QueerZagreb

Ministarstvo zavrće pipu za ‘Queer Zagreb’ i ‘Perforacije’: Zvučna imena umjetničke scene stala uz LGBT projekte!

Autor: Dnevno.hr

“Ministarstvo kulture Republike Hrvatske drastično je umanjilo potporu dvama najvećim programima udruge Domino u 2019. godini – što je, međutim, samo nastavak trenda kojeg je uspostavio Zlatko Hasanbegović”, ističe u priopćenju odaslanom u srijedu predsjednik te udruge Zvonimir Dobrović.

Priopćenje prenosimo u cijelosti:

“Queer Zagreb kao najdugovječniji i najveći LGBTQ umjetnički program u Republici Hrvatskoj u protekle je tri godine srezan za 120.000 kuna ili 70%, što je ujedno i najveći pad potpore za pojedinačni program nezavisne kulture. Istovremeno, „Perforacije“ kao vodeći festival nezavisne scene u protekle su tri godine izgubile potporu za 40%. Radi se o sramotnim odlukama koje uništavaju dva međunarodno poznata i priznata festivala preko kojih su deseci domaćih umjetnika prikazali svoje radove u inozemstvu i u okviru kojih je u Republici Hrvatskoj gostovalo stotine umjetnika iz preko četrdeset zemalja.

Usprkos tim ciljanim rezovima, Domino je jedna od najaktivnijih organizacija civilnog društva koje djeluju u kulturi – samo tijekom 2018. održano je stotinjak događanja u organizaciji Domina u Hrvatskoj i desetak država diljem svijeta, podržano je predstavljanjem i koprodukcijama preko 40 hrvatskih autorica i autora – što sve Ministarstvu kulture, očito, ipak nije dovoljno. Ili je zapravo previše, pa je Ministarstvo odlučilo pokrenuti polagano gašenje „Queer Zagreba“ i „Perforacija“.

„Queer Zagreb“ pokrenut je 2003. kao festival koji snažno podržava umjetnost koja propituje društvene norme te otvorio prostor u društvu za mnoge suvremene autore, teme i osnaživanje manjinskih identiteta. „Perforacije“, pak, odgovaraju na potrebu za širom podrškom cijele nezavisne scene, uslijed nedostatka takve podrške od strane institucija – festival je u svojih deset godina postao najveća manifestacija nezavisne scene koja okuplja svake godine brojne umjetnike te program predstavlja u sedam hrvatskih gradova. Oba festivala nerijetko progovaraju o političkim, društvenim i aktivističkim pitanjima. Nismo slijepi spram činjenice da svaka artikulacija političke naravi umije zasmetati – a naročito kada artikulira kritiku upravljačkih instanci. Beskompromisno je udruga Domino  kritična prema odnosu Ministarstva kulture spram nezavisne scene i ove rezove ne možemo vidjeti drugačije nego kao pokušaj gašenja „Queer Zagreba“ te „Perforacija“.

Ovo javno obraćanje jednako je političke naravi – ukoliko je riječ o mišljenju da opisano djelovanje udruge nije u skladu s (kulturnom?) politikom Ministarstva kulture, tražimo da se to i javno obznani, a ne da se programi stupnjevito oslabljuju ne bi li se diskretno uklonio ometajući faktor.

Faktor o kojemu je riječ u skoro dva desetljeća djelovanja postao je međutim kulturnom činjenicom hrvatske kulturne scene, željelo to Ministarstvo kulture priznati ili ne. Uz spomenute desetke autorica i autora koje podržava, organizacija surađuje i s desecima organizacija iz područja kulture, ljudskih prava, obrazovanja i medija te uz programe suradnje za njih organizira i aktivnosti potpore i edukacije. U privitku ovog priopćenja nalaze se i izjave podrške nekih od njih koji su se brzo odazvali na ove vijesti, a potencijalni popis je znatno duži. Između ostaloga i stoga jer je međunarodna prepoznatost djelovanja Domina dovela i do snažne prisutnosti umjetnika i organizacija s kojima je povezana u inozemstvu – o čemu svjedoči i naša kontinuirana uključenost u EU programe, te učestali pozivi inozemnih organizacija da se u okviru njihovih programa predstave hrvatski umjetnici. Svi oni, a ne samo živo zainteresirani zaposlenici udruge Domino, zaslužuju čuti obrazloženje Ministarstva kulture zašto projekti s kojima surađuju i u kojima već godinama sudjeluju ne odgovaraju viziji koje Ministarstvo gaji o razvoju hrvatske kulturne scene.

Zapravo, rezultati rada udruge Domino govore mnogo, ali i odluke kojima Ministarstvo kulture iz godine u godinu srozava dignitet naših programa. Pozivamo stoga ministricu da se javno očituje na osnovu čega je „Queer Zagrebu“ i „Perforacijama“ opet smanjena potpora i je li riječ o homofobiji, zastrašivanju, kažnjavanju, birokratskoj pogrešci ili, pak, kulturnoj strategiji koja ruši i ono malo nezavisne scene koje je ostalo.”

Pismima podrške oglasila su se brojna zvučna imena hrvatske kulturne scene:

IVICA BULJAN, kazališni redatelj

„Queer Zagreb“ i „Perforacije“ dva su festivala koja uživaju golemi respekt na hrvatskoj, europskoj i svjetskoj sceni. „Queer Zagreb“ pokrenuo je mnoge emancipacijske procese, u tvrdokornom ambijentu afirmira neortodoksne umjetničke postupke koji svjedoče o osobnim iskustvima, seksualnim i društvenim. „Perforacije“ su platforma koja je omogućila mnogim hrvatskim umjetnicima proboj na  međunarodnu scenu, a ujedno je umjetnost performansa promovirala u manjim domaćim sredinama izvan medijskog fokusa. Ova dva festivala procesualnog su karaktera, pouzdani koproducenti koji beskompromisno zagovaraju suvremenu inovativnu kreaciju. Radost, ludizam, uvažavanje i zagovor različitosti kao preduvjet društvenog i političkog napretka, rezultati su, vidljivi i u naporima jedinstveni.

GORDANA VNUK, BRANKO BREZOVEC – Eurokaz

Već nekoliko godina promatramo kako se stalnim rezanjem sredstava festivalima Perforacije i Queer Zagreb Sezona želi polako i nečujno (jer da im se odjednom ukine dotacija moglo bi doći do skandala!) uništiti najaktivniji i međunarodno priznati segment hrvatske nezavisne scene. Perforacije i Queer Zagreb Sezona prvoklasne su manifestacije koje su zahvaljujući dugom stažu i zavidnoj reputaciji postale tradicija i bez njih bi kulturni život Zagreba i Hrvatske ostao osiromašen za autentične i radikalne umjetničke iskaze koji su u njihovim programima našli podršku i odgovarajući kontekst. Kod nas je taj segment izvedbenih umjetnosti zapostavljen i marginaliziran tako da mu jedino Perforacije i Queer daju zasluženi dignitet te nadoknađuju njegovu slabu zastupljenost na kulturnoj sceni. Umjesto da se njihova vrijednost prepozna i nagradi kako bi mogli još bolje i kvalitetnije producirati i dovoditi umjetnike svjetske reputacije, oni bivaju sustavno kažnjavani do točke koja će dovesti u pitanje samo njihovo održavanje. Stoga ne smijemo dopustiti politiku “sporog umiranja” Perforacija i Queera koji pridonose vidljivosti Hrvatske na međunarodnoj sceni, a koje su prepoznale prije strane nego hrvatske institucije što je već dokazano izvođenjem programa obiju manifestacija u nizu zemalja širom svijeta.

BOSILJKA VUJOVIĆ-MAŽURAN, umjetnička voditeljica – Studio za suvremeni ples

Dosadašnjom suradnjom Umjetničke organizacije Studio za suvremeni ples i Udruge Domino kroz koprodukcijske odnose koji su rezultirali odličnim projektima („Perforacije“, „Queer Zagreb“, „Queer New York“), rezidencijalnim programima (Mađarska, Italija, Hrvatska), te radioničkim suradnjama, mogu potvrditi angažiranost i inovativnost Udruge Domino u osnaživanju nezavisne umjetničke/plesne scene. Dakle, propulzivnost Udruge Domino u organiziranju i poticanju suradnji na domaćoj i inozemnoj umjetničkoj sceni u polju izvedbenih umjetnosti je neupitna. Obzirom na sve gore navedeno, smatram da su Udruzi Domino neopravdano smanjena sredstva za 2019.g od strane Ministarstva kulture RH.

ANICA TOMIĆ, kazališna redateljica

Svojim višegodišnjim aktivnim djelovanjem udruga Domino postala je jedna od najvažnijih udruga hrvatske kulturne i aktivističke scene koja kroz svoj rad konstantno propituje suvremene prakse, koje se otvaraju kroz pojam ‘queer’, ali zapravo se tiču svega onoga što je Drugo, a znamo da Drugo – drugost i čini umjetnost time što jest. Njena podrška nezavisnim umjetnicima, i umjetnički provokativnim , a opet intelektualno i politički važnim činovima, kao i kontinuirano predstavljanje eminentnih hrvatskih, ali i svjetskih umjetnika, što u Hrvatskoj, što na inozemnoj sceni  pretvara  Domino u jedno od glavnih mjesta za  opstanak umjetnosti kao prostora propitivanja, ali i otkrivanja novih alata, kroz razne izvedbene prakse. Ne mogu zaobići i njene sjajne publikacije i  prijevode nekih od najvažnijih knjiga koje su mijenjale misao 20. i 21. stoljeća i kroz koje  nam se otvaraju misaoni procesi  za bolje razumijevanje postmodernih praksi. Ono što je specifično jest što njen osnivač i predsjednik Zvonimir Dobrović  (kreativni producent  dugogodišnje prakse i iskustva)  konstantno smišlja i stvara nove produkcijske modele, tako dajući primjer svim javnim kulturnim institucijama za produkcijske modele prema kojima treba stremiti u budućnosti.

VLASTA DELIMAR, konceptualna umjetnica i performerica

Uz Međunarodni performans festival „Štaglinec“, festivali „Perforacije“ i „Queer Zagreb“ jedinstvene su manifestacije u Republlici Hrvatskoj koje su svojim kontinuitetom i načinom djelovanja uspjeli izgraditi onaj odnos prema umjetnosti koji je nedostajao na hrvatskoj kulturnoj sceni i može se mjeriti sa svim svjetskim kulturnim i umjetničkim trendovima. Ovi festivali/ manifestacije su kroz svoje programe odradile mnogo toga što su nam razne kulturne institucije uskratile a posebno vidljivost djelovanja izvan granica Hrvatske.

ANA KREITMEYER, plesna umjetnica

S festivalom „Perforacije“ surađivala sam kroz dva autorska projekta. S obzirom da u polju suvremene plesne umjetnosti izostaje institucionalne podrške, koliko god je ista, nedostatno, prisutna u pojedinim segmentima, svaki oblik suradnje u kojem se omogućuje podrška za realizaciju programa je važna. Festival „Perforacije“ utoliko je omogućio provedbe premijerne izvedbe u sklopu festivalskog programa te osigurao koprodukcijska sredstva za oba projekta. Iznimno je važno poticati i razvijati korpodukcijske suradnje, s festivalima, ali i s drugim institucijama jer samoorganizirajući oblici djelovanja i angažmana su iscrpljujući, a ne otvaraju perspektivu kontinuiteta i stabiliteta. U kontekstu gore navedenoga, dajem punu podršku djelovanju Udruge Domino.

SINIŠA LABROVIĆ, konceptualni umjetnik i performer

U okviru festivala „Perforacije“, „Queer Zagreb“, kao i „Queer New York“ participirao sam u nekoliko navrata. Ono što je obilježilo sve te suradnje visoka je razina opuštenosti, brižnosti, posvećenosti i profesionalnosti kakva se rijetko sreće na našim prostorima. Cijeli program Domina, a koji, među ostalim, uključuje nakladničku djelatnost, edukaciju, rezidencije, međunarodnu suradnju čini tu organizaciju jednim od najinovativnijih i najvažnijih kulturnih pogona u Republici Hrvatskoj. I dosadašnja potpora koju je Domino primao bila je obrnuto proporcionalna količini i kvaliteti njihovoga rada, a daljnje smanjivanje potpore držim zločinom protiv smislenosti, radišnosti i suvremenosti u hrvatskoj kulturi. U kontekstu drugih događaja, navest ću tek smjene Nataše Rajković i Tamare Visković, izgleda da je glavni kulturni program u Republike Hrvatske zatiranje suvremenosti. Ovime izražavam zgražanje takvom kulturnom politikom i dajem punu podršku Dominu i njegovim programima.

INA SLADIĆ, plesna umjetnica

Kao umjetnica koja već četiri godine radi s Dominom, moram priznati da sam kroz Dominove programe dobila bogato iskustvo u vlastitom razvoju, prilike koje bez pomoći Domina ne bih mogla ostvariti. Osim vlastitog rada koji sam ostvarila uz pomoć Domina, moram priznati da sam kroz sve festivale i programe obogatila vlastiti vokabular gledajući predstave različitih tuzemnih i inozemnih umjetnika te upoznala veliki broj umjetnika s kojima sam kasnije i surađivala.

IGOR GRUBIĆ, mulitmedijalni umjetnik i performer

Kreirajući u dosadašnjem profesionalnom djelovanju čitav niz kvalitetnih programa i festivala, udruga Domino, potvrdila se kao jedan od najjačih igrača na našoj kulturno umjetničkoj sceni. Istovremeno radeći kroz festival „Perforacije“ na dugogodišnjem sustavnom predstavljanju naših umjetnika u inozemstvu, čineći ih tako međunarodno prisutnima i vidljivima, preuzeli su ulogu glavnog promotora hrvatske suvremene umjetnosti. U tom smislu promovirajući hrvatsku umjetnost i kulturu, kao i vrijednosti suživota i tolerancije, i preuzevši ulogu koju bi inače trebale raditi neke naše institucije, djelovanje udruge Domino je za našu društveno-kulturnu sredinu od neupitne važnosti i izuzetnog značaja.

TIHOMIR MILOVAC, muzejski savjetnik – Muzej suvremene umjetnosti

Domino je zasigurno jedna od najprominentnijih organizacija civilnog društva u Republici Hrvatskoj koja djeluje na području izvedbenih i vizualnih umjetnosti ravnopravno djelujući nacionalno i internacionalno. Njihovi programi, a prvenstveno festivali „Perforacije“ i „Queer Zagreb“ obilježili su hrvatsku izvaninstitucionalnu scenu u proteklom desetljeću postavljajući mnoga važna pitanja i otvarajući teme izazovne ne samo kulturnoj i umjetničkoj sceni nego i društvu u cjelini. Njihova aktivistička praksa temeljena je na principima otvorenosti i ravnopravnosti i zbog toga neupitno pridonosi pozitivnim transformacijama društva. Ta su nastojanja iznimno važna za suvremeno hrvatsko društvo u posttranzicijskom vremenu u kojem smo svjedoci upravo suprotnim tendencijama, rastu društvenog konzervativizma s nesagledivim negativnim posljedicama.  Utoliko se bitno uvećava i problem koji proizlazi iz radikalnog smanjivanja financiranja javnim novcem ove (i sličnih) udruga i njihovih programa od strane Ministarstva kulture Republike Hrvatske.

DAMIR BARTOL, konceptualni umjetnik — Grupa Kugla – DB Indoš / Kuća ekstremnog muzičkog kazališta

Kroz pokretanje dugogodišnjih festivalskih projekata i suradnja, produkcija ili koprodukcija s udrugama, umjetničkim organizacijama, individualnim umjetnicima, Udruga Domino ostvaruje proizvodnju života na nezavisnoj umjetničkoj sceni, svake godine iznova gradeći i proširujući umjetničke kriterije i stvarajući uzbudljivu atmosferu u očekivanju nadolazećih događanja, stvarajući paralelni suvremeno-umjetnički kanon domaće izvedbene umjetnosti. Uz poticanje rada domaćih neoavangardnih umjetnika, Domino je posvećen otkrivanju novih umjetničkih formi i novih umjetničkih aktera te radikalnom umjetničkom obrazovanju mladih gledatelja koji s velikim interesom prate kustoske i izvedbene platforme u koje ih Domino uvodi. Važno je napomenuti da je taj žar i strast da se ti programi provedu i realiziraju prisutan svakodnevno u njihovom radu, a on se uzajamno razvija i gradi u odnosu između nas kao izvođača i njih kao partnera i suorganizatora. Shodno navedenome, smatramo da bi financiranje programa koje je Udruga Domino predložila na Natječaju javnih potreba u kulturi i umjetnosti Ministarstva kulture Republike Hrvatske za 2019. trebalo biti maksimalno afirmativno te podržano jer je ova kulturno-umjetnička, pa i politička platforma koju Domino provodi važna i od općeg interesa za javno dobro umjetnika, kulturnih djelatnika, volontera u umjetnosti te publike kojoj je stalo da sudjeluje i afirmira procese umjetničke, intelektualne i opće kulturne tolerancije u našem društvu.

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.