fbpx
Izvor: Brodosplit

OD ‘RIJEČNOG TRAMVAJA’ DO ‘ZELENOG BRODA’ U Brodosplitu će se graditi svjetski jedrenjak s tri jarbola na električni pogon!

Autor: Sanja Plješa/Dnevno

U jednom od najvećih hrvatskih brodogradilišta, splitskom Brodosplitu uskoro će na njegovim navozima početi izgradnja trojarbolne škune odnosno potpuno “zelenog” broda koji će imati pogon na električne motore, a baterije će puniti plovidbom.

Taj ekološki brod neće imati nikakvu emisiju tj. ugljikov otisak u okoliš. Bit će to jedan od najvećih svjetskih jedrenjaka s tri jarbola na električni pogon!

No, to nije prvi takav brod. Od kuda ideja?

Zamisao o tzv. “riječnom tramvaju” imao je Željko Hederić, profesr s osječkog FERIT-a. Riječ je o projektu razvoja brodskog pogona iz programa IRI2, koji Europska unija sufinancira iznosom od 60 posto vrijednosti. Kolika je vrijednost “zelenog broda”, još uvijek nije poznato.

Nositelj je DIV Grupa, u čijem vlasništvu je splitsko brodogradilište, a partneri iz znanstvenoistraživačke zajednice su spomenuti FERIT te splitski FESB. Rad na projektu počeo je u veljači 2020. godine, a izgradnja će trajati tri i pol godine.




“Splićani su već napravili ‘Klaru’, klasičnu trojarbolnu škunu, ali su htjeli i nešto modernije, htjeli su unaprijediti projekt. Mi smo, s druge strane, na fakultetu u Osijeku razvijali projekt ‘riječnog tramvaja’, jer imamo Dravu. A vi imate more! Sve se temelji na principu korištenja hidrokinetičke energije”, rekao je Hederić za Slobodnu Dalmaciju.

Važna je energija vjetra

Kako funkcionira “zeleni brod”? Voda teče preko turbine koja stoji i hidroenergiju pretvara u električnu. U slučaju broda, more “stoji”, a jedrenjak ide, guran snagom vjetra u jedrima. Naravno, vrti mu se vijak, odnosno propela, stvarajući struju.




Kako ističe Hederić na taj se način iz energije vjetra, odnosno jedra kao turbine koja pogoni brod može dobiti od četiri do šest čvorova relativne brzine broda u odnosu na more, što daje moment zakretu vijka kao turbine generatora.

Stručno bi se reklo: hidrokinetička rekuperacija energije vjetra u električnu energiju baterije.

Kada ne bude koristio jedra, brod će pogoniti dva elektromotora, pojedinačne snage od po 150 kilovata. Njih će napajati sustav baterija koje se kontinuirano pune iz različitih izvora. Kada postigne brzinu plovidbe od šest čvorova, brodu će trebati samo 60 kilovata snage, što je za brod od 500 bruto tona prilično nezamjetna snaga, ističu u “Brodosplitu”.

Izvor: Brodosplit

 




“Brod će biti opremljen s 30 tona baterija, čiji je kapacitet, slikovito rečeno, kao da imate 60 Teslinih automobila. Preciznije, radi se o kapacitetu od maksimalno 2300 kilovatsati, što osigurava više od 50 sati krstarenja isključivo na pohranjenu struju, kada nema vjetra. Zbog sigurnosti plovidbe, brod će imati i dva dizelska agregata koji bi se uključivali samo u slučaju potrebe, ali će vjerojatnije zahrđati od nekorištenja”, rekao je Hederić.

Brod će pri plovidbi na jedra puniti baterije, ali na vrlo domišljat način. Koristit će se sustav već spomenutih brodskih vijaka s promjenjivim usponom i posebnom geometrijom krila, koji će – za jedrenja – služiti kao hidroturbina.

U “Brodosplitu” objašnjavaju da će taj “reverzibilni vijak” puniti baterije u potpalublju.

Sve bitne informacije skupljat će se i nadzirati na zapovjednomu mostu. Od meteoroloških podataka, kako bi zapovjednik znao gdje je najpovoljniji vjetar, do svih ostalih brodskih sustava i pogona, zaliha struje u baterijama, rada motora, solarnih panela, vjetroelektrana, tople vode, potrošnje energije…

“S jednog mjesta upravljat će se i nadzirati svi ‘prihodi’ i ‘rashodi’ energije na brodu”, naglašavaju u splitskom škveru.

Jedrenjak će tako, kažu škverani, biti opskrbljen strujom, toplinom i vodom iz potpuno obnovljivih izvora: svu će energiju dobiti – već smo spomenuli – bez ikakve emisije ugljikova dioksida.

Izvor: Brodosplit

Klasa neograničene plovidbe 

“Električna” škuna bit će duga 63,5 i široka 10 metara.
Visina do glavne palube je 5,35 metara.
Trup i nadgrađe bit će čelični, a jarboli od aluminijske legure.
Promjer svakog od dvaju vijaka trebao bi biti dva metra.
Jedrenjem će se nadopunjavati 70 posto kapaciteta baterije.
Jedrenjak će se graditi na platformi već postojećeg trojarbolnog škunera “Klara” iz “Brodosplitove” flote putničkih brodova za komercijalni turizam. Imat će klasu neograničene plovidbe. Drugim riječima, moći će se otisnuti kamo poželi.
Tijekom sezone, plovit će Jadranskim morem i uz grčke obale, a izvan sezone Karibima i drugim turističkim destinacijama, poručuju iz “Brodosplita”.
Idejni i glavni projekt jedrenjaka realizirat će tvrtka “Marine Energy Solutions DIV”. Planirano je da zaplovi i bude u punoj funkciji do kraja iduće godine.
Iz škvera još ne otkrivaju kolika je vrijednost broda i tko će ga financirati. Bit će dio vlastite putničke flote iz sastava “Brodosplit-Plovidbe”, namijenjen čarteru.

Autor:Sanja Plješa/Dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.