Grgur Zucko/PIXSELL

ŠTO NAM TO SERVIRAJU USRED SPLITA: 27. Marulićevi dani – nacionalna sramota!

Autor: Dr. Marko Jukić/Croative.net

Zna li selektor 27-tih Marulićevih dana čitati? Navodno zna čitati, ali ne zna što je pročitao

Od 21 do 28 travnja 2017. godine će se u Splitu održati 27-ti Marulićevi dani. Pogledah program i na prvi pogled vidjeh da taj program nema nikakve veze s Markom Marulićem, nema nikakve veze s hrvatskom kulturom, nema nikakve veze s hrvatskim nacionalnim identitetom. Program 27-tih Marulićevih dana je nacionalna sramota i svi oni koji su za taj program dali pristanak trebaju se sramiti.

Budući da selektor Marulićevih dana ne zna tko je Marko Marulić, prvo treba pojasniti tko je Marko Marulić:

„Marulić je po općem sudu najvažniji hrvatski pisac 15. i 16. st., nacionalni klasik, tvorac prvog epa na hrvatskom jeziku, ujedno i klasik kršćanske književnosti te humanist europskog formata. Ostavio je opsežit i raznovrstan opus, koji se odlikuje vrsnom književnom stilizacijom, generičkom kompetencijom, sposobnošću variranja i prilagodbe raznovrsnoj čitateljskoj publici. I u stihu i u prozi stvorio je djela neprijeporne vrijednosti (pokoja mu je pjesma, doduše, tek korektno versificirana obradba zadane teme) i prvorazredna značenja za nacionalnu kulturu; neka od njih još čekaju primjerene raščlambe i vrednovanja u nacionalnom i europskom obzoru.“

Marko Marulić, nazivaju ga i ocem hrvatske književnosti, je humanist, kršćanin, domoljub što je vidljivo iz njegovih djela pa uradak psihijatrijskog bolesnika xxyy nema nikakvu poveznicu s njim.

Što se može pročitati o uradku psihijatrijskog bolesnika xxyy:

„FRLJIĆEVA PREDSTAVA ŠOKIRALA POLJAKE Žena s hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu, Isus silazi s križa i siluje je…  „

Kakve veze ovo ima s Markom Marulićem? Kakve veze ovo smeće od predstave ima s hrvatskom dramom, kulturom i identitetom?




„Blažević je rekao da se predstava postavlja u riječkome HNK u nastojanju da se ono sagledava u punom smislu kao narodno, odnosno da se repertoar mora sastojati ne samo od nacionalno reprezentativnih djela, nego i od djela različitih političkih, ideoloških i umjetničkih usmjerenja, za različite grupacije gledatelja. Predstavu “Naše nasilje i vaše nasilje” ocijenio je jednom od trenutno najkontroverzijih u Europi.“

Zašto drug Blažević postavlja predstavu na scenu nacionalnog teatra, zašto je ne postavlja na neku bjednu alternativnu scenu gdje će bolesnici uživati u golotinji, pokazivanju spolovila, klanju, pucanju, ubijanju i deranju?

“Naše nasilje i vaše nasilje” redosljed je proračunatih pseudoprovokacija i klišeiziriranih slika nasilja za koje Frljić tvrdi da ih razotkriva, međutim stalno ih rabi za ilustraciju svoje teze o lošoj strani kapitalizma i generalnoj krivnji “Zapada”.




“Predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” licemjerno je, plitko i ogromno nereflektirajuće djelo koje s Peterom Weissom gotovo nema ništa zajedničkoga. Tamo gdje Weiss otkriva i analizira, kod Olivera Frljića ostaje jednostavna propaganda, plitke parole uz crno-bijeli prikaz bez međutonova, tako da je i najotvoreniji gledatelj kad tad primoran prebaciti mozak na stand-by”, piše kritičar.

 „Mozak u ovih, skoro 75 minuta – a to je jedino pozitivno – nije potreban, zaključuje Sascha Krieger svoju kritiku.“

„Scenama koje je dio europske kazališne publike imao prilike vidjeti, od prizora gole žena s hidžabom na glavi koja u jednom trenutku iz svojega spolnog organa vadi nacionalnu zastavu, zida od kanistara goriva koji se urušava, glumaca u narančastim kombinezonima, plješću samo ljubitelji hardcorea. Nakon scene u kojoj žena vadi neku od nacionalnih zastava (ovisno u kojoj državi predstava igra) iz vagine, nedugo nakon toga glumac koji predstavlja Isusa Krista silazi s križa (napravljenog od plastičnih posuda) i siluje tu muslimanku.

Nažalost, Frljićeva sramota dijelom je sramota i cijele Hrvatske jer poljski, ali i većina njemačkih medija vežu Frljića uz našu zemlju.“

“Gledajući tu predstavu osjetila sam se uvrijeđena: kao vjernica, Poljakinja i Europljanka. Bilo je potrebno reagirati,” rekla je gradska vijećnica Grażyna Szabelska za javnu radijsku postaju Polskie Radio.

„Kako su Austrijanci ‘udarili’ po Frljiću: ‘Amaterske i dosadne provokacije iritantnog kazališnog djela’

Kritičar Von Norbert Mayer iz ljevičarskog Die Pressea bio je daleko “najokrutniji”. Frljićevu predstavu okarakterizirao je kao cinizam bez ikakve mjere i smisla, prozvao je jednostavnom i sirovom, te je napisao da djeluje amaterski i dosadno dok pokušava šokirati gledatelje.

Mayer napominje da je riječ o “općem napadu na sve”, te da je riječ o “iritantnom kazališnom djelu koje traje predugih 75 minuta, s neugodnim vonjem školskog kabarea”.

„Prijavu zbog ove predstave Tužiteljstvu BiH dostavio je i kardinal Vinko Puljić, nadbiskup Vrhbosanski.“

„Frljića optužuju za blasfemiju te za vrijeđanje vjerskih osjećaja kršćana i muslimana u BiH. Naime, u predstavi Isus Krist siluje ženu s hidžabom, a nakon toga obriše svoj penis njenom maramom. Uz zvuke ezana, gledatelji su svjedočili erotskom dodirivanju nagih tijela ispisanih harfovima. U jednom dijelu predstave, naga žena s hidžabom iz spolnog organa izvlači zastavu BiH (ili druge zemlje u kojoj se predstava izvodi.)“

Navedeno je sasvim dovoljno da se vidi da predstava psihijatrijskog bolesnika xxyy nema nikakve veze s Marulićem, da se radi o potpunoj suprotnosti: nehumanoj, antinacionalnoj, protuvjerskoj predstavi koja vrijeđa ljudsko dostojanstvo.

Imaju li glumci, koji igraju u ovom uratku ljudsko dostojanstvo ili su amorfna masa?

Zna li selektor 27-tih Marulićevih dana čitati? Navodno zna čitati, ali ne zna što je pročitao. Ako je pročitao gore navedeno o uratku psihijatrijskog bolesnika xxyy onda je njegov odabir za svaku osudu.

Zašto bagra ne organizira dane, festival, antikazališta na svoj trošak i izvan nacionalnih kazališnih kuća? Zašto bagra ne troši svoj novac za svoje egzibicije a ne naš novac? Zbog ove sramote ministrica kulture treba podnijeti ostavku kao i intendanti nacionalnih kazališta u kojima se smeće od predstave prikazuje.

Uvrstiti predstavu psihijatrijskog bolesnika xxyy koja vrijeđa ljudsko dostojanstvo na Marulićeve dane je sramotno. Taj bolesnik je prije više godina pozivao na paljenje Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Taj bolesnik je autor više uradaka koji vrijeđaju dostojanstvo čovjeka, koji vrijeđaju nacionalne i vjerske osjećaje svih koji do sebe drže.

Je li Hrvatsko narodno kazalište u Splitu nečija privatna scena na kojoj se može orgijati, vrijeđati, vikati, psovati, pljuvati po svemu što ima humana, nacionalna i vjerska obilježja. Samo neodgovoran intendant HNK može dozvoliti tu sablazan na sceni nacionalnog kazališta.

Drug selektor bi mogao iz svoga džepa platiti dane ove nekulture, ovog jada, ove nacionalne sramote. Ako drug selektor voli psihijatrijskog bolesnika xxyy i njegov bolesni izričaj (njegov izmet) neka se s njim igra na nekoj alternativnoj a ne na nacionalnoj kazališnoj sceni.

Kulturni, kazališni djelatnici gdje ste? Ne čujemo vaš protest, vaše zgražanje, zar i vi mislite kao psihijatrijski bolesnik xxyy?

Članak je u potpunosti preuzet s portala croative.net

Autor:Dr. Marko Jukić/Croative.net
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.