fbpx

IAKO GOVORE DA CIJENE NEĆE RASTI, TO IPAK NIJE TAKO: Pogledajte što će sve poskupjeti nakon uvođenja eura

Autor: Dnevno.hr

Jedno od najvažnijih pitanja koje muči građane zbog uvođenja eura je hoće li cijene divljati ili ne.

“To je vjerojatno tako jer je mnogima još uvijek živo sjećanju na iskustvo Italije gdje su cijene stvarno dramatično narasle nakon uvođenja eura”, govori ekonomski analitičar Damir Novotny.

“Ali taj isti proces nije ponovljen u zemljama koje su euro prihvatile nakon prvog vala”.

Ipak, podaci koje je Jutarnji list dobio iz HNB-a pokazuju da se može očekivati da ćemo nakon konverzije pojedine usluge i dobra ipak plaćati nešto skuplje.

Andrea Pufnik u svom radu “Učinci uvođenja eura na kretanje potrošačkih cijena i percepcije inflacije: pregled dosadašnjih iskustava i ocjena mogućih učinaka u Hrvatskoj” navodi da su rezultati brojnih istraživanja pokazali da je učinak konverzije nacionalnih valuta u euro na rast potrošačkih cijena u zemljama europodručja u pravilu bio blag i jednokratan.

“Nešto izrazitiji rast cijena zbog konverzije zabilježen je kod manjeg dijela proizvoda, pretežno uslužnog sektora kao što su usluge u restoranima i kafićima pa se u skladu sa spomenutim
iskustvima očekuje da će učinak konverzije kune u euro na povećanje ukupne razine potrošačkih cijena u Hrvatskoj biti blag”, piše u radu.

Razlog ovim poskupljenjima stručnjaci uglavnom pronalaze u takozvanom menu cost modelu. Odnosno, većina restorana će zbog uvođenja eura bit će prisiljena tiskati nove jelovnike i taj će trošak naravno preliti na potrošače. No, može se očekivati kako će dio njih promjene cijena koje bi eventualno radili prije uvođenja eura također tempirati za razdoblje konverzije, što bi moglo doprinijeti intenzivnijem rastu u razdoblju dva mjeseca nakon provođenja konverzije, ali i usporavanju rasta cijene u mjesecu prije tog procesa.

Statistika pokazuje i kako bi povećanje cijena moglo nastupiti u segmentu čišćenja, popravka i iznajmljivanja odjeće što se dogodilo u Francuskoj, Njemačkoj i Estoniji. Poskupjeti bi mogle i frizerske usluge te općenito usluge uljepšavanja, a rast cijena očekuje se i u djelatnosti servisa informatičke, audiovizualne te fotografske opreme.




Određeni proizvodi, međutim, poskupjet će i kao posljedica zaokruživanja cijena, što bi najznačajnije moglo biti vidljivo kod pekarskih proizvoda i novina, stoji u istraživanju Pufnik.

Ipak, Pufnik u svom istraživanju ističe kako je utjecaj konverzije na povećanje inflacije bio manji u zemljama u kojima je uvedeno obvezno isticanje cijena u trgovinama u obje valute određeno vrijeme prije i poslije konverzije (među starim zemljama članicama to su Austrija, Finska, Grčka i Portugal) što bi trebalo umiriti građane.

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.