fbpx
Foto: Wikipedia

U nedjelju Poljska i svijet slavili jedinog Poljaka poznatijeg od Pape Ivana Pavla II.

Autor: M. T.

Cijela Poljska slavila je u nedjelju glazbeni genij svog najvećeg skladatelja Frédérica Françoisa Chopina, poljski Fryderyka Franciszeka Chopina (Żelazowa Wola,1. ožujka 1810. – Pariz, 17. listopada 1849).

Jedinstven u povijesti glazbe Chopin je rano djetinjstvo proveo u domovini, a ranu mladost na putovanjima u Berlinu,  Beču i Dresdenu, nakon čega je otišao iz Poljske sa željom da se usavrši u inozemstvu, ne sluteći da se više nikada neće vratiti u domovinu. Napokon je 1830. godine došao u Pariz – grad koji se i danas ponosi razdobljem u kojem je mladi Poljak odredio stilske i estetske smjernice klavirskoga romantizma.

Kao veliki domoljub, trajno se družio s Poljacima u Parizu. Njegova ljubav i život s književnicom George Sand postali su predmet opsežne literature. Osim manjeg broja orkestralnih i komornih djela, te 17 poljskih pjesama za glas i klavir, Chopin je skladao isključivo djela za glasovir. Chopin nije bio jedinstven samo kao pijanist, izvođač vlastitih djela i sasvim poseban i usamljen kao autor. Bio je bez uzora u prijašnjim razdobljima klasične glazbe i gotovo bez nasljednika. Ostavio je opus od 74 tiskana djela koja po svojoj formalnoj strukturi i poetskim obilježjima nemaju premca u europskoj glazbi. Svojom je umjetnošću odlučno djelovao na klavirsku glazbu i interpretativni stil, pa njegov utjecaj dopire i do 20.-tog stoljeća. Umro je od tuberkuloze pluća.

Poljaci su po njemu imenovali svoju najveću zračnu luku, organizirali prestižno svjetsko pijanističko natjecanje i uredili prekrasan muzej.

Također, Chopin je jedini Poljak poznatiji od Pape Ivana Pavla II., iako je živio u 19. stoljeću.

Chopinov muzej uređen je u vili, malom dvorcu iz razdoblja romantizma. Nakon maestrove smrti darovali su zgradu za palaču glazbe posvećenu njemu, a danas je to moderan muzej koji kombinira vrijedne autentične predmete s modernim instalacijama.

Prava vrijednost je u autentičnim predmetima skupljanim od početka 20. stoljeća, među kojima se ističe Pleyelov klavir, jedini kojeg je Chopin koristio u posljednje 2 godine svog života.

Klavir je otkupila i darovala Jane Sterling, škotska pijanistica koju je podučavao i kojoj je posvetio neka svoja Nocturna. Klavir ima burnu povijest. Ukrali su ga nacisti i za vrijeme Drugog svjetskog rata bio je u Beču.




Osebujni, tihi Pleyelovi klaviri bili su Chopinu najdraži. Chopin je bio superzvijezda i kao takav jedan od prvih koji je unovčio svoju slavu ugovorom s francuskim proizvođačem stavljajući svoj potpis u njegove klavire.

Jedna od prostorija izlaže fotografije i slike mjesta na kojima je veliki kompozitor održavao koncerte, kao i njegove školske ocjene. A tu je i školski raspored u školi u kojoj je njegov otac bio profesor francuskog. Obitelj je po očevoj strani bila francuskog podrijetla. Otac je imao talenta i za crtanje: izložena je i njegova duhovita karikatura školskog ravnatelja.

Chopin je umro u Parizu, ali je želio biti pokopan u Varšavi. To nije bilo moguće organizirati, pa je njegova sestra platila kirurgu da izvadi kompozitorovo srce i prokrijumčarila ga preko granice u boci konjaka skrivenoj ispod haljine. Tako je umetnuto u nišu u povijesnoj varšavskoj crkvi. Crkva je gotovo potpuno razrušena u Drugom svjetskom ratu, kao i većina Varšave. Čudom, zid koji je nosio nišu s Chopinovim srcem ostao je stajati.

Poljaci Chopina smatraju nacionalnim junakom i stoga što se zdušno zalagao za obnovu poljske države tada podijeljene između Habsburške monarhije, Pruske i Rusije, te sudjelovao u nacionalnim kružocima u Parizu.




Bez ikakve sumnje, Chopinova glazba pripada cijelom svijetu, njegovo tijelo je na čuvenom groblju umjetnika Pere Lachaise u Parizu, a srce u voljenoj Poljskoj, gdje i pripada.

Autor:M. T.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.