
Rast na klimavim nogama: Možda imamo najbolju stopu BDP-a u EU, ali iza toga stoji nešto opasno
Ova je turistička sezona po mnogočemu bila rekordna. Tako je i u sektoru kampiranja. Od početka ove godine do 5. studenog, kampovi su ostvarili gotovo 21,5 milijuna noćenja, što je, jasno, porast u odnosu na lani.
No, porast je to i u odnosu na pretpandemijsko razdoblje, unatoč tome što su cijene usluga bile najviše dosad, čemu su uzrok, kao i svemu drugome, inflacija, ali i lanjski optimizam u turističkom sektoru.
“Kako su pokazali prvi podaci benchmarka kampinga u prvih devet mjeseci, od travnja do kraja rujna iskorištenost u mobilnim kućicama bila je 49 posto, a parcela 44 posto, a najveća popunjenost mobilki od 60 posto je u Istri. Hrvatski kampovi su napravili velik iskorak u kvaliteti u zadnjih 10 godina, čemu svjedoči visoka prosječna dnevna cijena.
Ove je godine prosječna cijena noćenja u mobilnim kućicama, a tu računamo i period van sezone, bila 130 eura, a parcele 40 eura, s tim da je maksimalna cijena noćenja u mobilki od 373 eura zabilježena u Istri, što je puno više od najskupljeg noćenja u hotelu od četiri zvjezdice”, otkrila je na Kongresu kampinga Sandra Janković s Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu.
Kako piše Lider, oko 800 domaćih kampova mogu primiti oko 255.000 osoba na otprilike 84.300 parcela i u 15.000 mobilnih kućica, koje čine oko 17 posto ukupne ponude. Ako se prisjetimo, dio mobilnih kućica je jedno vrijeme služio i za smještaj pučanstva pogođenog potresima prije tri godine.
Unatoč tome, domaći kampovi se po rezultatima nisu razlikovali mnogo od kampova u drugim mediteranskim državama. Možda je to zato što je, kako je istaknuto na kongresu, rast cijena ove godine dostigao krajnji limit, kako u Hrvatskoj, tako i drugdje. Investitori će morati pravdati daljnja poskupljenja dodatnim investicijama, poglavito u premium uslugu.
“Od 2015. godine, otkad pratimo, godišnji prihod po mobilnoj kućici porastao s 8000 na 17.000 eura, a parcele s 2300 eura na 4300 eura u ovoj godini”, otkrila je Janković.
Zbog toga bi moglo doći i do promjena trendova u kamping turizmu. Mobilne kućice, iako nose znatno viši prihod, generiraju i puno veće troškove. Uz to, popularnost “glampinga”, odnosno glamuroznog kampiranja u šatorima mogla bi splasnuti zbog vremenskih (ne)prilika, a investitori u kampove bi se mogli okrenuti ulaganju u parcele.
(FOTO) U Istri potpuno razvaljen kamp: Slike prikazuju koliko je jaka zapravo bila oluja
“Mobilne kućice postaju sve skuplje zbog cijena gradnje, održivih rješenja koja su skuplja, činjenice da se kroz 10 godina moraju zamijeniti ili obnoviti i povrat ulaganja je sve manji. S druge strane, u mobilkama se odmaraju najviše obitelji s djecom, koje dolaze u visokoj sezoni, dok nam izvan sezone dolaze stariji ljudi s vlastitim kamperima, a njima trebaju parcele. Ako želimo širiti sezonu, to je odgovor”, poručio je Ward Wijngaert iz kamping grupacije Yelloh! Village.
Zaključeno je kako budućnost kampiranja više ne ovisi o mobilnim kućicama, već o parcelama na ekskluzivnim lokacijama. Uz to, ljetna će se zona biti sve zahtjevnija zbog visokih cijena, ali i temperatura, dok bi poslovanje moglo biti produljeno na cijelu godinu.
Osim toga, investitori u kampove u Hrvatskoj moraju računati i na uredbu o koncesijama na turističko zemljište, koja se čeka godinama. Oni koji se nadaju poreznim olakšicama pri ulaganjima trebali bi znati da će ubuduće Ministarstvo turizma imati ovlasti za rovedbu Zakona o poticanju ulaganja u turizmu. Dio je to izmjena Zakona o turizmu koji je trenutno u prvom saborskom čitanju.
Rast na klimavim nogama: Možda imamo najbolju stopu BDP-a u EU, ali iza toga stoji nešto opasno
Razgrabili stanove u ovom zagrebačkom naselju: Sve je planulo, a zgrada nije ni gotova
Fina objavila koja djelatnost se jako isplati: Hrvati tu imaju najveće prosječne plaće
Hrvati se hvataju za glavu zbog cijena na Adventu: ‘Ovoliko za malo brašna i vode’