fbpx
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

IZMEĐU STVARNOSTI I NADREALNOG: Četrdeset fotografija Zagreba snimljenih u posljednjih pet godina i fotogaleriji Dubrava

Autor: M. T.

U Fotogaleriji Dubrava, 18. listopada otvara se  izložba fotografija Ognjena Karabegovića pod stvaralački izazovnim i emocionalno snažnim naslovom  “Između jave i sna” koji otvara širok pristup istraživanja medija.

Kako ističe Vinko Šebrek, počasni predsjednik Fotokluba Zagreb, ideja za ovu izložbu proizašla je iz dugogodišnje suradnje i povezanosti Fotogalerije Dubrava Narodnog sveučilišta Dubrava i članova Fotokluba Zagreb, sa zajedničkim interesom i ciljem istraživanja i promicanja fotografije i fotografskog stvaralaštva.

Izložba se sastoji od četrdeset crno bijelih fotografija snimljenih u Zagrebu, različitog sadržaja, tehnike i pristupa snimanja i obrade na računalu, odabranih iz šireg opusa fotografija koje je Ognjen Karabegović snimio svojim fotoaparatom u proteklih pet godina. Fotografije su snimane usputno ili pak prema unaprijed osmišljenom planu.

Pri odabiru fotografija za izložbu, Karabegović se odlučio za one koje će što potpunije prikazati njegov pogled na medij fotografije, na njegov aktualni stvaralački fotografski pristup i likovni izričaj. Sukladno rečenom, za izložbu je odabrao fotografije klasičnog i one suvremenog pristupa. Riječ je o fotografijama dokumentarnog karaktera iz svakodnevnog života, kulture, ljudi, te raznih događanja i prizora u gradu Zagrebu, kao i nadrealnih, među kojima su i one koje sadrže naizgled nepovezane, stilizirane i nemimetičke pristupe. Te fotografije nisu u potpunosti apstraktne, ne nude odgovore o svome značenju, stoga njihovo čitanje i propitivanje značenja prepušta promatraču.

Privlači ga svijet suprotnosti, neodređenost motiva, njihova sadržaja i značenja, svijet na granici unutarnjeg i vanjskog, svijet apstrakcije i figuralnosti, stvarnosti i fikcije. Izloženim radovima propituje narativnu i likovnu paradigmu fotografije. S njima proširuje svoj stvaralački pristup i likovni izričaj na tragu suvremenog diskursa proširenog polja fotografije, raznih konceptualnih rješenja i umjetničkih efekata.

Tako, različitim pristupima i postupcima prigodom fotografiranja ili digitalnim oblikovanjem na računalu, stvara nove fotografije, simbolne konstrukcije nove stvarnosti, koji nisu više sredstvo dokumentacije, već simboli i semantičke poruke, koje vode u interpretacijsku subjektivnost. Ne zanimaju ga toliko krajnosti jednog ili drugog smjera, već međuprostori uhvaćeni između ovih dviju suprotnosti.

Otuda možemo zaključiti da su Karabegovićeve fotografije sazdane iz činjenica (stvarnosti) i fikcije (imaginarnog), čime su na tragu onog što je već davno utvrdio Edgar Moren, čuveni francuski sociolog i filozof, rekavši da je fotografija zapravo fotografska slika obogaćena maštom, emocijama i psihičkim iskustvima autora i promatrača. Pritom je mislio na umjetničku fotografiju, odnosno na njenu sposobnost da iz fotografskog (informativnog i dokumentarnog) prijeđe u umjetničku, upotrebom raznih fotografskih i računalnih tehnika. Upravo ta idejnost, vizija, kompleksnost mišljenja, kao i vitalnost i aktivna simbioza svih ovih mogućnosti, u Karabegovićevoj fotografiji otkriva i razotkriva u punini njegov izričaj i prirodu njegovog stvaralaštva.

Na ovoj izložbi Krabegović slavi umjetničku fotografiju. Umjetnost se rađa iz strasti. Umjetnička fotografija za njega je savršeni instrument koji mu omogućuje, s jedne strane produbljavanje komunikacije sa samim sobom i svojom umjetnošću, a s druge komunikaciju s vanjskim svijetom. Ona proizlazi iz njegove duboke znatiželje, senzibilnosti, potrebe za izražavanjem i za prezentacijom svog posebnog pogleda na svijet i fotografsko stvaralaštvo.




Ognjen Karabegović rođen je 1959. godine u Banja Luci, gdje je proveo djetinjstvo, završio osnovnu školu, opću gimnaziju, a nakon završenog Pravnog fakulteta stekao zvanje diplomiranog pravnika. Fotografijom se bavi još od gimnazijskih dana, dok njegova ozbiljnija zaokupljenost izlagačkom, odnosno umjetničkom fotografijom počinje dolaskom u Fotoklub Zagreb, 2006. godine. To je zapravo i početak njegovog sudjelovanja na mnogim klupskim, nacionalnim i međunarodnim natječajima i izložbama fotografije, kao i su-djelovanja na skupnim izložbama i priređivanja samostalnih izložbi fotografije. Kasnije postaje članom još dviju zagrebačkih fotografskih udruga: Cro Art Photo Cluba, 2010. i Fotogarda, 2011. godine, te sudjeluje na gotovo svim njihovim žiriranim i skupnim izložbama fotografije. Sudjeluje i na više značajnih međunarodnih izložbi. Do sada je priredio nekoliko samostalnih izložbi fotografija. Godine 2020. dobitnik je nagrade Kristalni svijet za najbolju fotografiju na temu Priroda u doba corone, koju je organizirao magazin Dom&vrt i portal lijepimojdom.com. Svoje radove objavljuje i u raznim stručnim i specijaliziranim časopisima i revijama: Digitalfoto (Hrvatska), Reuters Photo (Francuska), Travel magazin (Hrvatska), Riders Digest (Hrvatska).

Autor:M. T.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.