Foto: Tomislav Kristo / CROPIX

Pojasnili zašto popularni lanac neće u Hrvatsku: ‘Srbija ga ima odavno i to na ćirilici’

Autor: Z.S.

Pitanje zašto u Hrvatskoj nema Starbucksa postavio srpski portal Kurir napominjući kako ga Srbija ima odavno i to na ćirilici. Također, istaknuli su da je nekada slično bilo i s McDonaldsom, koji je, nisu zaboravili naglasiti, prvi dobio Beograd.

“Hrvati su Starbucksovu kafeteriju trebali da dobiti u listopad 2010. godine u trgovačkom Arena Centru na Laništu u Zagrebu, ali kažu da su ovu odluku donijeli nakon pažljivog ocjenjivanja tržišta tijekom protekle godine te razmatrajući različite faktore u dužem razdoblju”, piše Kuriri citiraući Slobodnu Dalmaciju.

“Odlučili smo odgoditi otvaranje svoje prve kafeterije ovdje na neodređeno vrijeme. Smatramo da Hrvatska ima dobar potencijal za Starbucks jer Hrvati cijene izvrsnu kavu. Nastavit ćemo evaulirati tržište i otvorit ćemo trgovine u Hrvatskoj kada za to bude pravo vrijeme”, poručili su svojevremeno iz Starbucksa.

Engleska primjer

Vodstvo Starbucks kao i svake slične korporacija prije ulaska na novo tržište obično provodi istraživanje o navikama lokalnog stanovništva te nije nemoguće da su zaključili kako im prerizično. No, ne bi im bilo prvi put da se se uputili u takaV rizik.

Primjer za to je, kako je 2018., u vrijeme kad je ovaj lanac ulazio u Italjiu, pisao Timeout, Engleska. Ta nacija obožava čaj te je jednako uobičajen kao voda. Odbijanje šalice čaja kad ste kod nekoga u gostima dovodi do gotovo apopleksičnog šoka kod domaćina. No, Starbucks je tamo uspio.

Međutim, istaknuli su kako Hrvatska nije Engleska. Starbucks se dobro uklapa u način života većine Britanaca. Često mogu vidjeti tijekom pauza za ručak kako žure natrag na svoje radno mjesto sa sendvičem. Istu stvar rade i s kavama. Galoni kave sadržani u kartonskoj kanti Starbucksa mogu se ipsijati dok ste u pokretu. I može potrajati cijelo poslijepodne, pružajući potrebnu dozu kofeina za svladavanje teškog radnog dana.




Foto/Cropix

Nemaju dobre vremenske uvjete

Osim toga, vrijeme u Engleskoj je grozno. Osim što nemaju vremena provesti pijuckajući kavu u kafićima, Englezi nemaju vremenske uvjete za sjedenje vani na terasi i uživanje u njoj. Ali, uvođenje kulture ispijanja kave u konzervativne engleske navike nije mala stvar za lanac kafića poput Starbucksa. Govori puno toga što oni smatraju lakšim zadatkom od mijenjanja hrvatske kafićke kulture.

Hrvatska kafićka kultura definitivno ne pristaje u poslovni model načina na koji Starbucks posluje u drugim zemljama. Možete li zamisliti hrvatskog ljubitelja kave kako uzima kavu “to go”? Ili kako radi dok pije kavu?

Hrvati rijetko piju kavu sami. I nikada ne uzimaju kavu “to go”. Kava je jednako važan dio društvene strukture Hrvatske kao što je 100-postotna obavezna prisutnost na vjenčanju bratićevog bratića. Jedine osobe u Hrvatskoj čiji se društveni životi ne vrte oko odlaska na kavu su pokojnici. Idete na kavu na poslovni sastanak, idete na kavu kad se viđate s prijateljem ili obitelji. I uzimate si vremena. Jedna mala šalica kave u Hrvatskoj lako može potrajati dva ili tri sata. To nije šala, napominjao je svojevremeno Timeout.





Foto: Tomislav Kristo / CROPIX

Usađena kafićka kultura

“U Hrvatskoj je njihova vlastita posebna kafićka kultura tako usađena da je to neprekidan savez između postojećih kafića i stanovništva. Ovdje postoje pravila koja Starbucks nikada ne bi shvatio. Prvo, većina Hrvata ima svoj kafić. To ne znači da zaista posjeduju mjesto, ali obično imaju redovito mjesto gdje vole ići. Njihova lojalnost prema tim objektima ponekad je veća od one koju imaju prema svojoj braći. Bilo kakav prijedlog da se kava popije izvan uobičajenog mjesta vjerojatno bi mogao naići na negativne reakcije od podsmijeha do otkazivanja”, naveli su i nastavili sovje tumačenje stvari.

Drugo, nikada se ne smije prekidati par koji je na kavi. Dok bi se u Velikoj Britaniji tijekom sunčanog dana osoba koja sretne prijatelje kako sjede ispred Starbucksa vjerojatno pozvala da im se pridruži za stolom, u Hrvatskoj se pod nikakvim okolnostima ne očekuje takav poziv. Pridružiti se ljudima koji piju kavu u Hrvatskoj bez prethodnog dogovora smatra se nepristojnim, gotovo poput situacije u kojoj bi ta osoba imala intiman odnos sa supružnikom nekog od prisutnih za stolom.

Osoba koja pije kavu možda bi mogla biti izgubljeni brat kojeg ta osoba nije vidjela otkako je odveden iz majčinih ruku prije 20 godina, ali bi svejedno bilo neprihvatljivo prekinuti razgovor između njega i njegovog prijatelja dulje nego što je potrebno za izjavu: “Bok, javit ću ti se!” Oni su “na kavi”. I to je to.

Prošao pakao sa gazdaricom: ‘Prvi znak da nešto ne štima sam primijetio za vrijeme prvog razgovora’

Ići na kavu

Treće, teško je zamisliti da bi Starbucks mogao shvatiti da u Hrvatskoj kava ne predstavlja isključivo konzumaciju same kave. Fraza “ići na kavu” u Hrvatskoj može značiti sate i sate provedene u ogovaranju. Također, “ići na kavu” može uključivati prekomjerno pušenje cigareta. Nadalje, upozorava Timeout, “ići na kavu” ponekad ne mora uključivati samu kavu. Ponekad se pod time podrazumijeva samo ispijanje piva. Ili piva uz cigarete.

Dvomljivo je bi li Starbucks ikada mogao razumjeti specifična pravila kulture ispijanja kave u Hrvatskoj. A možda nema ni smisla pokušavati ostvariti profit na terasi koja bi cijeli dan bila puna ljudi, a prodala bi samo dvadeset malih šalica kave. Dvomljivo je i bi li se Hrvati, koji imaju izbor između espressa ili kave s mlijekom, zainteresirali za mnoštvo zbunjujućih opcija koje Starbucks nudi svojim mušterijama, poput dvostruke mocca chocca s pekinškim jesenskim sirupom, esencijom žirafe i veganskim mlijekom s infuzijom vanilije. Sretno stranom baristi koji bi pokušao zapamtiti ime poput Vjekoslava ili Hrvoja nakon prvog susreta s kupcem.

Postoji niz razloga zbog kojih Starbucks još nije zakoračio na tržište Hrvatske. Možda njihov ulazak u Italiju sugerira njihove ambicije u ovom dijelu Europe, gdje je ljubav prema kavi izražena?

Jedno je sigurno – ako razmišljaju o dolasku u Hrvatsku, neće biti poput njihova dolaska u Englesku. U Hrvatskoj neće uvoditi kulturu ispijanja kave, već će je morati naučiti, zaključili su.

 

Autor:Z.S.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.