fbpx
Foto: Wikipedia

ZNATE LI DA JE JEDAN VOZAČ FORMULE 1 ROĐEN U HRVATSKOJ? Zbog svojih je uspjeha ušao u povijest automoto sporta

Autor: Andrej Jelušić

Oktanski svijet Formule 1 rezerviran je za velike i bogate. Dokaz tomu su vozači koji trenutno nastupaju u tom sportu, ali i oni koji su nastupali.

Današnjih 20 vozača dolazi iz 13 zemalja, među kojima Velika Britanija ima tri predstavnika, a Finska, Kanada, Njemačka Francuska i Španjolska po dva. Ostali su još predstavnici Nizozemske, Meksika, Australije, Monaka, Japana, Italije i Rusije. Sve dakle bogati te ,s par izuzetaka, veliki.

Nije to slučaj samo danas. Formula 1 nije sport gdje se s nostalgijom možemo prisjećati nekih davnih vremena kada su nastupali vozači iz manjih ili siromašnijih zemalja jer ih praktički nije ni bilo. Izuzmemo li vozače koji su imali državljanstvo neke od kolonija velikih sila, nećemo baš imati dug popis.

Spomenimo tu našeg susjeda iz Mađarske. Zsolt Baumgartner nastupio je prvo kao zamjena u timu Jordan u sezoni 2003. Sljedeće sezone je, uz pomoć velikog naftnog sponzora MOL nastupao za Minardi, no nije se proslavio osvojivši tek jedan bod. Ipak, do danas je ostao jedini Mađar koji je vozio utrke F1.

Spomenimo još i Čeha Tomáša Engea koji je isto upao kao zamjena u timu Prost te 2001. nastupio u tri utrke u kojima nije osvojio ni jedan bod. I to je to od “manjih”. Teško je da ćemo ikada dočekati nastup nekog Hrvata u ovom sportu rezerviranom za bogate, ali ipak postoji jedan koji je iz Hrvatske.

Mario Gabriele Andretti je talijansko američki vozač rođen u Motovunu, 28. veljače, 1940. kao dijete poljoprivrednika. Poznavatelji povijesti znati će da je razlog njegova rođenja u hrvatskim krajevima taj što je Istra tada bila pod talijanskom okupacijom. Obitelj Andretti otišla je 1948. godine, tijekom istarskog egzodusa, završivši u izbjegličkom kampu u Lucci u Italiji, a 1955. emigrirali su u Ameriku.

Foto: Wikipedia

“Moj je otac ostavio sve iza sebe, mi smo napustili svoj dom, uzeli ono što smo mogli ponijeti i otišli dalje u Italiju. Život je u to vrijeme bio pomalo čudan, ali otac nam je uspio osigurati sve, nikad nismo bili gladni i išli smo u školu “, rekao je u jednom intervjuu za američke medije.

Andretti je imao zavidnu karijeru u ovom oktanskom sportu. Bio je čak i svjetski prvak 1978. godine s bolidom Lotus-Ford. U Formuli 1 nastupao je uzastopno od 1968. do 1982., punih 14 godina.




Foto: Wikipedia

Osim u Formuli 1 bio je uspješan i u drugim utrkama. Tako je bio pobjednik utrke 500 milja Indianapolisa 1969. godine i američkog Cart-Champcar prvenstva 1965., 1966., 1969. i 1984. godine.

Uz Dana Gurneya i Juana Pabla Montoyu jedini je vozač koji je ostvario pobjede u najvažnijim automobilističkim natjecanjima – Formuli 1, IndyCaru (prvenstva CART i USAC), Svjetskom prvenstvu sportskih automobila (World Sportscar Championship) te NASCAR Sprint Cupu.

Foto: Wikipedia

Triput je osvajao nagradu Vozača godine u SAD-u, a postao je i sinonim za brzinu u pop-kulturi. S obzirom na veliki sportski duh utrke je vozio i u sedmom desetljeću svog života.

Dusko Marusic/PIXSELL

Andretti je sa članovima uže obitelji 2013. posjetio rodni Motovun te nakon toga otišao na ručak u Ziganteov restoran gdje je uživao u vrhunskim kulinarskim delicijama.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.