Foto: Patrik Macek/PIXSELL

JE LI VLADA ZAMRZAVANJEM CIJENA GORIVA OŠTETILA KUPCE? Stručnjak upozorava: ‘INA i ostali vjerojatno neće spuštati cijene dok se ne ukine Uredba o zamrzavanju’

Autor: Ivana Jurišić

Cijene nafte na svjetskim tržištima ne prestaju padati. Nakon što je prošlog tjedna objavljena vijest o novoj varijanti koronovirusa, cijena su pale peti tjedan zaredom jer se trgovci plaše da bi nova varijanta koronavirusa mogla izazvati ponovno zatvaranje gospodarstava, a time i pad potražnje za naftom.

Tako je cijena barela na londonskom tržištu prošli tjedan pala oko 8 posto, na 72,72 dolara, dok je na američkom tržištu barel pojeftinio 10,4 posto, na 68,15 dolara. Sve to ne utječe na hrvatske kupce, jer su cijene goriva u Hrvatskoj do daljnjega zamrznute vladinom uredbom te hrvatski kupci od 16. listopada plaćaju benzin najviše 11,10 kuna, a dizel na 11 kuna. Iako je Vlada odredila maksimalne cijene goriva, distributeri nisu baš poletjeli sniziti cijene goriva. Naravno, cijene naftnih derivata u Hrvatskoj ovise o cijenama na mediteranskom tržištu nafte, ali ni našim potrošačima nije promaklo kako Slovenci i Austrijanci prošlog tjedna plaćaju niže cijene goriva.

Ekonomski analitičar Damir Novotny kaže kako je Vlada djelovala ishitreno kada je zamrznula cijene nafte tako brzo, s obzirom na stalne oscilacije na tržištu nafte:

“Moram priznati da ne znam zašto su to učinili kad podaci od 2000. do 2020. pokazuju kako je globalna proizvodnja nafte u tom razdoblju, iz izuzetak jedne godine, uvijek bila veća od globalne potražnje. Prošle godine je tako bio zabilježen višak od 296 milijuna barela. To nam pokazuje kako se globalna potražnja smanjila i zbog toga reagirati na kratkoročne oscilacije nije bilo baš pametno”, uvjeren je analitičar.

Trgovci slobodni formirati niže cijene

Novotny napominje kako je malo vjerojatno kako će oligopol naftnih kompanija u Hrvatskoj spuštati cijene goriva sada kada pada cijena nafte:

“Oni će se vjerojatno držati reguliranih interventnih cijena dok traje Vladina uredba, što znači da Vlada sada radi na štetu kupaca naftnih derivata”.

Ističe kako je Vlada trebala pričekati pad cijena nafte i naftnih derivata koji se kao što smo vidjeli i jako brzo dogodio:




“Taj pad će se vjerojatno nastaviti i u sljedećoj godini jer neki značajniji impuls sa svjetskog tržišta nafte ne vidimo. Iz globalnog trenda u zadnjih 20 godina, vidimo da nema nikakvog razloga da cijena naraste na onu razinu na kojoj je u jednom trenutku bila skočila za vrijeme posljednje velike krize. Pogotovo što je Kina trenutačno u stagnaciji i s njezinog tržišta potražnja neće biti toliko izražena kao što je bila prije desetak godina, a Europa ide prema zelenoj tranziciji i snižava potrošnju nafte i njezinih derivata”.

Cijene goriva u Hrvatskoj tradicionalno se mijenjaju utorkom. Dok se Vlada ne oglasi eventualnim priopćenjem, poslali smo upit Ini i Lukoilu kako bi nam odgovorili hoće li građani od sutra možda plaćati niže cijene goriva, ali nam do objavljivanja ovog teksta nisu poslali odgovor.

Iz Vlade su nam odgovorili da Uredba o zamrzavanju cijena goriva utvrđuje najviše maloprodajne cijene naftnih derivata, stoga trgovci slobodno mogu formirati niže cijene od onih navedenih u istoj.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.