Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL)

Četiri važne pouke tragičnog stradavanja pješakinje na zagrebačkoj Aveniji Dubrovnik

Autor: Dnevno.hr

Premrežiti gradske prometnice kamerama visoke rezolucije, subvencioniranjem javnih i gospodarskih sadržaja staviti u funkciju pothodnike koje građani izbjegavaju, učinkovitije kažnjavati pješake koji krše propise, za bježanje s mjesta nesreće poništavati dozvolu, piše Autoportal.

Pješaci su najranjivija prometna skupina, pa se vozač koji udari, pregazi pješaka ni u kojem slučaju ne može amnestirati (su)odgovornosti za nesreću, čak i ako pješak pretrčava više prometnih traka izvan obilježenog pješačkog prijelaza, prelazi preko crvenog, čak i ako leži na cesti! Tome služi najvažniji, članak 51., Zakona o sigurnosti prometa na cestama, stavak (1):

Vozač je dužan brzinu … prilagoditi osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama … gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti…

Jasno je i logično da, temeljem navedenog, opće ograničenje brzine u gradu od 50 km/h, odnosno ako je znakom drukčije ograničeno, ne vrijedi u blizini pješačkog prijelaza! Vozač bi trebao brzinu smanjiti barem na 40 km/h, čime se put kočenja smanjuje za trećinu (kinetička energija vozila raste i smanjuje se s kvadratom brzine).

Ako bi se zakon dosljedno provodio, oni koji ne bi postupali sukladno čl. 51, bili bi kažnjeni, a sada se to radi samo nakon nesreća. Pa krenimo s tim, kako bismo smanjili neprihvatljivo velik broj poginulih na našim cestama, piše Autoportal.

Tragična nesreća, u kojoj je nepažljivi i neodgovorni vozač, jučer u 14:15 na zagrebačkoj Aveniji Dubrovnik automobilom udario pješakinju, koja je nepropisno prelazila cestu izvan pješačkog prijelaza (preminula je u bolnici) pa pobjegao, ukazuje na nužnost sljedeće četiri mjere:

1. Premrežiti gradske prometnice kamerama visoke rezolucije s mjeračima brzine. Njihova bi uloga bila u kontroli brzine, razmaka vozila, prolazaka kroz crveno svjetlo na semaforu, korištenja ‘pametnih telefona’ u vožnji, nepropisnih prelazaka preko ceste i ostalih devijantnih ponašanja u prometu. Ova mi mjera zasigurno bitno umanjila rizik nastanka konkretne nesreće, a vozače demotivirala da krajnje neodgovorno, kažnjivo, pobjegnu s mjesta nesreće. Ova bi mjera trebala biti temelj prometne, a i opće sigurnosti, jer bi smanjila rizike kriminala, terorizma…, rasteretila bi policiju, a povećala učinkovitost te bi trebala postati nacionalni prioritet. Onima koji su protiv ove ‘Big Brother mjere’ treba ukazati koliko je ona u korist svih građana koji poštuju propise. Osim što smanjuju rizik da vozače koji propisno voze neko ne unesreći udarcem s boka ‘kroz crveno’, štiti ih u dokazivanju konkretnih okolnosti. Što ako vas netko udari autom prolazeći kroz crveno, u noći bez svjedoka i kamera i potom počne optuživati da ste vi prošli kroz crveno, to izjavi policiji?! Pošteni se vozači izlažu užasnim neugodnostima, pravnim problemima i izvjesnim velikim materijalnim gubicima. Dakle, ova je mjera u korist svih građana koji poštuju propise.




2. Staviti u funkciju zapuštene pothodnike koje građani izbjegavaju – ne treba kriviti građane, pogotovo ženske osobe koje zaobilaze pothodnike sa zadahom urina, s odbačenim narkomanskim iglama… i koje, pogotovo u noćnim satima izazivaju jezu. Treba osmisliti pametnu strategiju, koja bi se temeljila na poticanim, subvencioniranim gospodarskim aktivnostima (kiosci, brza hrana, izrada ključeva, cvjećarnice…), jasno uz temeljit videonadzor, policijske ophodnje i osiguranje visokih higijenskih standarda.

3. Učinkovitije kažnjavati pješake koji krše prometne propise. Jasno je i poznato da policija ima dvostruke kriterije, jedne za vozače, druge za pješake. To se može uočiti na svakom većem raskrižju: možete stajati 15 minuta i ne uočiti niti jedno vozilo koje prođe kroz crveno svjetlo. A svakog minuta uočit ćete nekoliko, možda i više od deset pješaka koji prolaze na crveno svjetlo, izvan zebre… Kad ste čuli i vidjeli da je policija nekoga kaznila jer koristi ‘pametni telefon’ dok prelazi zebru, a trebala bi?!

4. Poništiti vozačku dozvolu onima koji pobjegnu s mjesta nesreće – ovo je školski primjer za odredbu o 12 kaznenih bodova. Zašto neodgovornom vozaču, koji se nije zaustavio, pomogao unesrećenom, odmah zvao hitnu pomoć i sačekao policiju, čak i ako nije primarno kriv, dati ‘drugu šansu’ u prometu?! To vrijedi i za nezaustavljanje i bježanje policiji, vožnju s više od 1,5 promila alkohola, pretjecanje preko dvije pune linije, prolazak kroz crveno svjetlo tri i više sekundi nakon paljenja, jer je izvan sigurnosnog vremena i izravno vodi u smrt (utvrđivanje toga trebala bi biti primarna funkcija kamera na raskrižja).




Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.