fbpx
Foto: Srdjan Vrancic / CROPIX

EKONOMSKI ANALITIČAR POSLAO ISKRENU PORUKU! Pustite EK i Vladu, sami moramo odlučiti kako koristiti svoje budžete

Autor: Ivor Kruljac

Mjere uštede potrošnje plina za 15% , neobvezujuće su smjernice ponajprije usmjerene građanima. Hrvatska vlada ih je usvojila, a ne uključuju smanjivanje temperature grijanja i hlađenja, ugradnju termostata, štedljivu vožnju automobilom ili radije, odabir hodanja, bicikla i korištenje javnog prijevoza. Hoće li se time uštedjeti energija, kakvo je kretanje inflacije i kakav udar i posljedice mogu očekivati građani, komentirao je za N1 Damir Novotny. Odmah je ustvrdio i objasnio kako zbog jeftinoće, ljudi u Hrvatskoj prekomjerno troše energiju.

“Jeftini plin stvorio je opću sliku da se s jeftinom energijom može razbacivati. Hrvatska troši tri puta više energije za jednu jedinicu nacionalnog dohotka nego Austrija i pet puta više nego Japan. Prostor za uštede postoji, preporuke su zdrav razum. U svakom kućanstvu i poduzeću je moguće smanjiti potrošnju energije. 30-ak posto hrane bacamo jer je bila jeftina. Ekonomska znanost zagovara racionalno ponašanje prema oskudnim resursima, a energija je oskudan resurs. Preporuke su prihvatljive, ali neće imati učinak ako se ekonomskim mehanizmima ili poticajima ekonomski akteri ne motiviraju da štede i prijeđu na štedljivije metode korištenja energije”, smatra Novotny optužujući Vladu kako je i sama poticala motorizaciju.

“Zapuštenost željeznice je posljedica favoriziranja cestovnog prometa. Poreznim politikama smo poticali cestovni promet i povećavanje. Stvorili smo potražnju za motornim gorivima. Porezna politika treba kažnjavati one koji troše previše energije u motornim vozilima posebnim porezima kao što imaju sve razvijene zemlje. Porezne politike su poticale potrošnju goriva”, objasnio je Novotny zašto potražnja za energentima ne pada iako cijene goriva rastu, što u kombinaciji ne može dovesti do smanjivanja inflacije.


Modernizacija željeznica će doći prekasno

Sadašnju situaciju s gorivima usporedio je sa skokovima naftnih cijena u osamdesetima, kada je svijet doživio sličan šok, a kada je potrošnja zbog toga pala.

Novotny je uvjeren da će se isto dogoditi i ovog puta.

“Vlada je usporavala rast cijena. Kad bi cijene goriva bile 20 kuna, vjerojatno bismo razmišljali bismo li se vozili. Vlada najavljuje modernizaciju željeznice u idućem desetljeću, ali smatram da je to prekasno. Umjesto da uključimo privatne investitore kao partnere u željezničkoj infrastrukturi, Velika Britanija je po tome posebno poznata. Zašto ne pozvati da investiraju u željezničku infrastrukturu i ubrzaju obnovu? To bi pomoglo revitalizaciji istoka Hrvatske, željeznica je korisna za ekonomski razvoj”, predlaže Novotny.

Inflacija: prvi val prošao, drugi je opasan

Gledajući globalnu inflaciju, sudeći po padu cijene nafte i poljoprivrednih proizvoda, Novotny smatra kako inflacija usporava, te će se njen prvi val ispuhati.

“Ali drugi val će doći kad sindikati budu inzistirali (već se događa u Njemačkoj) na povećanju plaće, tad će doći do povećanja cijena. To će biti utrka između cijena i plaća u kojoj plaće uvijek gube jer cijene uvijek brže rastu. Tu nam se može dogoditi ozbiljna situacija i stagnacija”, upozorio je Novotny. Iako vjeruje da će opskrba plina najesen biti osigurana, problem će biti vjerojatno vrlo visoke cijene tog energenta.

“Vodite računa o svojoj ekonomici, pustimo preporuke EK-a i Vlade, mi se moramo okrenuti svojoj ekonomici i kućanstvima i odlučiti kako ćemo koristiti svoje budžete”, poručio je Novotny građanima u svome apelu.




Autor:Ivor Kruljac
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.