Foto: Subversive Festival

SUBVEZIVCI OPET IZNENAĐUJU: Filmovi, knjige, paneli i gosti iz svijeta i Hrvatske o najaktualnijim globalnim temama

Autor: M.T.

I ove godine očekuje nas ne tako tipični Subversive Festival kojem je ovo 14.-to izdanje. Od 3. do 23. listopada na nekoliko zagrebačkih lokacija (Kino Tuškanac, Dokukino KIC, Kulturno informativni centar, Leksikografski Zavod Miroslav Krleža i SKD Prosvjeta) te na online platformi volimdokumentarce.net. bit će prikazan bogat diskurzivni, natjecateljski i popratni filmski program, promocije knjiga, te izložba uz prisustvo brojnih svjetskih intelektualaca, umjetnika, filmaša i aktivista i uz ovogodišnju festivalsku temu „Post-COVID demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti”.

Festivalska tema sažeta u sintagmi Post-COVID demokracije, kako ističu organizatori, daje ukupnost perspektiva i zahtjeva za radikalnim prekidom s kontinuitetom dominacije i potrage za novim univerzumom u kojem senzualnost, igra, mir i ljepota postaju oblici egzistencije i stoga oblik samog društva, dok Etika borbe i poetika solidarnosti izražava temeljni uvjet stvaranja otpora protiv izrabljivanja životinja, uništavanja prirode, odustajanja od sreće, opresije nad ženama, obmanjivanja djece, despotizma vojske i policije, razdvojenosti od samih sebe i općenito zatiranja sloboda.

Natjecateljski i popratni program planiran je za datume od 3. do 10. listopada te donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu. Filmovi iz selekcije Dine Pokrajac i Dragana Rubeše natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Pary El-Qalqili i Callisto Mc Nulty po zvanju redateljice i spisateljice te redatelj i kustos Ivan Ramljak, onima malo starijima poznat i kao jedan od urednika jedinog, nažalost ugaslog, modernog glazbenog časopisa „Nomad”.

Filmski program otvorit će u nedjelju, 3. listopada u kinu Tuškanac nagrađivani hrvatski dokumentarac „Tvornice radnicima” Srđana Kovačevića o zlosretnoj sudbini samoupravljanja uz panel u kojem će sudjelovati i protagonisti filma, radnici tvornice ITAS.

U dokumentarnoj konkurenciji ističu se još dvostruki pobjednik Visions du Réel „Faya Dayi” Jessice Beshir; spiritualno putovanje u čijem su središtu rituali khata i pobjednik Hot Docsa „Ostrov” Svetlane Rodine i Laurenta Stoopa o stanovnicima izgubljenog otoka usred Kaspijskog mora. Tu su i „Povratak u Reims (Fragmenti)” Jean-Gabriel Périota inspiriran istoimenim romanom Didiera Eribona dok je naratorica slavna glumica Adèle Haenel te friško sa svjetske premijere u Cannesu „Futura”, portret Italije kroz oči tinejdžera, koji potpisuje renomirani trio sineasta Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.

Iz igrane konkurencije izdvaja se gruzijsko remek-djelo „Što vidimo kada gledamo u nebo?” Aleksandrea Koberidžea, dobitnik nagrade FIPRESCI na ovogodišnjem Berlinaleu te čeznutljiva ljetna priča i idealan protulijek izolaciji „Tsugua dnevnici” proslavljenog portugalskog autora Miguela Gomesa i njegove partnerice Maureen Fazendeiro. Prema brojnim renomiranim filmskim kritičarima u pitanje je dosad najuspješniji filmski izdanak lockdowna.

Tu su i pobjednik Locarna „Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom”, zaigrana posveta i dekonstrukcija azijskih B-akcijskih filmova, u režiji indonezijskog redatelja Edwina te „Kutija uspomena” libanonskog dvojica Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, jedan od miljenika publike na ovogodišnjem Berlinaleu, koji užas libanonskog građanskog rata prezentira kroz priču o kćerki koja u Montrealu otkriva Pandorinu kutiju punu majčinih bilježnica, fotografija i kazeta iz odrastanja u Beirutu tijekom 1980-ih. Ističu se i pobjednik ovogodišnje sekcije „Encounters” na Berlinaleu, vijetnamska vizualna rapsodija „Okus” Lê Bảoa te „Dragi drugovi!” Andreja Končalovskog, dobitnika Posebne nagrade žirija u Veneciji o masakru pobunjenih radnika u ruskom industrijskom gradiću.




Iz popratnog filmskog programa izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera čiji dokumentarno-igrani hibridi pokazuju kako je usprkos naizgled idiličnom miljeu u Švicarskoj itekako moguće stvarati filmske naracije otpora i denuncirati društvo kontrole. Švicarski maestro dobitnik je prestižne nagrade za životno djelo Pardo alla carriera koja mu je uručena 2019. na Locarno Film Festivalu.

Ni ženska prava na Subverzive Film Festivalu nisu zaboravljena: U sklopu programa Film XX koji je posvećen ženskim filmskim narativima Suberzive Film Festival predstavlja legendarnu njemačku vizualnu umjetnicu i sineasticu Ulrike Ottinger, poznatu po svojim osebujnim komadima koji isprepliću etnografiju, povijest i fantaziju. Prikazuje se njezin najnoviji dokumentarni film „Pariški kaligrami” iz 2020.te godine.

Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921-2012), voditelju filmskog kluba Cinema 16 i autoru „Film kao subverzivna umjetnost”, nezaobilazne knjige za svakog pravog filmofila. Povodom 100. obljetnice njegova rođenja kustosica Petra Belc priredila je prigodni filmsko-diskurzivni program. U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazuje se i najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt, spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju, „Žene minorne spekulacije”, koje će zatvoriti filmski dio festivala.




14.Subversive Forum pod voditeljstvom Karoline Hrge održat će se kombinacijom događanja uživo i online uz sudjelovanje svjetskih autorica i autora. Feministkinja, filozofkinja i politologinja Nancy Fraser održat će online predavanje koje će se baviti COVID-krizom i socijalnom reprodukcijom u postpandemijskom kapitalizmu. Profesor filozofije s Politehničkog instituta Worcester, kritički animalist John Sanbonmatsu održat će predavanje na temu antispecizma i klasne dimenzije opresije životinja. Pridružit će im se i Ashley Bohrer, čija su uža polja istraživanja intersekcionalnost, marksizam i društveni pokreti, te Lilijana Burcar, autorica u nas prevedene knjige „Restauracija kapitalizma, repatrijarhalizacija društva”. Alfredo Saad Filho, profesor političke ekonomije i međunarodnog razvoja na King’s College u Londonu, održat će predavanje na temu autoritarijanizma (traženje bespogovrne poslušnosti) u doba neoliberalnog kapitalizma s fokusom na Bolsonarovu administraciju.

Izdvajaju se i dvije promocije knjiga, veliki Jacques Rancière i Leonardo Kovačević predstavit će hrvatski prijevod nove Rancièreove knjige „U kojem vremenu živimo?” u izdanju udruge Bijeli val, dok će autorski trio Paško Bilić, Toni Prug i Mislav Žitko uz gostujuću online komentatoricu Ursulu Huws predstaviti svoju knjigu „Politička ekonomija digitalnih monopola: proturječja i alternative komodifikaciji podataka” u izdanju Bristol University Pressa.

AlterEkonomski forum, pak, kroz nekoliko panela koje će voditi Dimitrije Birač tematski fokusira 30. godišnjicu raspada SFRJ, kao i najavljeno uvođenje eura. Kroz razgovor s poznatim ekonomistom Costasom Lapavitsasom diskutirat će se je li Hrvatska, kao zemlja europske periferije, spremna za tu valutu i što će ona značiti za strukturu ekonomije. Uoči panela od 11. do 15. listopada u suradnji sa SKD Prosvjeta i Arhivom Srba te kustosicom Davorkom Perić SFF donosi izložbu „Detonacija u umjetnosti” na kojoj će biti izložen čelični komadić Spomenika pobjedi naroda Slavonije, djelo kipara Vojina Bakića, preostao nakon njegova rušenja. 

Iz bogatog programa izdvaja se još i simpozij „Privilegija manjine” u suradnji sa Srpskim narodnim vijećem posvećen piscu i filozofu Radomiru Konstantinoviću koji su osmislili Tomislav Brlek i Nenad Rizvanović a održat će se 22. i 23. listopada u Leksikografskom zavodu Miroslav Krleža. 

Autor:M.T.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.