U mrtvom kutu // Poster

GLEDALI SMO ‘U MRTVOM KUTU’ Božanstveni flow, funk i gnjev suvremenog Oaklanda

Autor:

Majstorski prvijenac scenarističko-glumačkog dua i mladog redatelja oduševljava Ameriku.

Kada u naslov stavite tri pomno birane riječi uvijek ulazite u prostor gdje pretencioznost prijeti da pojmovima oduzme značaj.

Slojevitost nekog filma često utječe na shvaćanje i interpretaciju kod šire publike, pa se tako mnogi filmovi uz navedenu pretencioznost bore i s ‘duhom vremena’ koji služi kao pogonski motor, ali i emotivna komponenta – ono što je nekome kultno, drugome je hipstersko. Generacije devedesetih determinirane su filmom ‘Petak’. On je imao određene strateške prednosti – odvijao se u svima bliskom Gradu Anđela, nadovezivao na uspješnice ‘Boyz n the Hood’ i ‘Colors’, a Ice Cube i čitava plejada poznatih lica osiguravale su prolazak u javnosti. Iako je nezahvalno reći da se od njega očekivao kultni status, redatelj F. Gary Gray s njime se želio probiti tamo gdje je danas – u holivudsku vrhušku (‘Straight Outta Compton’, ‘Brzi i žestoki 8’, budući MiB). Ovaj film nema gotovo nijednu od navedenih značajki – Oakland je sve samo ne poznata lokacija, redatelj je Meksikanac koji je tek trebao osjetiti dušu tog grada iz scenarija vodećeg dvojca, kvartovske priče posve su izgubile značaj, a glumci/redatelji/reperi Casal i Diggs potpuno su nova i nepoznata lica u Hollywoodu. K tomu su se još odlučili na eksperimentiranje u svim mogućim pravcima, od kadrova, naracije, scenarija koji je gotovo u potpunosti draft i nelinearnosti priče koja je više ciklična nego kronološka.

Carlos López Estrada tek je zakoračio u tridesete i filmsko odrastanje morao je naprasno odraditi. Iz skute teatra, kratkog filma i suradnje na seriji prešao je u film, pod domenom ‘sve ili ništa’. Diggs i Casal morali su utjeloviti i dvije glavne role, što zbog emocije koju su prenijeli u scenarij, što zbog nedostatka većeg budžeta. Njihovo eksperimentalno kazalište i još konceptualniji HipHop izričaj odužili su snimanje, a među glumce uspjeli su ‘infiltrirati’ neke od ikona vlastitog odrastanja. I to za gotovo nikakav novac. Sve je mirišalo na potpuni debakl. A u takvim okolnostima često niču najveće stvari. Odmah u samom početku ulazite u ‘flow’. Koji će vam ili iznimno odgovarati ili vas potpuno živcirati. No ni to nije posve determinirano, s obzirom na to da u barem tri navrata gledamo scene čija snaga izlazi iz okvira obične drame i komedije. Kritika današnjeg društva vješto korelira s tragikomedijom i opisom jednog grada. Slikom koju može naslikati jedino netko tko je u toj sredini odrastao, no u istoj se nije rodio. Redatelj tako izvlači maksimum iz predloška, a na maksimum motivira i izvrsni duo koji je na sebe posve hrabro nabacio teret čitave projekcije. Novi heroji radničke klase Oaklanda tako izviru iz same srži ovog grada – talenta, vizije i mukotrpnog odricanja.

Golden State je možda pokvario rezon dovođenjem Kevina Duranta baš kao što predgrađe i njegov život narušavaju hipsteri, bogati trendseteri koji svoja pravila perfidno nameću ‘malom čovjeku’ čiji je najveći hipsteraj sok od kelja za desetak dolara. Život tu vrijedi jako puno, ako ste bijelac. No ako ste crnac imate problema s najosnovnijim životnim načelima – zbog barske ćete tučnjave godinu dana ribati zahode i spavati u ‘uvjetnoj’, a možda popijete i metak u leđa dok bježite od kaotičnog života gradskog policajca. Neke situacije su namjerno preuveličane, upravo da bi ukazale koliko je pompozno najavljivani Američki san zaglibio u svojim plitkim temeljima – rasizam se miješa s multikulturalnošću, pravo s pravdom, snalažljivost s novcem. A kazalište i performans s glumom. I na kraju dana sve se prespava i vrti iznova, poput hrčaka u velikom kotaču. Revolucija i reakcionizam, sa sjajnom kromiranom karoserijom. Možda ovaj film neće osvojiti Oskara ali će zasigurno postati kultni. Kako zbog inovativnosti, originalnosti, tako i zbog povratka u kvartovski podžanr. Ono što je ‘Petak’ bio devedesetih, to je ‘Blindspotting’ za krizu srednjih godina 2018.

Autor:
loading...
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.