Foto: Sasa Miljevic/PIXSELL

NOVI PROPISI O ZAŠTITI MORA I MOGUĆE POSKUPLJENJE PLAVOG DIZELA: Je li to konačni kraj hrvatskog ribarstva?

Autor: Ivana Jurišić

Europska komisija je donijela niz prijedloga kako bi se do 2030. klimatskim, energetskim, prometnim i poreznim politikama te politikama o korištenju zemljišta smanjile neto emisije stakleničkih plinova za barem 55 posto u usporedbi s razinama iz 1990.

“Želi li Europa do 2050. postati prvi klimatski neutralan kontinent i ostvariti europski zeleni plan, to smanjenje moramo postići u sljedećem desetljeću”, rekli su iz Europske komisije.

Emisije smanjiti za 100 posto

Cilj je europskog zelenog plana, koji je Komisija predstavila 11. prosinca 2019., da Europa postane prvi klimatski neutralan kontinent do 2050. Europskim propisom o klimi, koji stupa na snagu ovog mjeseca, u zakonodavstvo EU-a ugrađuje se obveza da Unija postigne klimatsku neutralnost i prijelazni cilj da se do 2030. neto emisije stakleničkih plinova smanje za najmanje 55 % u odnosu na 1990. EU se na to smanjenje obvezao u prosincu 2020. na zasjedanju stranaka Okvirne konvencije Ujedinjenih naroda o promjeni klime, kao doprinos postizanju ciljeva Pariškog sporazuma.

Paket sadrži 13 zakonskih prijedloga, koji bi europsko gospodarstvo ovisno o energiji fosilnih goriva trebali preobraziti u ugljično neutralno do 2050. godine, smanjiti onečišćenje i promet temeljiti na baterijskom punjenju.

Naime, plan je da do 2035. godine emisije budu smanjene za 100 posto što će najviše utjecaja imati na prodaju novih automobila koje pokreće motor s unutarnjim sagorijevanjem, a koja bi nakon te godine prema ovom prijedlogu bila zabranjena.

Alternativa su električna vozila. Naime, kako stoji u paketu EK, ta vrsta vozila bi iz godine u godinu trebala biti sve povoljnija u odnosu na one koja troše benzin ili dizel budući da će EU kroz druge mjere, a spominje se i oporezivanje, potaknuti značajno smanjenje troška vlasništva električnih automobila u usporedbi s konvencionalnim.

Noćna mora hrvatskih ribara

Naše poljoprivrednike i ribare sigurno će najviše zanimati moguće oporezivanje plavog dizela. Naime, naši poljoprivrednici i ribari mogu koristiti plavi dizel bez plaćanja trošarina, a europski zeleni plan predviđa ukidanje nacionalnih propisa o izuzeću nekih vrsta fosilnih goriva od oporezivanja. Ipak to ne znači da će se to dogoditi jer  Komisijin prijedlog ostavlja mogućnost da države članice ostave porezne povlastice za najranjivija i “energetski siromašna” kućanstva.




O mogućnostima povećanja cijena plavog dizela pitali smo Zorana Radana, poslovnog tajnika iz Udruženja ribarstva koji nam je rekao da bi ako taj plan uistinu prođe to bila katastrofa za hrvatsko ribarstvo:

“Bilo kakvo povećanje cijena goriva za hrvatske ribare je loša vijest i izazvati će probleme. Još bi hrvatski ribari to mogli i preživjeti, ali kako su trenutačno u pripremi propisi koji će dodatno zaoštriti zaštitu Jadrana i ako se ti propisi donesu u kombinaciji s povećanom cijenom goriva to će biti katastrofa. Koliko je situacija loša govori sama činjenica da ni talijanski ribari ne bi izdržali takvo povećanje cijena u ribarstvu, a kamoli hrvatski”, rekao nam je Radan.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.