YouTube/Screenshot

Hrvatska slavi Rafale, Orbanu nije svejedno: Mašta o Jadranu, ali evo zašto više nije nadmoćan

Autor: Bruno De Zan

Prvih šest borbenih aviona Rafale F3-R dolazi nam danas 24. travnja. Avioni stižu iz francuske u nove hangare, a voze ih hrvatski piloti koji se već skoro godinu dana obučavaju u Francuskoj. Ostalih šest doletjet će u Hrvatsku do početka sljedeće godine kada završi obuka ostalih hrvatskih pilota. Svečani doček prvih šest višenamjenskih borbenih aviona Rafale održat će se u vojarni “Pukovnik Marko Živković” u Velikoj Gorici u četvrtak 25. travnja 2024. godine s početkom u 12:30 sati.

Dolazak francuskih aviona najavio je ministar obrane Ivan Anušić. “Sve je spremno za dolazak prvih šest Rafala u Hrvatsku! Povijesnim preletom od Bordeauxa do Zagreba, u trajanju od 1:40 h, piloti pobjedničke Hrvatske vojske koji su prošli obuku u Francuskoj, u četvrtak će u Hrvatsku dovesti moćne lovce i nove zaštitnike našeg zračnog prostora, napisao je na X-u.

Podsjetimo, dinamika i rokovi obuke letačkog i zrakoplovno-tehničkog osoblja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva definirana je Ugovorima i provodi se u Francuskoj. U skladu s tim, na obuku u Francuskoj upućeno je oko 90 djelatnika. Obuka tehničkog osoblja započela je krajem 2022., a letačkog osoblja u prvom tromjesečju prošle godine.

Iščekivanje Rafala

Povodom dolaska Rafala, pripadnica 7. gardijske brigade “Pume”, 2. motorizirane bojne “Pume” Gardijske oklopno-mehanizirane brigade vojnikinja Nikolina Kiseljak, koja je inače i diplomirala na studiju slikarstva na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, naslikala je akrilnom tehnikom prvi hrvatski Rafale. “Ovo je način na koji jedna vojnikinja i slikarica vidi naš Rafale, ponosni smo što dolazi u Hrvatsku vojsku i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo”, rekla je vojnikinja Nikolina Kiseljak.

Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane Ivan Anušić dan uoči dolaska prvih šest Rafala u Hrvatsku, poručio je kako taj dan na poseban način podsjeća na sve one hrvatske branitelje, a posebno pilote Hrvatskog ratnog zrakoplovstva koji više nisu s nama.

“Povijesni prelet naše nove borbene letačke flote najveće je izravno ulaganje Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva obrane u sigurnost naše Domovine. Baš kao što su to činili hrvatski piloti za vrijeme Domovinskog rata, nastavljamo činiti i mi – beskompromisno štititi naše hrvatsko nebo i našu Hrvatsku. Nastavljamo snažiti borbenu moć i sposobnosti pobjedničke Hrvatske vojske”, poruka je ministra obrane.




Modernizacija vojske

Iz MORH-a su precizirali što sve obuhvaća ugovor s Francuzima. “Sklopljeni su Tehnički dogovor i tri ugovora s francuskim tvrtkama čije će se plaćanje provesti u šestogodišnjem razdoblju (od 2021. do 2026. godine). Financijska sredstva bit će osigurana u proračunu Ministarstva obrane, a ukupna vrijednost Tehničkog dogovora i sva tri Ugovora je 999.068.493 eura, odnosno 1.152.496.307 eura s procijenjenim troškovima indeksacije cijena i PDV-om. Do sada je ukupno plaćeno 773.359.089 eura. Svi drugi iznosi koji se pojavljuju u medijskom prostoru u potpunosti su netočni. Uz 12 aviona, dolazi i simulator letenja koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validaciju taktike te zemaljska i ispitna oprema, pričuvni dijelovi i potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj. Ugovorima je osiguran i paket naoružanja zrak-zrak i zrak-zemlja za gađanje, raketiranje i bombardiranje ciljeva te obuka osoblja prema načelu “obuka obučavatelja”. Naravno, pored novih zrakoplova i unaprijeđenog radarskog sustava, planirali smo i unaprjeđenje sustava protuzračne obrane sustavima kratkog i srednjeg dometa.”

Ugledni vojni pilot Ivan Selak rekao je što MORH planira napraviti s MIG-ovima koje će zamijeniti novi Rafalei. Prema njegovim riječima MORH je planirao donirati rashodovane MiG-21 civilnim institucijama kako bi postali muzejski eksponati nakon što novi višenamjenski borbeni avioni Rafale preuzmu svoju ulogu u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ). Međutim, Selak izražava svoje ozbiljne sumnje u ovu odluku, tvrdeći da bi bilo moguće produžiti životni vijek barem jednog MiG-a, omogućujući mu da ostane operativan čak i nakon dolaska Rafalea, otkrio je u razgovoru s Hinom.




Jedan od pilota koji će uvesti nove avione u Hrvatsku rekao je da se osjeća ushićeno. “Obuka se sastojala od dva dijela. Najprije smo bili u tehničkoj učionici, a nakon toga je počela obuka na simulatoru te potom samo letenje. Letenje na Rafaleu zahtjevnije je i složenije, dok je MiG složeniji za održavanje u zraku. U šali znam reći kako se u MiG-u možeš izgubiti u prostoru, a u Rafaleu u kokpitu. Velik je to iskorak, ali na bolje se čovjek brzo navikne“, ispričao je i na kraju dodao: „Jedan sam od onih koji će s Rafaleom doletjeti u Hrvatsku i to je iznimna čast i odgovornost jer će ovi avioni u HRZ-u biti dugo vremena i nakon što ja prestanem letjeti. Zato sam ponosan i sretan“.

Mađari kupili Gripene

Mađarska je u veljači priopćila da je potpisala ugovor o kupnji četiri borbena zrakoplova Saab JAS Gripen od Švedske, nakon čega su odobrili ulazak te države u NATO. Mađarski premijer Viktor Orban, koji je dugo bio protiv ulaska Švedske u NATO, sastao se s švedskim premijerom Ulfom Kristerssonom te je rekao da je uspio “ponovno izgraditi povjerenje”.

Hrvatska hitno mora zaustaviti srpsku kupnju Rafalea: Pozadinska priča je vrlo mračna

Mađarska je do sad imala posuđene zrakoplove Gripen prema ugovoru potpisanom 2001. godine. Novim dogovorom produžili su dosadašnji ugovor i potpisali kupnju novih aviona. Tom prilikom Orban je naglasio da je zbog “promijenjenog sigurnosnog okruženja i rata između Rusije i Ukrajine posebno važno da mađarske zračne snage mogu koristiti vlastitu opremu u izvođenju operacija sa svojim saveznicima izvan zračnog prostora zemlje. Logistički ugovor sa Šveđanima proširen je i na obuku. Švedska i Mađarska počinju suradnju i u istraživanju i razvoju. Saab i Defence Innovation Research Institute otvorit će centar izvrsnosti usmjeren na razvoj umjetne inteligencije.

Orban je tom prilikom rekao i da Mađarska povećava svoje sposobnosti protuzračne obrane i da ostaje dio zajedničkih operacija NATO-a. Štoviše izjasnio se da će nabavka novih aviona ojačati predanost NATO-u. Naglasio je da se nije radilo o pragmatičnoj razmjeni, već da je riječ o dužem partnerstvu koja je rezultat povjerenja koje su države obnovile nakon dužeg zahlađenja odnosa. “Ovo nije poslovni dogovor koji uključuje članstvo u NATO-u u zamjenu za Gripene”, istaknuo je. Rekao je da je švedsko-mađarska obrambena suradnja “puno duža priča od namjere Švedske da se pridruži NATO-u”.

Foto: Boris Kovacev / CROPIX

Usporedba Hrvatske i Mađarske

Prema stranici Global Firepower koja svake godine radi izračune vojnih snaga za 145 država svijeta, za 2024. godinu Hrvatska se našla na 66. mjestu, a Mađarska na 54. Prema stranici Mađarska nas vodi po broju vojnika, moći avijacije, prirodnim resursima i strateškom geografskom položaju, dok Hrvatska vodi po pitanju mornarice i kopnenih snaga, financija i logistike.

I francuski Rafale i švedski Gripen su napredni avioni koji mogu ispuniti razne uloge u ratu, ali postoje razlike u mogućnostima i dizajnu. Rafale je veći i bolje naoružan, ima veći domet i kapacitet za prenošenje tereta. Namijenjen je za širok spektar misija, od nadmoći u zraku i napada na tlo do izviđanja. S druge strane Gripen je poznat po svojoj agilnosti, naprednoj elektronici i lakoći održavanja. Gripen je dizajniran da bude isplativ i svestran. Oba modela aviona imaju svoje prednosti i mane i ne može se jednoglasno reći koji avion je moćniji.

Hrvatska i Mađarska 2019. godine sklopile su sporazum o suradnji u području vojnog zrakoplovstva i protuzračnih aktivnosti. U Sporazumu s Mađarskom definirano je da naoružani avion jedne stranke u provedbi nadzora zračnog prostora druge stranke može upotrijebiti silu u skladu s NATO pravilima. Doduše, ona strana čiji avioni borbeno djeluju pritom moraju poštivati nacionalna ograničenja zemlje na čijem teritoriju djeluju. To znači da mađarski avioni ne smiju srušiti civilni avion u hrvatskom zračnom prostoru jer hrvatski zakoni to ne dozvoljavaju.

Foto: Marko Todorov / CROPIX

Što Orban sprema?

Mađarski premijer Orban već dugo vremena provocira Europsku uniju izjavama da rat u Ukrajini nije njihov rat te da Europom vladaju birokrati koja rade protivno interesima europskih građana. Orban je blokirao pomoć Ukrajini i ulazak Švedske u NATO, a također upozorava da Europa planira poslati vojsku u Ukrajinu, koju naziva europskim protektoratom. Iz tih razloga mnogi analitičari i političari zovu ga “trojanskim konjem” u Europi. Što se tiče Hrvatske jedna Orbanova “strast” je posebno problematična.

Orban upozorava Europu: ‘Vidim da se svi spremaju za rat, Bruxelles se igra s vatrom’

Naime u više navrata je izašlo u javnost da Orban barem idejno pozdravlja ideju Velike Mađarske, države koja bi u svom sastavu obuhvaćala i Hrvatsku. Jasno je da se radi o povijesnom revizionizmu, ali Orban je ozbiljan oko te ideje te navodno u svom uredu drži kartu Velike Mađarske. Osim toga u javnosti se pojavio i sa šalom na kojem je karta te države, a istu kartu je objavio i na Facebooku. Nije izgledno da bi Orban pokrenuo napad na Hrvatsku, ali svejedno se radi o međunarodnom skandalu na koji nije bilo puno reakcija.

U slučaju kad bi Mađarska napala Hrvatsku ne bi se dobro provela jer bi NATO vjerojatno brzo reagirao, ali kad bismo govorili o fiktivnoj situaciji u kojoj Hrvatsku ne bi štitila međunarodna zajednica, našli bismo se u problemima. Hrvatska ne bi mogla iskoristiti svoju mornaričku prednost, a Mađarska bi iskoristila svoju fleksibilnu avijaciju i prednost u broju vojnika da pregazi hrvatsku obranu. Na sreću ovaj scenarij mogao bi se dogoditi samo u svijetu u kojem se potpuno isključi postojanje političkih i vojnih saveza.

 

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.