Foto: Srdjan Vrancic / CROPIX/Ilustracija

Osiguranje ne želi nadoknaditi štetu unatoč popunjenom europskom obrascu? Evo što učiniti

Autor: Milan Dalmacija

Policija gotovo svakodnevno donosi pregled prometnih nesreća ili opasnih prometnih prekršaja. No, niti policajci ne mogu zabilježiti svaki eksces na našim prometnicama, pogotovo ako ih nitko ne zove na intervenciju. U rješavanju lakših prometnih nesreća, gdje je nastala samo manja materijalna šteta trebalo bi pomoći obrazac Europskog izvješća o prometnoj nesreći.

Iako je prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama i Zakonu o obveznim osiguranjima u prometu obveza razmijeniti podatke između vozača i ispuniti taj obrazac u slučaju prometne nesreće, on nije jamstvo da će osiguravajuća kuća naplatiti štetu. Brojni su se građani na Redditu požalili kako nisu dobili naknadu štete, iako su, kao i drugi sudionici nesreće, popunili obrazac.


“Auto mi je ogreban prije par mjeseci. Čovjek mi je ostavio poruku pa sam ga kontaktirao, našli smo se i popunili europsko izvješće. Ja sam ga sam odnio u njegovo osiguranje i tamo odradio što je trebalo. Tamo su mi rekli da će on trebati osobno doći potpisati da se to dogodilo, iako je već potpisao izvješće koje sam ja odnio tamo, da bih ja dobio odštetu.

Znate li postupak u slučaju prometne nesreće? Pročitajte savjete!

Međutim, prošla su već tri mjeseca, a on se još njima nije javio. Probao sam ga kontaktirati bez previše uspjeha. Rekao je da će otići i nikad nije, a i osiguranje mi govori da su ga probali kontaktirati više puta, ali bezuspješno. Mogu li ja zakonski tu išta više učiniti”, pita se jedan korisnik Reddita.

Česta situacija

Dobio je dosta odgovora koji su samo potvrdili da nije sam u toj situaciji. Konkretne pomoći i nije bilo.

“To izvješće nije nikakav dokaz, nažalost. Imao sam istu situaciju i ništa od popravka dok nismo obojica otišli na osiguranje i tamo su poslikali aute te je on potpisao da je kriv”, opisao je jedan vozač.

Drugi je, pak, dodao: “Imao sam takav slučaj prije koji mjesec. Uglavnom kad imaš štetni događaj imaš dvije opcije: ispuniti europsko izvješće i otići sa njim u njegovo osiguranje ili pozvati policiju i napraviti očevid. Sretno sa namirivanjem štete.”




Obrascom se ne priznaje krivnja

Javili su se i brojni vozači koji su doživjeli lakšu prometnu nesreću, razmijenili podatke i popunili obrazac, ali nisu zvali policiju. Tvrde, kako su kasnije ostali bez naknade štete jer im osiguravajuća kuća nije htjela priznati štetu bez policijskog zapisnika.

Ako razbijete električni auto vaši problemi tek počinju

“Ukoliko prometna policija nije obavila očevid prometne nesreće, preporučujemo Vam da položaj vozila i mjesto prometne nesreće premjerite i označite kredom te da iz veće i iz neposredne udaljenosti fotografirate oštećenja na vozilima, tragove kočenja i zanašanja, otpalih krhotina na kolniku…

Europsko izvješće o prometnoj nesreći je jedinstveni obrazac koji služi za utvrđivanje činjeničnog stanja i ne znači da je među vozačima postignuto suglasje glede krivnje za prometnu nesreću, niti se potpisom priznaje krivnja”, stoji na stranicama Hrvatskog ureda za osiguranje.




Osiguranja postupaju iznad zakona?

S obzirom na to, upitali smo ih što vozači trebaju učiniti u slučaju prometne nesreće u kojoj nisu zvali policiju, a druga strana nije sudjelovala u procjeni štete.

“Odgovorni osiguratelj je dužan u roku od 60 dana od dana primitka odštetnog zahtjeva utvrditi osnovanost i visinu odštetnog zahtjeva te dostaviti podnositelju zahtjeva ili obrazloženu ponudu za naknadu štete, ako su odgovornost za naknadu štete te visina štete nesporne, ili utemeljen odgovor na sve točke iz odštetnog zahtjeva u slučaju ako su odgovornost za naknadu štete ili visina štete sporne.

Osiguratelji nastoje aktivno prikupljati sve činjenice relevantne za obradu odštetnog zahtjeva te odlučuju o svakom pojedinačnom zahtjevu. Osiguratelji imaju snažan zakonski i podzakonski regulatorni okvir te djeluju pod nadzorom HANFA-e te o svojim obvezama odlučuju nakon što su cjeloviti sagledali sve aspekte pojedinog odštetnog zahtjeva”, poručili su iz Hrvatskog ureda za osiguranje.

Foto: Borna Jaksic / CROPIX ILUSTRACIJA

Iz HANFA-e su, pak, za Jutarnji poručili kako nema zakonske odredbe po kojoj bi za obradu zhtjeva za naknadu štete potreban policijski zapisnik, ali niti bilo koji drugi dokument, pa tako niti obrazac Europskog izvješća o prometnoj nesreći. Uz to, dodaju da na procjeni štete nije obavezno prisustvo osobe koju se smatra krivom.

“Iz prakse znamo kako društva ponekad pozivaju sudionike nesreće na terenski izvid kad nema policijskog zapisnika ili društvo sumnja da su se sudionici dogovorili, kao i kada sumnja u istinitost podataka navedenih u Europskom izvješću”, dodaju iz HANFA-e.

Moguće mirenje, ali i sudski sporovi

S obzirom na to, dolazi do zabune oko toga što trebaju učiniti vozači nakon prometne nesreće, a što osiguravajuća kuća. Zapravo je sve stvar procjene osiguravajuće kuće.

“Odgovorni osiguratelj je dužan dostaviti podnositelju zahtjeva utemeljen odgovor na sve točke iz odštetnog zahtjeva u slučaju ako su odgovornost za naknadu štete ili visina štete sporne. Utemeljeni odgovor mora sadržavati razloge na temelju kojih je donesena odluka i uputu o pravu na podnošenje prigovora protiv te odluke. Podnositelj odštetnog zahtjeva ima pravo podnijeti prigovor ukoliko se ne slaže s utemeljenim odgovorom osiguravatelja, a isto tako može protiv istog podnijeti tužbu nadležnom sudu”, objašnjavaju iz Hrvatskog ureda za osiguranje.

Ovog se ljudi najviše plaše kod parkiranja: Mnogi bi radije rukom uhvatili pauka

Ipak, prije toga, savjetuje Ured za osiguranje, vozači koji ne mogu nadoknaditi štetu i nisu zadovoljni reakcijom osiguravajuće kuće mogu pokrenuti i neke brže, jeftinije i manje stresne postupke.

“Oštećena osoba uvijek može pokrenuti postupak medijacije kod Centra za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje i nastojati izvansudski riješiti spor. Također, ukoliko oštećena osoba smatra da  je osiguravatelj u postupku rješavanja postavljenog odštetnog zahtjeva prekršilo Kodeks osiguravateljne i reosiguravateljne etike, može podnijeti žalbu Pravobranitelju na području osiguranja pri Hrvatskom uredu za osiguranje”, zaključuju iz HUO-a.

Da bi se izbjegle peripetije s obrascima, drugim vozačima, osiguranjem, naknadom štete, a na kraju i sudskim postupcima, najjednostavnije je biti oprezniji u prometu.

Autor:Milan Dalmacija
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.