Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Misli ozbiljno, ali i izvan naših okvira: ‘Prerastao je i Ursulu i Plenkovića, ovo je projekt koji seže daleko iznad politike’

Autor: Ivana Violić/7dnevno

Dubai je najbolje mjesto za bogate da uživaju u luksuzu, uspjehu i vlastitom bogatstvu, stav je mladog hrvatskog poduzetnika Mate Rimca koji je u samo nekoliko godina uspio dogurati do vrha ljestvice najimućnijih ljudi u državi. Taj svoj stav Rimac je kao izvršni direktor Bugatti Rimca izrekao u ekskluzivnom intervjuu za Khaleej Times iz Dubaija, a povod za razgovor bila je najava gradnje luksuznog stambenog nebodera Buggati Residences by Binghatti u Dubaiju na događanju održanom u samom središtu Ujedinjenih Arapskih Emirata. Rimac je u toj priči developer, investitor u nekretnine, a uz njega u toj investiciji sudjeluje Muhammed Binghatti, izvršni direktor Binghattija, koji je ujedno jedan od najpoznatijih vodećih developera u UAE-u.

Buggati Residences trebao bi se graditi u samom Business Bayu u Dubaiju te imati 42 kata, 171 luksuzno opremljen stan i 11 penthouse stambenih jedinica s neusporedivim luksuznim sadržajima koji uključuju privatnu plažu inspiriranu francuskom rivijerom, privatni bazen, jacuzzi-spa, fitness-klub, luksuzni restoran, privatnog chefa, privatnog sobara, kao i klub privatnih članova, ali i dva lifta za automobile od garaže do penthousea.

Idealno odredište

Da mladi poduzetnik koji se uzgred predstavlja i kao inovator misli ozbiljno, ali i izvan naših okvira, jasno je iz toga što je vijest o ovom njegovu novom poduzetničkom pothvatu obišla svijet, pri čemu su predstavljene i fotografije toga budućeg zdanja. Dojam je, dakako, impresivan, a premda se u Dubaiju nekretnine prodaju tek nakon što su sagrađene, interesa za ove Rimčeve već sada ne nedostaje, a svi oni koji su zainteresirani za svoj djelić tog luksuza i koji si takvo što mogu priuštiti to mogu učiniti preko luksuzne londonske agencije za nekretnine Knight Frank, koja je već na svojim internetskim stranicama u prodaju stavila apartmane koje Rimac i njegovi suradnici nude u Dubaiju i koje je hrvatski poduzetnik predstavio i na svojim društvenim mrežama. Ova je londonska tvrtka na svojim internetskim stranicama objavila fotografiju rezidencije s dvije spavaće sobe u Business Bayu, napominjući kako će Bugatti Residence dugoročno postati idealno odredište za sve one koji teže luksuznom životu u središtu Dubaija.

Projekt, prema onome što se navodi na londonskim stranicama, uključuje luksuzne vile i penthouse s dvije, tri i četiri spavaće sobe te pruža niz opcija koje odgovaraju različitim preferencijama i životnim stilovima. Rimčevi apartmani inspirirani su, kako kažu u Londonu, izuzetnom ljepotom prirode, a bit će simbol savršenog spoja inženjerske izvrsnosti i profinjene estetike. Nižu se tako unedogled komplimenti u oglasu za apartmane i vile koji tek trebaju biti sagrađeni, a u značajkama se spominju i vile s dvije spavaće sobe koje se predstavljaju kao luksuzna rezidencija inspirirana Bugattijem te privatne plaže i privatna garaža, ali i služba tjelesnih čuvara. U Dubaiju se, dakle, po svemu sudeći grade apartmani u koje će se vlasnici moći uvesti vlastitim automobilima, a taj je projekt uz Rimca predstavio i Binghatti, koji se s njime fotografirao te to objavio i na svojim društvenim mrežama na kojima je Rimca predstavio kao Bugattija.

Strateški ciljevi

Nije, međutim, ovo jedini projekt u kojem se vrte milijuni, a u kojem se spominje Rimac, no ovo bi možda mogao biti projekt u kojem se Rimca ne povezuje s politikom. Nedavno je, naime, Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU-a na čelu sa Šimom Erlićem u suradnji s Europskom komisijom potpisalo odobrenje državne pomoći Rimčevu robotaksiju u iznosu od 179,5 milijuna eura. Riječ je o izravnoj bespovratnoj potpori koja će pokriti 45 posto prihvatljivih troškova. Ako se projekt pokaže vrlo uspješnim i ostvari dodatnu zaradu, korisnik bi u skladu s dogovorom dio primljene pomoći vratio državi. Riječ je o projektu šire urbane mobilnosti u Zagrebu koji će korisnicima omogućiti kombiniranje više načina prijevoza putem jedinstvene platforme, a djelomično se financira iz Instrumenta za oporavak i otpornost, što je, doduše, tek dio sredstava nužnih za razvoj projekta. Prema riječima glavnog izvršnog direktora startupa Project 3 Mobility Marka Pejkovića, oni će investirati još najmanje 350 milijuna eura vlastitih sredstava, dio su, po njegovim riječima, već dobili od privatnih investitora, a dio će biti prikupljen u iduće dvije godine. U Europskoj komisiji smatraju da je mjera prikladna i potrebna za potporu razvoju inovativnih rješenja za urbanu mobilnost, čime se pridonosi strateškim ciljevima Europske unije koji su povezani s digitalnom tranzicijom. Inače se u samom dokumentu Plan oporavka i otpornosti, koji je objavljen u ljeto 2021. godine, navodi kako Vlada namjerava potrošiti prvih 819 milijuna eura iz Mehanizma za oporavak i otpornost EU-a, koji su na račun hrvatskog državnog proračuna sjeli prije dvije godine, pri čemu se na popisu pet velikih projekata našao upravo ovaj Rimčev s robotaksijima.

U službenoj dokumentaciji Rimčev projekt nosi naziv “Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i praćenje infrastrukture” kojem je cilj razviti i potpuno implementirati novi ekosustav urbane mobilnosti, usko integriran s javnim gradskim prijevozom koji će se sastojati od tri ključne komponente nužne da bi potpuno autonomna vozila mogla funkcionirati i sudjelovati u prometu. Prema podacima iz dokumenta, te su tri komponente potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije, razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za autonomna i električna vozila integrirana s javnim gradskim prijevozom, kao i razvoj softverske platforme za upravljanje kompletnim sustavom. Realizacijom ovog projekta u Zagrebu bi se trebala postići veća sigurnost u prometu, a trebala bi se i povećati učinkovitost svih sudionika te smanjenje prometnih gužvi. Primarni cilj je postići značajan pozitivan utjecaj na okoliš smanjenjem ukupne emisije štetnih plinova uzrokovane prometom motornih vozila, prijenos tehnologije i suradnja između tvrtki usmjerenih na niskougljično gospodarstvo, otpornost i prilagodba na klimatske promjene, navodi se u Rimčevu dokumentu u kojem se prilično detaljno opisuje kako će potpuno autonomno električno vozilo biti sposobno izvršavati sve dinamičke funkcije vožnje bez ikakve asistencije vozača, odnosno osobe čiju bi funkciju u cijelosti trebala preuzeti umjetna inteligencija, odnosno autonomni sustav vožnje, što je ujedno, prema Rimcu, najsloženiji dio projekta.

Zanimljiv segment

Kada je o umjetnoj inteligenciji koja će upravljati senzorima i kamerama riječ, u dokumentaciji se naglašava kako su odabrali tvrtku koja je među tri vodeće na globalnoj razini u tom području, dok bi infrastruktura trebala biti specijalne namjene. Tu se također govori i o tome kako bi se ondje vozila održavala i čistila, kako bi se provjeravalo rade li svi sustavi na njima ispravno. Tu se ponovno u priču uključuje Vlada koja u svojim dokumentima spominje suradnju s Gradom Zagrebom vezanu uz Centar mobilnosti na Savi za punjenje Rimčeva robotaksija koji bi se trebao nalaziti na zelenoj površini ispred Studentskog doma “Stjepan Radić”. Taj je centar, usput rečeno, trebao biti sagrađen do konca 2023. godine, ali radovi na njemu još nisu ni počeli.




Zanimljiv segment je i softverska platforma za koju se naglašava kako planira integraciju s javnim gradskim prijevozom te željeznicom. Navode se tu i vaučeri za besplatne vožnje za osobe s invaliditetom koji će vrijediti najmanje pet godina nakon izdavanja. U dokumentaciji u kojoj se spominje provedba ističe se da je projekt trenutno u fazi razvoja autonomnog vozila koju karakterizira dovršen inicijalni prototip te započet rad na razvoju verifikacijskih prototipova koji će imati sve osobine finalnog vozila. Taj je dokument objavljen u srpnju 2021. godine, a u Planu oporavka navodi se kako se u Hrvatskoj dugoročno planira serijska proizvodnja robotaksija. Prema svim dostupnim dokumentima, još je u 2021. godini trebao biti pripremljen novi prezentacijski prototip, trebala je početi gradnja specijalizirane infrastrukture te biti izabrani svi parametri za integraciju autonomnog sustava vožnje i senzora na vozilo, ali i izrađena softverska platforma. Iduće, 2022. godine, trebala je početi gradnja specijalizirane infrastrukture, a godinu nakon toga, odnosno ove 2023. godine, trebala je biti dovršena proizvodnja verifikacijskih prototipova, trebalo je biti odrađeno njihovo testiranje, ali i testiranje sustava autonomne vožnje te specijalizirane infrastrukture.

Koliko je poznato, od specijalne infrastrukture zasad nema ništa, a o prototipovima službeno nije ni bilo riječi, no zato se zna da ukupni troškovi samo ovog projekta iznose tri milijarde i 411 milijuna kuna.

Novi projekt

U dokumentu se inače spominje i inicijalna flota od 700 autonomnih električnih vozila planirana za Zagreb, čija je proizvodnja u planu za iduću 2024. godinu, ali se tu spominju i još dva koja ne bi trebala biti financirana iz ovog projekta nego iz drugih izvora sredstava tvrtke Project 3 Mobility čiji su osnivači Mate Rimac, Marko Pejković i Adriano Mudri. Kada je predsjednica Europske komisije Ursula van der Leyen posjetila Hrvatsku, odnosno obišla Rimčev objekt, najavljeno je da će sve vezano uz taj projekt biti dovedeno do više razine te da će ga se prikazati početkom 2023. godine, što se također nije dogodilo, ali Rimac zato ulazi u novi projekt koji bi mu mogao donijeti nove milijune.




Inače je Rimac svojedobno objavio izvještaj za 2021. godinu kojim je otkrio da imaju 644 milijuna kuna dobiti.

 

Autor:Ivana Violić/7dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.