Foto: Tomislav Kristo / CROPIX

Zagrepčanka razotkrila kako poznata trgovina vara kupce: ‘Ne bih ni primijetila da sam kupila više toga’

Autor: Milan Dalmacija

Iako je jasno da su cijene u posljednje vrijeme rasle, sami kupci često plaćaju više nego što bi trebali. U posljednje vrijeme sve se više građana žali da su neki proizvod platili po drugačijoj cijeni od one koja stoji na deklaraciji ili na polici u trgovini. Najčešće to primijete tek kad dođu kući i pregledaju račun.

Jedna se Zagrepčanka požalila kako je u jednom trgovačkom centru kupila majicu, koju je nesvjesno platila skuplje. Umjesto 12,99 eura, koliko je stajalo na deklaraciji, na blagajni je dala 15,99 eura.

“Tek sam kasnije shvatila što se dogodilo. Mislim da ne bih ni primijetila da sam kupila više proizvoda, no kako sam kupila samo tu jednu majicu, bilo mi je jasno da sam ju platila više nego što ona zaista košta”, ispričala nam je čitateljica.

Foto: ilustracija

I Bračanin se osjeća prevarenim

I nije ona jedina. Popularna Facebook stranica “Halo inspektore”, koja se bavi upravo potrošačkim temama i trgovačkim trikovima, otkrila je kako je jedan Bračanin prošao slično. On je pakiranje od 690 grama svinjskog filea u jednom trgovačkom lancu platio 7,07 eura, umjesto 5,17 eura koliko je stajalo na deklaraciji. Naravno, shvatio je da je prevaren tek kad je došao kući. Iz tog trgovačkog lanca su mu poručili da je “tako bilo upisano u blagajni”, ne ponudivši mu povrat novca ili bilo koju drugu vrstu kompenzacije.

Poslali smo upite tom trgovačkom lancu kako bismo doznali što poduzimaju u takvim situacijama i na koje ih načine nastoje spriječiti. Odgovore od njih do objave članka nismo dobili, ali su nam zato predstavnici udruga za zaštitu potrošača otkrili mnogo toga. Kažu da se vrlo često susreću s ovakvom nepoštenom praksom trgovaca.

“Imamo iskustava da se naplaćuje viša cijena ili čak, ako se radi o proizvodima koji su sniženi pa imaju naljepnicu, da se skenira barkod s proizvoda, a ne s te naljepnice na kojoj bi se ostvarila cijena s popustom”, objašnjava Sanja Keretić, predsjednica udruge Varaždinski potrošač.

NA PUTU OD POLICE DO BLAGAJNE MESO POSKUPLJELO 35 % !?!
Svako malo nam se javljaju potrošači s dokazima o cijenama koje…




Objavljuje Halo, inspektoreNedjelja, 25. veljače 2024.

Neoprezni potrošači

Njen kolega, predsjednik udruge Potrošački centar, Marko Paripović ističe da građanima jedino preostaje da se štite sami. Naime, istaknuo je da inspekcije najčešće ne kažnjavaju prekršitelje, ali i da građani uglavnom ne prijavljuju takve nepravilnosti, iako su zbog njih ostali bez novca.

“Osnovni problem je to što potrošači nisu dovoljno oprezni kod kupovine, ne prate što se događa na blagajni, nego tek doma vide da su prevareni. Postoji pravilnik o načinu isticanja maloprodajnih cijena. Trgovci se moraju držati tog pravilnika. To nije samo propisano Zakonom o zaštiti potrošača, nego i pravilnikom kojeg je donio ministar. Taj pravilnik ukazuje točno kako mora biti navedena cijena i kako mora biti označen proizvod. Precizno je navedeno da to mora biti jasno i nedvosmisleno, odnosno sve ono što jamči da cijenu koju vidite na proizvodu morate i platiti”, istaknuo je Paripović.




On je i sam doživio gotovo identičnu priču kao i naša čitateljica. Odjevni predmet na kojem je bila izražena cijena od 300 kuna, umalo je platio 700 kuna. No, srećom, fotografirao je cijenu na polici, koju je na kraju i platio, iako su ga trgovci uvjeravali kako se radi o nekakvoj grešci.

Analitičar uočio šokantan detalj vezan za radne nedjelje: Zašto nitko ne govori o ovom?

Neuvjerljiva opravdanja

On je istraživao ovaj fenomen kao tajni kupac. Tad je upitao predstavnike trgovačkih lanaca zbog čega im se događa da su cijene istih proizvoda različite na policama i blagajnama njihovih trgovina. Opravdanja su im brojna, ali zajednički nazivnik je taj da su protuzakonita.

“Oni su odgovarali da nemaju dosta radnika, da su nepažljivi, da ne odrade posao kako treba, onda tu ima neusklađenosti između računovodstva i marketinga, odnosno komercijale, jer nisu uskladili cijene. Postoji toliko razloga, da ih ne nabrajam, zašto oni to nisu odradili u skladu sa zakonom i pravilnikom. To su sve samo njihovi interni razlozi za njihovu nepoštenu poslovnu praksu i zavaravajuće oglašavanje. Postoji nekoiko razloga zbog čega to nije u skladu s politikom poštenog poslovanja”, rekao je Paripović.

Keretić, pak, ističe da su ovakve situacije moguće i zato što brojni trgovački lanci u Hrvatskoj nemaju jednake cijene u svim svojim trgovinama. “Bez obzira na to što trgovački lanci imaju takvu politiku; njihovo je pravo da sami odrede cijene, pa nam se, s jedne strane, događa da su cijene na otocima veće, jer su veći transportni troškovi; to se ne bi smjelo događati, jer ispada da trgovci na taj način zarađuju i stvaraju dodatni profit i ne trude se ispraviti cijenu. Oni to opravdavaju na blagajni da imaju puno proizvoda i da ne mogu to sve pratiti. Međutim, tu je stvar sankcija. Vrlo često se trgovci ne sankcioniraju, ako Državni inspektorat dođe u nadzor, da im rok do kojeg moraju ispraviti grešku. Onda ispada da, ako se to radi s namjerom, nema velike sankcije”, rekla je Keretić.

POŽELJELI TEŠKU EGZOTIKU, DOBILI ŠAMARČINU REALNOSTI! Evo koliko doista košta ljetovanje na dalekim destinacijama: Agentica nam otkrila gdje putnici griješe

A što inspekcija radi?

Predstavnici udruga za zaštitu potrošača ističu da trgovci upravo zbog toga što inspekcije nisu sklone kažnjavanju, a potrošači su indolentni, trgovci nastoje uhvatiti svaku priliku da uzmu koji euro više, čak i na nepošten način. Drugdje, kažu, to ne bi prošlo.

“Nisu neki drugi, koji imaju uređeno tržište pametniji, pošteniji ili inteligentniji od nas. Radi se o tome da se, ako će potrošač reagirati i prijaviti sve, ne isplati ići tom poslovnom praksom i neće se trgovci tako ponašati. Naši potrošači, kad se radi o nepoštenim poslovnim praksama, jednostavno ne reagiraju. Moraju za svaki cent reagirati i onda nema tog trgovca koji neće gledati je li prekršio zakon ili nije. Zbog loših inspekcija i potrošača koji su previše tolerantni na nepravilnosti, smo u takvoj situaciji da se to radi kako treba. Da smo svi aktivni i informirani potrošači, ne bi toga bilo”, zaključio je Paripović.

Iz Državnog inspektorata su nam kratko poručili kako su od 1. siječnja prošle godine do danas utvrdili 106 prekršaja vezanih uz naplatu veće cijene od one koja je iskazane. Podnijeli su 43 prekršajna naloga i 63 optužna prijedloga nadležnim sudovima, koji trgovcima po Zakonu o zaštiti potrošača trgovcima mogu “odrezati” novčanu kaznu u iznosima od 1.327,23 do 26.544,56 eura. Odgovorne osobe u trgovačkim lancima također mogu odgovarati i biti kažnjene iznosima od 1.327,23 do 1.990,84 eura. Trgovci, pak, mogu biti kažnjeni s 663,61 do 1.990,84 eura.

“U slučaju postupanja protivno odredbama Zakona o zaštiti potrošača, potrošači predstavku mogu podnijeti Državnom inspektoratu ispunjavanjem elektroničkog obrasca ‘Podnošenje prijava’, dostupnom na službenim stranicama Državnog inspektorata, slanjem prijave poštom na adresu Državni inspektorat, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb, odnosno na adrese područnih ureda i ispostava Državnog inspektorata ili osobno u pisarnicama Državnog inspektorata”, poručili su iz DIRH-a.

Autor:Milan Dalmacija
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.