Foto: Imago Images/Wochit

SAMO SU DVA DANA OSTALA DO CRNOG PETKA: Otkrivamo zašto je našim trgovcima austrijski lockdown došao kao naručen i hoće li police biti pune

Autor: Ivana Jurišić

Iako se Crni petak tradicionalno održava posljednjeg petka u jedanaestom mjesecu (ove godine je to 26. studenoga), trgovci nas već tjednima bombardiraju reklamama za ovaj dan. Gledate li televiziju ili odete na internet, čini se kao da svaka trgovina u državi slavi ovaj američki praznik.

Praznik šoping tradicionalno dolazi iz Amerike gdje se Black Friday održava dan nakon Dana zahvalnosti. Vjerojatno nema nikoga tko bar jednom nije vidio filmić na kojem se kupci u američkim trgovinama bore za posljednji televizor koji se tog dana prodaje u pola cijene. Kod nas situacija nije još toliko kritična, ali mnogi čekaju upravo posljednji petak u studenome kako bi na sniženju kupili neki komad elektronike ili poklone za Božić. I naši građani se vjerojatno sjećaju kakva je ludnica nastupila prije nekoliko godina kada je jedna trgovina elektroničke robe reklamirala da će na Crni petak prodavati Playstation u pola cijene, da bi na kraju kupci koji su pola noći proveli smrzavajući se pred trgovinom, ostali praznih ruku.

Ne čeka se posljednji dan, kupuje se ranije

Podaci Porezne uprave za djelatnost trgovine na malo pokazuju da su građani prošle godine potrošili 7,75 posto manje nego 2019. godine. Što nas očekuje ove godine pitali smo direktora trgovačkog centra Westgate Denisa Čupića:

“S Crnim petkom vam je kao s izborima. Koliko se trošilo, znati ćemo tek kad se završi”, napominje Čupić ističući kako promet na Crni petak već godinama pada jer Crni petak nije samo jedan dan, već traje tjednima:

“I sami vidite kako se reklame za Crni petak vrte već tjednima, pa nije nikakvo čudo da ljudi ne čekaju posljednji petak u studenome kako bi obavili svoju trgovinu. već to naprave puno prije”.

Direktor Westgatea napominje kako je puno trgovaca koji uvoze robu iz inozemstva ranije krenulo s akcijama jer su se bojali lockdowna u zapadnoj Europi:

“Dva su razloga za to. Ne znaju hoće li im stacionarne trgovine biti otvorene, a drugi je da nadoknade što više prometa prije eventualnih zatvaranja”.




Ovogodišnje brojke slične prošlogodišnjima

Trgovcima u klasičnim trgovinama dio kolača “krade” i online trgovina, za koju Čupić pretpostavlja da na nju odlazi nekih 10 posto prometa u trgovini:

“Važno je napomenuti da tu govorimo o hrvatskoj online trgovini, ne o stranim trgovcima koji nikad neće reći koliki je njihov hrvatski promet jer bi onda morali platiti hrvatski PDV”.

Usprkos nešto lošijim brojkama prošle godine, pretpostavlja da će ovogodišnje brojke biti slične prošlogodišnjima, a hrvatskim trgovcima bi u pomoć mogao doći i lockdown u Austriji:




“Dobra stvar za trgovinu u Hrvatskoj je da će puno hrvatskih građana koji su planirali ići na skijanje u Austriju, sada ostati doma, pa će jedan dio budžeta koje su te obitelji planirale potrošiti na skijanju, potrošiti u našim trgovinama”.

Na pitanje trebaju li se hrvatski građani bojati nestašica na policama u hrvatskim trgovinama, Čupić odgovara da nema straha:

“U trgovini se uvijek smatra minusom kada su vam skladišta puna i imate zaliha, ali to je upravo ono što je spasilo hrvatsku trgovinu. Isto tako, Hrvatska je za razliku od velikog broja drugih zemalja ostala otvorena, te su mnogi trgovci slali robu u Hrvatsku jer je nisu mogli prodati na matičnim tržištima. Trgovci bi bili u velikim problemima ako bi Vlada uvela covid potvrde za ulazak u trgovine ili neki veliki lockdown, što se ipak izgleda neće dogoditi”, uvjeren je Čupić.

Autor:Ivana Jurišić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.