
‘SKLADIŠTA SU PUNA!’ MORH: ‘Bez brige, nije sve otišlo u Ukrajinu. Pričuva ima oružje i streljivo’
Na današnji dan, 16. siječnja 1996. godine porinuta je u Jadransko more prva i jedina podmornica u sastavu flote Hrvatske ratne mornarice. Mala diverzantska podmornica nazvana Velebit sagrađena je u Brodogradilištu specijalnih objekata u Splitu, a predstavljala je vrhunac našeg pomorskog inženjerstva.
No, dočekala ju je tužna sudbina. Ostala je trunuti na suhom vezu u luci Lora, a Hrvatska je izgubila podmorničarstvo čija tradicija seže stotinu godina unazad…
Diverzantska podmornica P-01 Velebit hrvatski je proizvod, a predstavlja poboljšanu inačicu podmornice klase Una, kakvih je u razdoblju od 1981. do 1989. izgrađeno šest komada. Razvoj Velebita počeo je za potrebe Jugoslavenske ratne mornarice još 1985. godine, tada pod nazivom P-914 Soča. Građena je u splitskom brodogradilištu za specijalne objekte, a nakon povlačenja JNA uz Splita, u zimu 1991., ostala je nedovršena i devastirana. Naime, pripadnici JNA s nje su uklonili opremu koja se mogla skinuti, tako da je ostala ogoljen, a sačuvali su je radnici brodogradilišta.
Odlukom tadašnjeg zapovjednika Hrvatske ratne mornarice, admirala Svete Letice, Brodarski Institut iz Zagreba je 1993. godine preuzeo redizajniranje i usred rata započeo s ugradnjom novih sustava. Reprojekt se sastojao u ugradnji dizel generatora i novog sustava upravljanja podmornicom. Trup podmornice produljen je za 140 centimetara, čime je dobiven prostor za ugradnju Končarovog dizel generatora i spremnika za gorivo. Na taj način povećana je autonomija plovidbe jer je nakon ugradnje dizel generatora podmornica sama mogla nadopunjavati vlastite akumulatorske baterije kojima se podmornica napajala.
Baterije je koristila zbog toga što elektromotori stvaraju nisku razinu buke što je ključno u zadacima koji su joj bili namijenjeni – diverzantske zadaće, polaganje mina, obavljanje ophodnje i izviđanja, te druge specijalne zadaće. Podmornica nije sudjelovala u borbenim zadaćama iako su tijekom rata postojale neke zamisli za uporabu diverzantskih podmornica u Karinskom moru koje je bilo okupirano do operacije “Oluja”.
Izgradnja i osposobljavanje ove podmornice koštalo je stotine milijuna kuna, ali problem je nastao kada su istekle baterije vrijedne oko 10 milijuna kuna. Nakon što su 2001. godine baterije prestale raditi, kratko vrijeme je služila za površinsku plovidbu, a 2005. godine trajno je umirovljena. Postojale su namjere da se podmornicu proda, međutim poslovi su propali, a podmornica je ostala zauvijek na suhom gdje i danas stoji bez ikakve svrhe.
‘SKLADIŠTA SU PUNA!’ MORH: ‘Bez brige, nije sve otišlo u Ukrajinu. Pričuva ima oružje i streljivo’
‘ZAŠTO MENI NITKO NE ZAKAČI LETAK S OBJEŠENIM SRBIMA?’ Pravoslavni branitelj: ‘Jeckov stvara plodno tlo za mržnju, pa se onda žali’
VELIKI USPJEH RATNOG ZRAKOPLOVSTVA: Helikopterom Black Hawk prvi put prevezen transplantacijski organ
ZAGREBAČKI BRANITELJI NA PANTOVČAKU: Čašica razgovora s Milanovićem, evo o čemu su heroji pričali s predsjednikom!