Predizborne ankete treba zabraniti

Autor: Josip Hren

Zašto ne valjaju sve objavljene predizborne ankete? Uz pretpostavku da su anketari poštivali pravila o reprezentativnosti uzorka anketiranih (dob, spol, stupanj naobrazbe itd.), jedno anketari uporno, a možda i namjerno, zaboravljaju. Naime, da bi anketa bila valjana ne smije se cijela Hrvatska uzeti kao da je jedna izborna jedinica...

Još je friško sjećanje na ankete prije četiri godine kada je SDP do zadnjeg dana, pa čak i taj zadnji dan na tzv. izlaznim anketama imao prednost pred HDZ-om. No, rezultati izbora pokazali su drugačije. Ne trebam niti ponavljati da su jedina prava anketa sami izbori.

Zašto ne valjaju sve objavljene predizborne ankete? Uz pretpostavku da su anketari poštivali pravila o reprezentativnosti uzorka anketiranih (dob, spol, stupanj naobrazbe itd.), jedno anketari uporno, a možda i namjerno, zaboravljaju. Naime, da bi anketa bila valjana ne smije se cijela Hrvatska uzeti kao da je jedna izborna jedinica. Birači ne izlaze u jedinstvenoj izbornoj jedinici i nemaju jednu jedinstvenu listu od 150 kandidata na toj listi. Birači izlaze u jedanaest izbornih jedinica iz kojih svaka lista s prijeđenim izbornim pragom od 5 % daje zastupnika/e u Hrvatski sabor.

Dakle, to što neka stranka u ovakvim anketama dobiva oko 5 % na razini cijele Hrvatske ne znači da će na kraju dobiti i jedan mandat u Hrvatskom saboru, jer može u svim izbornim jedinicama biti na 4,9 %. S druge strane, ista stranka može u svim jedinicama dobiti 5,1 % i tako ući s desetak zastupnika u Sabor. Od niti jednog do deset zastupnika ogromna je razlika. Da podsjetim, osam zastupnika koalicije HSS-HSLS prevagnulo je i odlučilo o vlasti nakon posljednjih parlamentarnih izbora.

Drugim riječima, anketni rezultat neke stranke od 4, 5 ili 6 % ne znači baš ništa. Ipak, nacionalni mediji takvim strankama daju više medijskog prostora i bolju priliku za dodatnu promidžbu, pod izlikom da dobro stoje u anketama, a ne ulazeći u valjanost samih anketa.

Zbog lošeg izbornog zakonodavstva na parlamentarnim je izborima moguće kandidirati listu sa svega 500 prikupljenih potpisa, pa se u svakoj izbornoj jedinici kandidira i po tridesetak lista. U anketama se pak nudi desetak lista (što je prilično dugi popis za slušanje putem telefona). Uglavnom svaka od ponuđenih lista prelazi 1 % na izborima. No, ostalih dvadesetak, koje nisu niti ponuđene u anketama, uzmu ispod 1 % svaka – po pola ili trećinu postotka, a to je ukupno 7-10 posto glasova. Tih 7-10 posto u rezultatima sadašnjih anketa je pribrojano onim listama koje su ponuđene u anketi. U stvarnosti to znači da će spomenutih desetak lista dobiti na izborima 0,7 do 1 % manje, pa ako se u anketama kreću oko izbornog praga nakon objave izbornih rezultata završit će ispod njega. I opet će(mo) se čuditi.

Postoje stranke i nezavisne liste koje će zasigurno odnijeti mandate na predstojećim izborima, a sadašnje im ankete daju ispod 1 %. To je zato što su te stranke i nezavisne liste lokalno snažne i prepoznatljive. Takve liste mogu prilično sigurno računati na mandate, čak i sigurnije od onih koje se po anketama kreću oko izbornog praga. No, tim listama nacionalni mediji daju manje prostora.

Da sumiram, 0,9 % može značiti više mandata od 5 %. Pa čemu onda služe te ankete?! One obeshrabruju male stranke i nezavisne kandidate i uzrokuju veću apstinenciju birača. Zašto bi išli birati kada naš favorit stoji loše na anketama?




Držim da bi objavljivanje rezultata ovakvih anketa trebalo zabraniti. Ispravne ankete trebaju se provoditi po izbornim jedinicama. Tada bi se vidio pravi omjer snaga i potencijalni broj zastupnika pojedine liste u Saboru. Pričekajmo stoga objavu izbora i kandidacijskih lista po izbornim jedinicama. Nadam se da će tada osvanuti i vjerodostojne ankete.

Autor:Josip Hren
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.