fbpx
Foto: Damir Spehar/PIXSELL

NE MOŽETE NAĆI KVALITETAN KOMAD MESA U TRGOVINI? Niste jedini, stručnjak otkriva tko želi da građani jedu lošu hranu

Autor: Ivana Jurišić

U prošloj godini opozvano je 118 proizvoda s polica hrvatskih trgovina. Najviše, njih 50, zbog pesticida, zatim deset zbog neoznačenih alergena, a jednako toliko zbog pronalaska stranih supstanci poput željeza u grickalicama. Iako meso kako vidimo nije na tom popisu, kupci se sve više žale na kvalitetu mesa koje se može naći u trgovinama. Iako zdravstveno ispravno, kvaliteta mu je upitna.

Pavica Vidović provela je 40 godina radeći u nekima od najboljih hrvatskih restorana. Nema za koga nije kuhala, od Ante Gotovine do Franje Tuđmana, brojne kraljeve i kraljice, strane političare. Sada je već nekoliko godina u mirovini, ali kvaliteta njezinog rada je neupitna. I ako ona kaže kako nešto nije u redu s mesom na hrvatskim policama, morate je poslušati.

“Mirovina nije velika, pa moram paziti na svaku kunu koju potrošim. Ali čak i kad ne gledam cijenu, ne sjećam se kada sam zadnji put u našim trgovinama kupila meso koje nakon pripreme ima dobar okus. Nije to ni sjena onoga mesa kojeg sam desetljećima pripremala u restoranu. Naći kvalitetno meso hrvatskih proizvođača iznimno je teško, osobito ako ne idete u specijalizirane trgovine, već kupujete u trgovačkim lancima kojih ima na svakom koraku”, kaže ova bivša kuharica.


Hrvatsko meso se povećalom mora tražiti

Odgovor na njezino pitanje, zašto je u hrvatskim trgovinama teško naći meso hrvatskih farmera, pokušali smo naći kod Zvonimira Širjana, predsjednika udruge Baby Beef koja okuplja oko 30 tovljača junadi, koji čine 90 posto sektora tovnog govedarstva RH.

“Hrvatskog mesa ima u prodaji, ali nije adekvatno označeno, te ga je jako teško naći u moru uvoznog. To je najviše u interesu uvoznicima, osobito uvoznicima svinjetine, koji uvoze meso niže kvalitete i kategorije koji žele da kupci ne znaju odakle dolazi meso koje kupuju”, govori Širjan.

“Tako se događa da meso hrvatskih farmera treba povećalom tražiti po trgovinama”.

Po njemu je glavni krivac za takvo stanje Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) koja nije posvetila dovoljnu pažnju tom problemu, iako je to njihov zadatak.

“Ili moraju početi ozbiljno raditi na tom problemu ili jednostavno moraju priznati da to ne mogu pa neka se taj važni zadatak povjeri nekoj drugoj agenciji ili Hrvatskoj poljoprivrednoj komori koja bi to trebala raditi na korist hrvatskih potrošača i proizvođača. Prije nekoliko mjeseci smo se bili dogovorili s HAPIH-om do kraja godine napraviti reklamnu kampanju za hrvatsko meso, ali to se nije na kraju dogodilo”.

U medijima se često može čuti kako se kupci ti koji odlučuju i kako su oni ti koji žele jeftinije meso iz uvoza.




Na takve izjave Širjan odgovara kako one nemaju nikakve veze s istinom:

“Naravno da su kupci ti koji odlučuju svojim novčanicima, ali ako im pružite prilike da na policama odmah vide koje je hrvatsko meso, a koje ono iz uvoza, većina njih će se odlučiti za hrvatski proizvod”, uvjeren je Širjan.

“To što u trgovinama ne znamo koje je hrvatsko meso, a koje je meso iz uvoza je glavni problem, a za to nisu odgovorni kupci, već Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu, koja hrvatske proizvode ne označava na adekvatan način i ne radi one poslove koji su joj povjereni kao što je označavanje mesa sa oznakom “meso hrvatskih farmi”.




Meso na burzi skuplje, kod nas jeftinije

Da nešto nije u redu s mesom koje se nudi hrvatskim potrošačima, vidi se i na europskim burzama, kaže.

“Danas ja u svakom trenutku mogu vidjeti koje su cijene mesa recimo u Poljskoj i Nizozemskoj, pa ako je meso koje u Hrvatsku dolazi iz tih zemalja na njihovim burzama skuplje nego kad se prodaje kod nas, to znači da tu nešto nije u redu. Je li riječ o starom mesu ili je nešto drugo u pitanju, ja ne znam, ali je činjenica da iz uvoza dobivamo puno nekvalitetnije meso nego ono koje je naših farmera”.

Širjan još jednom apelira na Hrvatsku agenciju za poljoprivredu i hranu da se probudi i počne raditi svoj posao.

“Iz podataka koje su nam prezentirali, vidi se da se samo 10 posto našeg junećeg mesa označava kao hrvatsko što je katastrofa koja se mora promijeniti. Jednom kad svaki komad našeg mesa bude imao oznaku “meso hrvatskih farmi”, siguran sam da će se kupci vratiti našim proizvođačima, jer naše meso nije preskupo, ali je daleko kvalitetnije i sigurnije od ovoga što se uvozi”.

Na izjave da je hrvatsko meso puno skuplje od onoga uvoza i da je to razlog zašto se ne kupuje, Širjan odmahuje glavom:

“To su priče uvoznika kojima je u interesu da uvoze. Uvoznicima koji svake godine uvezu nekoliko milijardi kuna mesa nije u interesu označavanje hrvatskog proizvoda. Za razliku od njih, hrvatskim proizvođačima je u interesu da naša sigurna i zdrava hrana bude potrošena kod naših potrošača jer smo mi tu ne samo proizvođač, nego i potrošači”, uvjeren je Širjan.

Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu poslali smo upit o tvrdnjama gospodina Širjana, ali do zaključenja ovoga teksta nismo ga dobili.

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.