Foto: Morh, Ilustracija

Kako je propala jedina hrvatska podmornica vrijedna pola milijarde kuna

Autor: S.V.

Na današnji dan, 16. siječnja 1996. godine porinuta je u Jadransko more prva i jedina podmornica u sastavu flote Hrvatske ratne mornarice.

Radilo se, piše povjesničar Borna Marinić za hkm, o maloj diverzantskoj podmornici nazvanoj P-01 Velebit.

Diverzantska podmornica P-01 Velebit hrvatski je proizvod, a predstavlja poboljšanu inačicu podmornice klase Una, kakvih je u razdoblju od 1981. do 1989. izgrađeno šest komada. Razvoj Velebita počeo je za potrebe Jugoslavenske ratne mornarice još 1985. godine, tada pod nazivom P-914 Soča. Građena je u splitskom brodogradilištu za specijalne objekte, a nakon povlačenja JNA uz Splita, u zimu 1991., ostala je nedovršena i devastirana. Naime, pripadnici JNA s nje su uklonili opremu koja se mogla skinuti, tako da je ostala ogoljen, a sačuvali su je radnici brodogradilišta.

Hrvatski proizvod

Napokon 1993. godine, odlukom admirala Svete Letice, tadašnjeg zapovjednika Hrvatske ratne mornarice, Brodarski Institut iz Zagreba je preuzeo redizajniranje i usred rata započeo s ugradnjom novih sustava. Reprojekt se sastojao u ugradnji dizel generatora i novog sustava upravljanja podmornicom. Trup podmornice produljen je za 140 centimetara, čime je dobiven prostor za ugradnju Končarovog dizel generatora i spremnika za gorivo. Na taj način povećana je autonomija plovidbe jer je nakon ugradnje dizel generatora podmornica sama mogla nadopunjavati vlastite akumulatorske baterije kojima se podmornica napajala.

Baterije je koristila zbog toga što elektromotori stvaraju nisku razinu buke što je ključno u zadacima koji su joj bili namijenjeni –  diverzantske zadaće, polaganje mina, obavljanje ophodnje i izviđanja, te druge specijalne zadaće. Podmornica nije sudjelovala u borbenim zadaćama iako su tijekom rata postojale neke zamisli za uporabu diverzantskih podmornica u Karinskom moru koje je bilo okupirano do operacije “Oluja”.

Prepuštena zubu vremena

Podmornica P-01 Velebit je konačno porinuta 1996. godine, a u rujnu iste godine primljena u flotu Hrvatske ratne mornarice. Ti događaji bili su popraćeni velikom medijskom pažnjom, a kum „Velebita“ postao je general Zvonimir Červenko, tada načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske. Njezin prvi zapovjednik bio je Stjepan Korda, a uz šest članova posade podmornica je mogla primiti i četiri diverzanta. Duljina trupa podmornice bila je nešto duža od 21 metra, a sama podmornica je bila podijeljena u tri dijela: pramčani dio, krmeni dio i izlaznu komoru. Bila je predviđena za zorone do 120 metara i plovidbu brzinom od 8 čvorova.

Hrvatska je bila jedna od rijetkih zemalja u svijetu koje su imale svoju podmornicu, njezina posada iskazala se na dvije vojne vježbe, sve do 2001. godine. Tada je baterijama istekao ciklus trajanja, a nove koje su koštale 10-ak milijuna kuna bile su tadašnjoj hrvatskoj vlasti preskupe. Tako je podmornica vrijedna pola milijarde kuna prepuštena zubu vremena i propadanju. Na suhi vez je izvučena 2005. godine, a 2007. donesena je odluka da se podmornica pokuša prodati no traženih 8 milijuna kuna nitko nije ponudio. Tako podmornica i danas, izvana obnovljena, stoji u splitskoj luci Lora kao izložbeni primjerak i podsjetnik na dane kada je „Velebit“ čuvao hrvatski Jadran.




Autor:S.V.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.