fbpx
Foto: Kremlin, Pool/ Guliver Images

BILI SMO OVISNI O PUTINU, PRIJETI LI NAM SADA NEŠTO GORE? Stručnjak otkriva što će biti s Hrvatskom, neka nam Bog pomogne: ‘Trebat će nam disciplina, štednja i državne mjere’

Autor: Ivana Jurišić

Ostalo je tri tjedna do 5. prosinca kada na snagu stupa potpuna zabrana uvoza ruske nafte u EU. Stručnjak za energetiku Igor Dekanić u razgovoru za Dnevno.hr objašnjava jesu li Hrvatska i Europa spremne na potpuni embargo na rusku naftu kao i postajemo li previše ovisni o LNG-ju nakon što smo dugo godina bili ovisno o uvozu ruskih energenata.

Na pitanje znači li embargo na rusku naftu i više cijene od 5. prosinca, Dekanić kaže kako će cijene sirove nafte sigurno skočiti, ali ne toliko koliko se mislilo prije pet mjeseci.

“Što se tiče derivata, tu ne bi trebalo biti problema, ali samo iz razloga jer su neke zemlje izborile značajne izuzetke, a neke druge zemlje su riješile prijevoz ruske nafte preko trećih zemalja. Vidite koliko je Indija u posljednje vrijeme povećala svoju tankersku flotu. Sigurno ne vozi svoju naftu”, objašnjava Dekanić.


“Očekujem potrebu za disciplinom, štednjom energije i mjerama država poput naše koje će taj cjenovni šok pokušati učiniti što manjim”, govori Dekanić.

Nestašice dizela

Što se tiče Hrvatske, kaže kako ne bi trebalo biti nekih većih problema.

“Pa tu je JANAF koji svojim kapacitetom debelo nadmašuje hrvatske potrebe. On je prije svega sam pun nafte pa se u slučaju nužde može smanjiti pritisak i iscrpiti nešto od tih 450 tisuća tona nafte koji se uvijek nalaze u cijevima. Također, Hrvatska ima 90-dnevne zalihe u skladištima pa ne bi trebalo biti problema s opskrbom”.

Kad je riječ o nestašicama dizela o kojima se posljednje vrijeme dosta piše, Dekanić odmahuje rukom.

“Nestašice ili najave nestašica dizela su zapravo pitanje igre trgovaca i prerađivača oko cijena”.

Vlada je prošlog tjedna na telefonskoj sjednici donijela Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata prema kojoj će osnovni benzin eurosuper 95 u sljedećih tjedan dana koštati 11,58 kuna, a eurodizel 13,19 kuna po litri. Iako je Vlada neko vrijeme donosila uredbe kojima je ograničavala najvišu cijenu goriva, Dekanić kaže kako se to vjerojatno više neće ponoviti.




“Vjerujem da će vlada zadržati ovaj sadašnji pristup, odnosno kombinirano će intervenirati. Malo će zadržavati cijene, malo će pustiti tržištu da sve izregulira i tako sve dok traje ova kriza. Tako neće postupati samo Hrvatska već i ostale europske zemlje”, smatra Dekanić.

Hitna diverzifikacija

Na pitanje, što će biti s Hrvatskom na kraju ove energetske krize, odgovara kako bi naša zemlja mogla izaći kao pobjednik nakon svega.

“Ako budemo pametno igrali, mogli bismo izaći sa pozicijom energetskog čvorišta na jugu Europe, te postati zemlja koje neće samo imati turizam i trgovinu, već i zemlja koja će trgovati energijom”.




Smatra da Hrvatska i Europa trebaju biti oprezne kako ovisnost o ruskom plinu ne bismo zamijenili ovisnošću o američkom LNG-ju.

“Hrvatska konkretno ne bi tu trebala biti u problemima jer naš LNG terminal ne služi samo za opskrbu Hrvatske već i za opskrbu susjednih zemalja. U svakom slučaju i Europa i Hrvatska trebaju napraviti diverzifikaciju tako da ne ovise samo o jednom izvoru energije. Europa je nekoć imala načelo kojeg se dugo držala, a koje je  glasilo da se uvijek mora imati tri različita izvora iz tri dobavna pravca. S vremenom je jeftini uvoz iz Rusije to načelo donekle maknuo u stranu. Povratak tom načelu nažalost nije ni jednostavan ni lak jer sistematska dugoročna strategija podrazumijeva znatna ulaganja što nije jeftino”, zaključuje Dekanić.

 

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.