Kino Tuškanac najavilo veliku retrospektivu španjolskog redatelja Luisa Buñuela

Autor: Dnevno.hr/M.T.

Kino Tuškanac  najavljuje veliku retrospektivu španjolskog redatelja Luisa Buñuela, koja će se pod nazivom “Nadrealistički film Luisa Buñuela” održati od ponedjeljka, 21. rujna do srijede, 30. rujna, i u sklopu koje će biti prikazano 20 naslova nastalih u razdoblju 1929.-1977.

Program započinje u ponedjeljak, 21. rujna u 19h projekcijom filma “Diskretni šarm buržoazije” (1972), a uoči projekcije uvodnu riječ o autorovu stvaralaštvu održat će filmski redatelj Igor Bezinović. Retrospektiva je realizirana u suradnji s Veleposlanstvom Španjolske u Zagrebu te s Cineteca Nacional México, zahvaljujući kojoj će većinu meksičkih filmova hrvatska publika premijerno imati prilike vidjeti u restauriranom izdanju.

U nastavku retrospektive donosimo slavna avangardistička, „skandalozna“ djela “Andaluzijski pas” (1929) i “Zlatno doba” (1930), nastala u suradnji sa slikarom Salvadorom Dalijem, koja su svojim šokantnim prizorima izazivala burne reakcije i zabrane, a potom i ostvarenja iz autorove druge, meksičke faze, u kojima, prema prof. Anti Peterliću, Buñuel „u konvencionalne priče i žanrovske obrasce unosi elemente nadrealističke simbolike, kao i svojih nagnuća fantastici, crnom humoru i groteski te kritiku buržoaskoga mentaliteta (posebice licemjerja) i klerikalizma“. Izuzev remek-djela “Zaboravljeni” (1950; nagrada za režiju u Cannesu), u kojem apsorbira elemente neorealizma, posrijedi su djela “Suzana” (1951), “On” (1953), “Grubijan” (1953) i “Zločinački život Archibalda de la Cruza” (1955).

Publika će imati prilike vidjeti i filmove iz Buñuelove najpoznatije i najafirmiranije, treće (pretežito francuske) faze, u kojima uspješno surađuje s glumcem Fernandom Reyom, scenaristom Jeanom-Claudeom Carriereom i producentom Sergeom Silbermanom. Riječ je o remek-djelima “Anđeo uništenja” (1962; FIPRESCI u Cannesu, realiziran u Meksiku), “Ljepotica dana” (1967; Zlatni lav u Veneciji), “Diskretni šarm buržoazije” (1972; Oscar za najbolji film na stranom jeziku), “Fantom slobode” (1974) i “Taj mračni predmet žudnje” (1977), sve redom filmovima u kojima, prema prof. Anti Peterliću, „njegov zvučnofilmski model nadrealizma dobiva sve jasnije, ali i raznolike oblike, na osebujan se način priključujući modernističkim tendencijama“.

Bit će prikazani i filmovi koji se pojavljuju istodobno s tom trećom fazom, a koji težište stavljaju na kritiku političkih i socijalnih okolnosti, kao i lažnih moralnih normi. Posrijedi su “Smrt u vrtu” (1956), “Nazarin” (1960, posebna nagrada u Cannesu), remek-djelo “Viridiana” (1961; Zlatna palma u Cannesu), prvi Buñuelov film snimljen u Španjolskoj nakon gotovo tri desetljeća egzila i zabranjen za prikazivanje nakon što je Vatikan djelo proglasio „uvredom kršćanstvu“, “Dnevnik jedne sobarice” (1963), “Tristana” (1970), kao i neka kontemplativnija djela, srednjometražni “Šimun iz pustinje” (1965, specijalna nagrada žirija u Veneciji) i “Mliječni put” (1969), te antirasistički angažirana “Djevojka” (1960).

Isprva “egzemplarni nadrealist” i rušitelj konvencija (malo)građanske kulture, potom iznadprosječan redatelj žanrovskih filmova unutar komercijalnih zahtjeva meksičke kinematografije, da bi konačno nadrealistički simbolizam, sklonost fantastičnom, iracionalnom, oniričkom savršeno uklopio u cjelokupnu strukturu djela i prožeo s fabulom, Buñuel se bez dvojbe može smatrati jednim od najvećih filmaša svih vremena. Posrijedi je autor vrhunskog, originalnog i prepoznatljiva opusa i stila, snažan kritičar buržoazije i aristokracije, a napose besmislenosti i ispraznosti vjerskih dogmi, kao i čovjekove sputanosti njima, odnosno redatelj čiji su filmovi nedvosmisleno i eksplicitno “antidiktatorski, antifašistički i – zbog antidogmatičnosti – antiklerikalni”.

Autor:Dnevno.hr/M.T.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.