Zračna luka, Foto: Pixabay

Za kašnjenje leta moguće je dobiti naknadu: No, na ovih nekoliko stvari treba pripaziti

Autor: Dnevno.hr

Brojni putnici diljem svijeta svakog se dana suočavaju s propuštenim, otkazanim ili zakašnjelim letovima. To kod njih stvara frustracije, ne samo zbog dugog i napornog putovanja, već i zbog činjenice da su zbog toga propustili obaviti važne obveze.

Mala utjeha im može biti i naknada zbog kašnjenja, koju putnici mogu zatražiti. Visina naknade obično iznosi od 250 do 600 eura, što znaju svi putnici. No, ne znaju da gotovo polovina zahtjeva za naknade tijekom jedne godine bude odbijena.

Jasno, aviokompanije traže bilo kakav način da izbjegnu ikakvu odgovornost i plaćanje naknada za kašnjenje. Samo ostvarivanje prava na naknadu je izuzetno kompleksno, a putnici iz Hrvatske su u nešto boljem položaju ako se nađu u takvoj situaciji.

Foto: Jure Miskovic / CROPIX

Niz prava za putnike

Naime, Europska unija je u sklopu svoje uredbe iz 2004. godine uvela niz prava za putnike. No, ona vrijede samo za letove za koje ta regulativa vrijedi. Naknada se uglavnom odnosi na tri situacije – kašnjenje, otkazani let ili uskraćeni ukrcaj u zrakoplov.

U tim slučajevima aviokompanije dužne su putnicima osigurati skrb, što uključuje besplatne obroke i piće, kanale smještaja, a u ekstremnim situacijama i hotelski smještaj. No, rečenica “žao nam je što ste čekali” puno bolje zvuči u obliku eura. To je moguće čuti samo ako je kašnjenje dulje od tri sata.

“Putnik može ostvariti pravo na novčanu naknadu u slučaju otkazanog leta, ali i u slučaju kašnjenja leta dužeg od tri sata u dolasku na destinaciju. Navedeno pravo na novčanu naknadu propisano je Uredbom (EZ) 261/2004 o utvrđivanju općih pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćenog ukrcaja i otkazivanja ili dužeg kašnjenja leta u polasku. Pitanje dužeg kašnjenja leta uređeno presudom Europskog suda Sturgeon v. Condor (C-402/07), prema kojoj putnik može ostvariti ista prava na novčanu naknadnu kao i u slučaju da mu je let otkazan”, objašnjavaju za Bloomberg Adriju iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA).

Foto: Zvonimir Barisin / CROPIX

Izvanredne okolnosti

Naknada, pritom, ovisi o duljini leta. Za letove do 1500 kilometara naknada iznosi 250 eura, za one od 1500 do 3500 kilometara naknada je 400 eura, a za dulje čak 600 eura. No, aviokompanije putnicima nisu dužne isplatiti naknadu ako su ih obavijestile o otkazivanju leta barem dva tjedna prije ili su im ponudile preusmjeravanje najkasnije tjedan dana prije leta.




Ako je, pak, let otkazan zbog izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbjeći, aviokompanije se mogu izvući od plaćanja naknade. I tu nastaje problem, jer izvanredne okolnosti nisu jasno definirane. U njih, naime, spadaju vremenske neprilike, političke nestabilnosti, štrajkovi i mnogi drugi događaji.

“U pravilu se radi o izvanrednim okolnostima, kao što su primjerice udar ptice u zrakoplov, oštećenja gume zrakoplova uzrokovano stranim tijelom koje leži na pisti zračne luke, kvar sustava za punjenje zrakoplova gorivom, prirodne katastrofe (erupcija vulkana) i slično. Bitno je istaknuti da ne postoji iscrpni popis izvanrednih okolnosti, već se svaka situacija procjenjuje od slučaja do slučaja. Tako primjerice, štrajk, pod određenim okolnostima može, a u drugim ipak neće predstavljati izvanrednu okolnost”, navode iz CCAA-e.

AGONIJA NA HRVATSKIM AERODROMIMA! Žena na rubu živaca: ‘Otkazali su let, ponudili drugi pa otkazali i taj’




Neinformirani putnici

Možda je i to razlog što je lani tek 50 posto odštetnih zahtjeva putnika riješeno u njihovu korist. No, čak i ako ne dobiju naknadu, putnici zadržavaju ostala prava koja se odnose na skrb. Pritom je bitno imati potvrđenu rezervaciju za let, ali i obaviti check-in na vrijeme, odnosno najmanje 45 minuta prije predviđenog vremena polijetanja.

Odgovornost za neopravdano kašnjenje snosi isključivo avioprijevoznik, pa putnici za naknadu prvo moraju kontaktirati njihove službe. No, čak i ako se izvuku od plaćanja naknade ili ako ne odgovore na zahtjev u roku od dva mjeseca, putnici imaju još jedan način kako mogu ostvariti svoje materijalno pravo. U takvim se situacijama najbolje obratiti odgovarajućim nacionalnim tijelima države u kojoj je došlo do problema s letom.

“Uvijek je odgovornost na prijevozniku, odnosno na zrakoplovnoj kompaniji i putnik se uvijek mora obratiti njemu. U slučaju problema sa zrakoplovnom kompanijom iz druge zemlje, članice EU-a, putnici se mogu obratiti našem Europskom potrošačkom centru (ECC) koji će zatim kontaktirati s centrom te zemlje koji stupiti u kontakt s aviokompanijom u toj zemlji i riješiti problem”, navodi Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP), te dodaje da prijevoznik nema opravdanja za neplaćanje naknade ako su ostvareni uvjeti za njenu isplatu.

Iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo poručuju da putnici često griješe, jer se za naknadu štete obraćaju prijevozniku kod kojeg su kupili kartu, a ne onome koji je zaista obavio let. Ističu i da je broj putničkih prigovora u stalnom rastu. Knežević ističe da još treba poraditi na informiranosti i edukaciji putnika o njihovim pravima.

Najopasniji zrakoplov na svijetu opet sije strah: Putnici u šoku, stakla je bilo posvuda

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.