Foto: Marko Todorov / CROPIX

Hrvati za ovaj važan posao dobiju siću, a pogledajte koliko je plaćen u Njemačkoj

Autor: Dnevno.hr

U gotovo cijeloj Europi nedostaje vozača. Najviše problema imaju autoprijevozničke tvrtke, naročito one koje se bave autobusnim prijevozom. Još su pamtljive inicijative vozača autobusa u Hrvatskoj koji su tražili bolje uvjete rada i veće zapošljavanje. No, u problemima su i javni gradski prijevoznici. U Rijeci su se odlučili na zapošljavanje stranaca, a direktor Zagrebačkog električnog tramvaja Marko Bogdanović također razmišlja o toj opciji.

Naime, u ZET-u nedostaje više od 100 vozača, a mnogi su zbog velikog prekovremenog rada otišli na bolovanje samo kako bi se odmorili. Situaciju otežava činjenica da oni koji žele voziti tramvaj prvo moraju proći edukaciju koju sami plaćaju. Kad to polože, ne čekaju ih velika primanja.

Zagreb.info doznaje kako vozači ZET-a prema kolektivnom ugovoru iz veljače prošle godine imaju osnovicu plaće od 438,11 eura. Taj se iznos povećava za 0,5 posto po svakoj godini staža, ali i po mnogim drugim faktorima. Primjerice, satnica za rad u dvije smjene je veća za 10 posto, za rad subotom 20 posto, za noćni rad 40 posto, a za prekovremeni rad te rad nedjeljom i blagdanom satnica je veća za 50 posto.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Brojni dodaci

Uz to, svaki radnik ima zajamčenu nagradu za vjernost, što je eufemizam za dodatak na staž koji iznosi 0,15 posto po godini. Vozači zglobnih tramvaja dobivaju posebni dodatak na plaću. U prihode radnika ZET-a ulaze još i dodatak za hranu od 66,36 eura te 20 posto od vrijednosti prodanih karata u vozilu.

Kolektivnim ugovorom su im zajamčena i neka druga materijalna prava, poput božićnice i regresa koji iznose 232 eura, poklona za svetog Nikolu, dar za Uskrs u naravi te redovitu mjesečnu naknadu od 82,95 eura.

Jasno, od plaće se oduzimaju obvezni porezi i doprinosi, ali i članarine onima koji su unutar sindikata ili posmrtnog fonda radnika ZET-a. Ti odbici, ako ne računamo poreze i doprinose, mogu iznositi od nekoliko do čak pedesetak eura.

Mario Radić se pridružio prosvjednicima na osječkom trgu: ‘Tražimo proglašenje ekološke katastrofe’




Zaostaju za Njemačkom

Platne liste vozača ZET-a, koje je Zagreb.info dobio na uvid sugeriraju kako vozači s 15 godina staža, od čega su šest godina proveli za upravljačem tramvaja ili autobusa, dobivaju od 1150 do 1300 eura neto. To, ipak, znači da neki vozači dobivaju više, a neki niže plaće.

Djelatnici ZET-a tvrde da je riječ o malim svotama, s obzirom na to da vozači autobusa mogu zaraditi više u privatnim autoprijevozničkim poduzećima te u inozemstvu. Njihove teze potvrđuje i usporedba s prosječnim plaćama vozača tramvaja u Njemačkoj i Austriji. U Njemačkoj vozač tramvaja u prosjeku dobije bruto plaću od 2800 eura, dok u Austriji neto svote iznose oko 2100 eura.




Kako bilo, vozači ZET-a nastoje se boriti za bolje uvjete. U tijeku su novi pregovori kojima se traži povećanje plaća. Pokrenut je postupak mirenja, a ako on ne bude uspješan, sindikati najavljuju akcije, što uključuje prosvjede, pa čak i štrajk.

Nerealni prizori sa splitskih ulica: Ovo nedavno nisu mogli zamisliti

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.