Vlada odustala od HAC-a: Još jedna državna tvrtka mora na prodaju

Autor: L.B.

Novim prijedlogom zakona želi se smanjiti državne troškove na HAC za 3 puta, a razliku staviti negdje drugdje, u ovom slučaju HC i HŽ. Vlada jednostavno ne želi prljati ruke pa na prividno bezbolan način želi dići ruke od HAC-a. Prodaja samo što nije, ali tu se pojavljuju mnoga pitanja na koja javnost želi čuti odgovor. Za početak, imamo li uopće potencijalnog koncesionara koji bi platio za koncesiju nad HAC-om (pogotovo ako uvedu da tvrtka dobije 3 puta manje novca od trošarine)? To je kao i kad tražite posao iako ga već imate, što je u Hrvatskoj na razini znanstvene fantastike. Ne pomišljate dati otkaz dok vas sigurno ne čeka drugi. Vlada još ništa nije odgovorila. Neki saborski zastupnici su danas pitali i što ako nađemo koncesionara, ali ugovor bude takav da koncesija bude ovisila o količini prometa? Pitanje je itekako opravdano jer smo se već dali tako "preveslati" u slučaju talijanskih naftnih platformi u našem dijelu Jadrana te Zračne luke Zagreb.

Hrvatske autoceste (HAC) već su dugo tema raznih rasprava u Hrvatskom saboru. Na široko se priča o tome što trebamo napraviti s tom državnom tvrtkom. Još za vrijeme Vlade HDZ-a, državne tvrtke, a pogotovo HAC je državnom proračunu stvarao milijunske gubitke. Naravno, nije pomoglo ni da je USKOK počeo privoditi bivše čelnike HAC-a za koje se sumnja da su krali novac iz te tvrtke. Možemo slobodno reći da su ti milijunski gubitci uzrokovani korupcijom i pranjem novca, a danas samo pokušavamo sanirati štetu. Obzirom na sve probleme, čini se da je jedino rješenje koje pada na pamet trenutoj Vladi prodaja ove državne tvrtke.

U Saboru se trenutno uveliko raspravlja o novim izmjenama Zakona o cestama i željeznicama po kojem se dodjeljuju sredstva u tri države tvrtke koje se bave kopnenim prometom (Hrvatske ceste, HAC i Hrvatske željeznice). Prema trenutnom modelu financiranja, država plaća trošarinu od 1.20 kn po litri goriva te se to dijeli na 60 lipa po litri za Hrvatske ceste (HC) i isti novac za HAC. Po predloženim izmjena, tih 1.20 kn bi se trebalo raspoređivati tako da HC dobije 80 lipa, HŽ po 20 lipa, a HAC-u ostane svega 20 lipa. Ovo ukazuje na dvije stvari. Prvo, HAC ima tolika dugovanja da se Vladi više ne da plaćati. Ministarstvo financija HAC doživljava samo kao trošak. Saborski zastupnik Branko Bačić opisao je izmjene zakona kao da su pisane u kabinetu Slavka Linića.

Drugo i puno bitnije pitanje je: znači li to da Vlada nema drugog izbora nego dati koncesiju nekome tako da oni plaćaju troškove poslovanja te tvrtke? Ide se onom logikom, ako već prodajem, idem i uštedjeti na prodaji. Drugim riječima, ovim prijedlogom zakona želi se smanjiti državne troškove na HAC za 3 puta, a razliku staviti negdje drugdje, u ovom slučaju HC i HŽ. Vlada jednostavno ne želi prljati ruke pa na prividno bezbolan način želi dići ruke od HAC-a. Prodaja samo što nije, ali tu se pojavljuju mnoga pitanja na koja javnost želi čuti odgovor. Za početak, imamo li uopće potencijalnog koncesionara koji bi platio za koncesiju nad HAC-om (pogotovo ako uvedu da tvrtka dobije 3 puta manje novca od trošarine)? To je kao i kad tražite posao iako ga već imate, što je u Hrvatskoj na razini znanstvene fantastike. Ne pomišljate dati otkaz dok vas sigurno ne čeka drugi. Vlada još ništa nije odgovorila. Neki saborski zastupnici su danas pitali i što ako nađemo koncesionara, ali ugovor bude takav da koncesija bude ovisila o količini prometa? Pitanje je itekako opravdano jer smo se već dali tako “preveslati” u slučaju talijanskih naftnih platformi u našem dijelu Jadrana te Zračne luke Zagreb. Ni na to nismo čuli konkretne odgovore.

Glasanje za izmjene Zakona o cestama i željeznicama je već sutra. Preporučam svim građanima da ga poprate jer oni zastupnici koji dignu ruku za ovaj zakon zapravo pristaju na prodaju još jednog dijela našeg nacionalnog bogatstva. Ne bi bilo prvi put da prodaju nešto naše, ali i dalje se možemo nadati da će ovaj put biti drugačije.

Autor:L.B.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.