
Preobraćenik Stole ruši rekorde kontroverznom predstavom o ovisniku kojeg je spasio Bog
Filmska, likovna i izvedbena scena u Hrvatskoj izgubile su jednog od najznačajnijih umjetnika u polju eksperimentalnog filma, konceptualnog autora i performera Ivana Faktora.
Ivan Faktor rođen je 1953. u slavonskom selu Crnac kojemu je ostao vjeran čitavog života. U svijet umjetnosti zakoračio je 70-ih godina eksperimentalno-dokumentarističkim filmovima, a ubrzo se
počinje izražavati i putem performansa, instalacija te u fotografiji i videu, pritom iznova dosljedan strukturalističkoj ideji minimalizma.
Samo jedan od radova po kojima pamtimo Faktora iz razdoblja stvaralačkog uzleta jest hrabri doprinos iz 90-ih godina kada je bilježio razaranje Osijeka bez naracije i deskriptivnosti, stvorivši trajnu i emocionalnu posvetu gradu, ali i zapis o nehumanosti. Tragom toga, nastao je i posljednji Faktorov film u produkciji Hrvatskog filmskog saveza “Trokut Pravac Točka“, a bilježi dijalog Tomislava Gotovca i Vladimira Dodiga. Radi se o snimci nastaloj prije tri desetljeća kojoj je cilj prenijeti autentičnu atmosferu Zagreba i Osijeka 1991. kao svjedočanstva o jednom povijesnom trenutku uz afirmiranje individualnog i osobnog doživljaja stvarnosti.
Faktor je u Osijeku aktivno djelovao kao urednik Tribine kluba ljubitelja filma, voditelj filmskog programa Studentskog centra te urednik filmskog programa Kinematografa Osijek. Također, bio je
osnivač galerije Kazamat u Osijeku, voditelj Performans art festivala, a istaknuo se i kao ravnatelj Gradskih galerija Osijek. Surađivao je i na nekoliko kazališnih projekata kao scenograf i autor video projekcija (HNK Osijek i Varaždin, Teatar &TD, ZKM), dok je među brojnim zasluženim priznanjima važno istaknuti godišnju nagradu “Vladimir Nazor” za izložbu Prvi program iz 2010. postavljenu u Galeriji Klovićevi dvori te “Veliku nagradu 39. zagrebačkog salona” iz 2005. godine.
Njegov opus značajno su obilježile posvete Fritzu Langu, redatelju u čijoj je metodici rada na filmovima neprestano pronalazio inspiraciju. Tome u prilog ide i rad u fundusu MSU-a “Kangaroo court”, kompleksan fotografski diptih u kojem Faktor ponavlja dugački kadar iz Langova filma u kojemu kamera obuhvaća 177 osoba koje sjede u podrumskoj nadsvođenoj prostoriji pogleda uprta u ubojicu.
Kao predstavnik Hrvatske na 25. bijenalu u Sao Paulu 2002., Faktor se predstavio instalacijom s četiri video projekcije. Među njima, Eine Stadt sucht einen Mörder prostorno se i vremenski proteže od Langovih preciznih kadrova iz vidokruga promatrača do Faktrovih tome suprotnih kadrova sa snažnom metaforom i elipsom. Nadalje, u Langovom filmu Ranč prokletih pojavljuje se sporedan lik, Jess Factor, koji će postati poveznica između dvojice filmaša, a lik i glas Marlene Dietrich iz tog filma Faktor je nerijetko koristio u svojim radovima, a konkretno u šlageru iz 1965. Das Lied ist aus.
Preobraćenik Stole ruši rekorde kontroverznom predstavom o ovisniku kojeg je spasio Bog
Likovne radionice i edukativni sadržaj uz izložbu Retrospektiva Ivana Meštrovića
Preminula je poznata hrvatska balerina: ‘Nakon tatine smrti prestala je ići u kazalište’
Umrla je Gorjana Raunig, solistica Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu: ‘Posljednje zbogom’