su trenutno mjere odobrene u iznosu od oko 7,2 milijarde kuna ili 82,3 posto od ukupno zatraženog iznosa i 5,7 posto ukupne kreditne izloženosti.

Banke proaktivno komuniciraju s klijentima




Također, ističu u HUB-u, kako banke u skladu sa smjernicama i najboljim praksama europskih banaka proaktivno komuniciraju s klijentima koji imaju financijske poteškoće te dogovaraju nastavak otplate preuzetih obveza u skladu s mogućnostima i primanjima.

Na upit hoće li pokrenuti novi moratorij na kredite, iz HUB-a su odgovorili kako oni “smatraju da su banke u Hrvatskoj u ovom trenutku omogućile dovoljnu likvidnost poduzećima i građanima kroz nove kreditne plasmane, ali i moratorije na preuzete obveze u optimalnim rokovima”.

“Shodno tome, ne očekujemo porast zahtjeva za moratorijem te naglašavamo da moratorij nije mjera koja dugoročno osigurava potpuni financijski oporavak klijenata. Potrebno je  u zajedničkom dogovoru s klijentima pronaći adekvatan model nastavka otplate kreditnih obveza prilagođen postojećoj financijskoj situaciji, što banke u Hrvatskoj i čine”, naglasili su.

Također, Hrvatska udruga banaka je u suradnji s partnerima pokrenula edukativno-informativnu kampanju “Znanjem do financijskog oporavka – osobne financije u doba pandemije” s ciljem pružanja besplatne individualne savjetodavne pomoći građanima s financijskim poteškoćama, posebice onima koji su uslijed prezaduženosti i ovrha izgubili financijsku neovisnost. Individualno i proaktivno savjetovanje o dugu predstavlja jedan od najučinkovitijih načina za rješavanja problema prezaduženosti te vjerujemo da će mnogobrojni građani uz savjetodavnu podršku imati mogućnost stabilizirati financijsku situaciju.




“U ovom trenutku na raspolažemo s informacijama u vezi mogućih dodatnih mjera zakonodavaca i regulatora, ali europske i hrvatske institucije kontinuirano razmatraju utjecaj zdravstvene situacije na gospodarstvo te će u skladu s time pravovremeno poduzimati odgovarajuće mjere”, zaključili su iz HUB-a.

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.