Foto: Facebook/Ivan Selak

Dva pilota učinili ono što danas ne bi nitko: Okrenuli MIG-ove ravno prema Hrvatskoj

Autor: Snježana Vučković

Na današnji dan 15. svibnja 1992. godine, piloti Ivan Selak i Ivica Ivandić izveli su jedan od najodvažnijih poteza tijekom Domovinskog rata. Naime, u glavama ovog odvažnog dvojca pala je odluka da se iz JNA zauvijek izgube, no ne praznih ruku – nego s MIG-ovima kojima su pilotirali.

Ideja o bijegu rađala se, doznajemo, dugo jer su piloti bili svjesni koliko će realizacija preleta u Hrvatsku biti teško izvediva. Nakon preleta Danijela Borovića i Rudolfa Perešina, motrenje ostalih pilota bilo je pojačano. Kontraobaveštajna služba (KOS) se služila različitim trikovima, pa su im stavljali doušnike kao sustanare, pokušavali ih opiti i različitim načinima iz njih izvući podatke. Dodatna otegorna okolnost bila je i avionska nesreća u listopadu 1991. koju je preživio samo Ivan Selak, dok su dvojica njegovih kolega izgorjela.

Zbog cijele situacije, Selak je dozvolu za povratak na posao dobio tek u ožujku 1992. godine, a onda se 15. svibnja pokazao kao idealan… Toga dana dio eskadrile u kojemu je letio i Ivandić, uvježbavao je program za obilježavanje “Dana vazduhoplovstva”. Na planiranju leta dvojica Hrvata se nisu ni pogledala. Nisu se željeli otkriti, ali su znali da je nastupio odlučujući trenutak.

Foto: Morh

Selak: “Znao sam, kome god da dođem u ruke, nadrapao sam”

Prvi je poletio Ivandić koji je u skladu s dogovorom čekao je Selakovu radiopotvrdu, inače potpuno regularnu, da je i on poletio. Kad je potvrda napokon stigla, Ivandić je krenuo prema Splitu, dok se njegov kolega se ubrzo odvojio od svog “para” i krenuo prema Zagrebu.

“Letio sam sa jugooznakama preko neprijateljskog teritorija. U samom preletu bilo je nezgodno ako moram iz nekog razloga iskočiti iz aviona (otkaz motora ili bilo koji drugi težak kvar koji traži napuštanje zrakoplova). Kome god da dođem u ruke nadrapao sam. Što da s tim jugooznakama padnem u ruke Bošnjacima? A što ako padnem Srbima? Tko će mi od  Hrvata vjerovati da vraćam avion u domovinu? No, ipak smo uspjeli sretno sletjeti, ja na Pleso, Ivandić na Resnik”, kaže Selak.

Foto: Wikipedija

“Ne smatram se herojem”

On dodaje kako je iznimno ponosan što je sudjelovao u oslobađanju svoje zemlje, no tvrdi da se ne smatra herojem:  “Ja sam školovani ratnik koji je naučeno koristio svoje znanje da obrani domovinu. Za mene su heroji svi oni koji nikada nisu držali pušku i imali veze s vojskom, a primili su oružje u ruke. Za mene su heroji hrvatski branitelji i skidam im kapu”, zaključuje Selak skromno.

MALO TKO ZNA PRAVU ISTINU! Tragična smrt Rudolfa Perišina: Pilot koji je kobnog jutra poletio s njim ispričao je što se zapravo dogodilo




Podsjetimo, prvi prelet 25. listopada 1991., izveo je Rudolf Perešin koji je u svom MiG-u 21 dobio zadatak nadzirati povlačenje JNA iz Slovenije. No, Rudolf Perešin uputio se prema austrijskoj granici, prošao ju otprilike kod Bleiburga i spustio se na aerodrom pokraj Klagenfurta.

Tim svojim domoljubnim činom nanio je težak moralni i politički udarac agresorskoj vojsci i njezinu zrakoplovstvu, a građanima Hrvatske neizmjeran ponos, prkos i rast nacionalnog naboja i svijesti u najkritičnijim ratnim danima. Također, svojim je preletom “otvorio put” pilotima Danijelu Boroviću, Ivanu Selaku i Ivici Ivandiću koji su ubrzo, potpuno svjesni rizika, napravili isto.




Autor:Snježana Vučković
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.