fbpx
Foto: Wikipedia

‘ZABORAVITE SVE ŠTO ZNATE O MUZEJIMA’ Otvara se muzej posvećen genijalnom Edvardu Munchu

Autor: M. T.

O svojoj antologijskoj slici „Krik” gdje čovjek vrišti okružen prirodom u agoniji, slici koja je obilježila čitavo 20. stoljeće kao doba dolazećeg straha, ratova i užasa norveški slikar Edvard Munch (Løten, 1863. – Ekely, 1944.)  je zapisao: „Šetao sam s prijateljima, sunce je zalazilo, nebo se pretvaralo u krvavo crvenu boju. Odjednom sam se osjetio iscrpljenim. Zastao sam i oslonio se na ogradu. Vidio sam krv i plamene jezičke iznad plavo crnog fjorda i grada. Moji su prijatelji nastavili hodati, a ja sam ostao drhteći od nemira i osjećao sam beskrajan krik kako prolazi prirodom”.

Munch koji je imao izrazito težak i mučan život (kao dijete izgubio je majku, sestru i brata dok mu je druga sestra poludjela), ostavio je iza sebe fascinantan umjetnički opus koji se formirao pod utjecajem Van Gogha, Paula Gauguina i Toulousea-Lautreca. Sam Munch koji je u svom  opusu istraživao teme života, ljubavi, straha, smrti i melankolije dramatično prikazavši sudbinu krhkih ljudskih bića temeljno je utjecao na ekspresioniste, ali i druge moderne umjetnike.

Stoga ne iznenađuje da sav svjetski tisak ovih dana piše o velikom kulturnom događaju – otvaranju jedinstvenog umjetnikovog muzeja u Oslu MUNCH sa 11 izložbenih dvorana raspoređenih na 13 katova. Bit će to jedan od najvećih svjetskih muzeja posvećenih jednom umjetniku.

„Zaboravite sve što znate o muzejima, ovo je nešto posve drukčije“, kazao je Stein Olav Henrichsen, ravnatelj muzeja smještenog na samoj obali mora, u uvali Bjorvika, u dijelu grada gdje se nalazi i Opera. Munchov spektakularni muzej otvara se u petak nakon desetljeća raznih peripetija, koštao je 260 milijuna dolara, a projekt potpisuje španjolska arhitektonska tvrtka Estudio Herreros.

Kako ističu norveški stručnjaci, bit će to impresivna pozornica za Munchovu donaciju gradu nakon smrti 1944. godine koju čini oko 28.000 djela – slika, crteža, skulptura, grafika i fotografija – zajedno s njegovim dokumentima i osobnim stvarima.

Zbirka je inače od 1963. godine bila smještena u jednoj zgradi u rezidencijalnoj četvrti Toyen, a odluku o preseljenju potaknula je krađa dvije slike 2004., „Vriska“ i „Madonne“. Iako su kasnije ova djela pronađena, prema riječima Henrichsena, nakon pljačke postalo je jasno da novi muzej neophodan kako zbog sigurnosti tako i zbog uvjeta u kojima su Munchova djela predstavljena budući da nisu bili na razini koju ova zbirka zaslužuje. Novi muzej pružit će, naime, pet puta više prostora za posjetitelje i kako ističu u MUNCH-u, “ponudit će niz pristupa umjetnosti i životu Edvarda Muncha, kao i djela drugih modernističkih i suvremenih umjetnika u dijalogu s Munchovim”.

Grad Oslo odobrio je novi muzej davne 2008. godine, raspisavši međunarodni natječaj za njegov dizajn, no sam proces pratile su brojne komplikacije. Samo dvije godine kasnije natječaj je poništen, da bi opet bio ponovno raspisan. Političke svađe oko cijene, predložene lokacije na obali i onoga što će se dogoditi s lokalitetom Toyen nastavile su se sve dok na kraju nije postignuta većina u norveškom parlamentu. Danas se Toyen preuređuje kao park i mjesto za razonodu, dok će novi muzej biti otvoren nizom događanja tijekom ovog vikenda, a domaćini su kralj Harald i kraljica Sonja od Norveške.

I u Hrvatskoj će biti obilježen taj kapitalan događaj, naime, Veleposlanstvo Kraljevine Norveške u Republici Hrvatskoj, u suradnji s Gradom Zagrebom i muzejom MUNCH, poklanja građankama i građanima Zagreba, te svim njegovim posjetiteljima, projekcije najljepših Munchovih slika na Zagrebačkim fontanama u petak od 19 do 23 sata.




Autor:M. T.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.