
VLADA INTENZIVIRALA TEMU INE! Stiglo pravno mišljenje o ništetnosti ugovora s MOL-om i isplati naknade štete temeljem presude Arbitražnog suda
Danas je na snagu stupilo ograničenje cijene ruske nafte od 60 dolara po barelu oko kojeg su se dogovorili EU, G7 i Australija kao i embargo na uvoz ruske nafte u EU, uz nekoliko iznimki.
Odluka o ograničenju cijena ruske nafte od 60 dolara po barelu omogućuje da se ona prodaje trećim zemljama koristeći tankere zemalja G7 i EU-a, njihove osiguravajuće tvrtke i kreditne institucije, ali samo ako se ta nafta prodaje ispod cijene od 60 dolara.
Ograničenje cijene moglo bi Moskvi otežati prodaju nafte za višu cijenu, s obzirom na činjenicu da se ključne svjetske brodarske i osiguravajuće tvrtke nalaze u zemljama G7.
Službena Moskva je pak objavila kako se neće pridržavati odluke o ograničenju cijene nafte, pa makar morala smanjiti proizvodnju.
Zabrana uvoza sirove nafte iz Rusije ne bi trebala u većoj mjeri utjecati na Hrvatsku, ocjenjuje za Dnevno.hr energetski stručnjak Igor Dekanić.
“Iako i Hrvatsku i EU očekuju dani neizvjesnosti, na dugi rok će se ubrzati energetska tranzicija prema obnovljivim i održivim izvorima energije”, kaže Dekanić.
“Kratkoročno će od embarga najviše stradati Rusija, a dugoročno zemlje Europske unije koje će morati plaćati skuplju naftu s drugih strana svijeta. U tu skupinu spada i Hrvatska”, objašnjava stručnjak navodeći kako je naša zemlja ipak u boljem položaju od brojnih drugih europskih zemalja jer ima kapacitete za dobavu nafte preko mora.
“Riječ je o kapacitetima koji daleko prelaze same potrebe Hrvatske što znači da naša zemlja ima priliku postati energetsko čvorište za dobavu energije u južnu Europu, a naše tvrtke bi mogle od toga ima koristi na dulji rok”, objašnjava stručnjak.
Na pitanje hoće li zbog embarga narasti i cijena sirove nafte, Dekanić objašnjava kako je teško procijeniti u kojem će se smjeru kretati situacija.
“Sigurno je da je najava embarga i poticaj za porast cijena nafte. Cijene sirove nafte su prošlog tjedna nešto porasle, ali to u ovoj situaciji nije bilo dramatično. Kako će se dalje kretati situacija, sve ovisi o intenzitetu i trajanju rata u Ukrajini”, kaže stručnjak.
Dekanić kaže kako je u ovom trenutku nemoguće reći kakav će utjecaj ovaj embargo imati na Rusiju.
“Nemamo pregled nad ruskim trgovačkim ugovorima niti to nitko ne zna izvan Rusije. Za očekivati je da će Rusija početi trgovati s velikim azijskim zemljama, ali to se neće dogoditi preko noći. Rusija mora naći novo tržište, ali s time će se uvezati u jedan drugi geopolitički odnos koji će rusija tek procjenjivati za 5 do 10 godina. Pitanje je kako će Kina reagirati na embargo. Rusiji bi se lako moglo dogoditi da im Kina kaže kako im moraju dati popust, sada kada su im oni najveći kupac”.
Kada je riječ o Europi, Dekanić smatra kako je moguće kako da ruska nafta, usprkos embargu, i dalje dolazi na europsko tržište.
“Pogledajte samo Indiju. Oni su jako povećali svoju tankersku flotu, a zna se da ne prevoze svoju naftu. Ne postoji globalni mehanizmi kontrole embarga tako da ne bi bilo nikakvo čudo da ruska nafta kroz različite posrednike ipak pronalazi način i za dolazak i na europsko tržište”, kaže Dekanić.
Stručnjak se dotaknuo i najave mogućih redukcija u Europi.
“Ja sve ove najave o redukcijama prije svega gledam kao politički poziv vlada stanovništvu na štednju. Stvarni mehanizmi redukcija još nigdje nisu stupili na snagu i svi očekuju da neće biti ni potrebni. Ipak, pozivima na štednju pokušava se napraviti svojevrstan društveni pritisak na potrošače da smanje potrošnju od 5 do 10 posto”, zaključuje Dekanić.
VLADA INTENZIVIRALA TEMU INE! Stiglo pravno mišljenje o ništetnosti ugovora s MOL-om i isplati naknade štete temeljem presude Arbitražnog suda
TJEDNI PREGLED OGLASA ZA POSAO: Ovdje ćete pronaći najbolje ponude! Prijavite se
SADA ĆE MALO RAZMISLITI PRIJE DIZANJA CIJENA! Potrošači mijenjaju navike, loši znakovi na horizontu: ‘Iznimno je važno da sukob u Ukrajini stane’
KUPCI OPREZ! U ovom proizvodu su pronašli metal, hitno ga vratite ako ga imate