Zagrebački velesajam planira Auto Show 2014., izlagači nezadovoljni cijenom i niskim standardima

Autor: Dinko Hodžić

Zagrebački Auto Show održavao se svake parne godine krajem ožujka, no zadnja dva termina Zagreb nije vidio novitete iz svijeta automobila. Jedni krive krizu koja je autoindustriju doslovno zakucala na dno, dok drugi glavnog krivca vide u samom Zagrebačkom velesajmu.

Hrvatska je bila jedna od rijetkih zemalja ne samo Europe već i svijeta koja je imala jedan od najvećih salona i izložbi automobila u regiji usprkos činjenici da nemamo autoindustriju. Iako je predstavljen u teškim vremenima Lijepe naše, Hrvati su od samog početka iskazali simpatije prema njemu, uspjeh je bio zagarantiran a iz godine u godinu neprestano je rastao broj izlagača te posjetitelja.

Statistika pokazuje da je zadnje 2008. rekordne godine ovu najveću i najvažniju manifestaciju u regiji posjetilo čak 215 tisuća posjetitelja koji su mogli vidjeti izloške od 642 izlagača iz 35 zemalja na prostoru od 17 paviljona. Brojke idu u nedogled, od premijera, bolida i koncepata koji su dodatno dizali epitet najvećeg auto događaja u regiji.

Zagrebački Auto Show postao je jedan od najsnažnijih marketinških alata autoindustrije, pa zašto se on više ne održava?

– Zainteresirano je bilo 21 posto zastupnika automobila koji su u vrlo lošoj tržišnoj situaciji, a za održavanje sajma je potrebno više od 70 posto – objavljeno je priopćenjem nakon otkazivanja Auto Showa 2012. godine.

Zagrebački velesajam bezuspješno pokušavao izaći u susret izlagačima

Većina zastupnika je svjesna situacije, prodaja je od 2008. godine do danas doslovno prepolovljena, pa čak i više od toga, stoga su i budžeti te financijska sredstva smanjena. Iako je Zagrebački velesajam i nakon odgađanja 2010. i 2012. godine, više puta napomenuo da su kroz politiku cijena, dodatnih popusta i posebnih marketinških paketa nastojali izaći u susret svim izlagačima kako bi im se pogodovalo i maksimalno smanjili troškovi izlaganja, većina izlagača tvrdi da je cijena jednostavno previsoka, te da organizatori nisu imali razumijevanja. Dobili smo nekoliko odgovora od zastupnika, uglavnom svi govore o istom problemu, cijena i vrlo loše održavanje paviljona koji su isti još od prvih sajmova.

– Visoka cijena najma, standardi izlaganja postavljeni od principala i ostali troškovi vezani uz sajmove, uz razinu prodaje automobila kakva je već nekoliko godina na našem tržištu, dovode do negativne kalkulacije te stoga i odluke da se ne ulaže u takav način promocije. Koliko je nama poznato sličan stav, i želju da se ne generiraju dodatni troškovi, imaju i ostali distributeri – tvrdi Boris Jambrošić iz Auto Škoje, marketinga ovlaštenog distributera Daimlera AG (Mercedesa).




– Naša proizvodna ekspanzija nastavlja se i ove godine predstavljanjem tri nova automobila među kojima je i Chevrolet Trax s kojim prvi put ulazimo u segment malih SUV-a. Vjerujemo da zainteresirane publike ne bi manjkalo jer je 2008. Zagreb Auto Show posjetilo oko 215.000 ljudi. Smatramo da je glavna prepreka održavanja sajma na Zagrebačkom velesajmu nerealna cijena izlaganja. Organizator nudi neuređeni izložbeni prostor u zapuštenim paviljonimam po cijenama koje nisu prilagođene aktualnim ekonomskim prilikama. Tu je i činjenica da Zagreb Auto Show nije htio odustati od OICA statusa na čemu drugi sajmovi u regiji ne inzistiraju – kaže Zvonimir Stanojević, direktor marketinga Chevroleta za Hrvatsku, Sloveniju te Bosnu i Hercegovinu.

Beograd: 50 premijera, 400 izlagača i više od 160 000 posjetitelja

Može li salon automobila u Hrvatskoj i općenito 'pogurati' tržište automobila i koliko on znači na našem tržištu Stanojević za Dnevno odgovara, Auto Show svakako može unijeti optimizam među kupce i zastupnike te ponovo okupiti sve zaljubljenike u automobile kako iz Hrvatske tako i iz regije.




Kakvo je stanje kod susjeda? Auto Show u Beogradu nedavno je završio. Poznato je kako je Srbija u još gorim brojkama što se tiče prodaje automobila, no organizatori i zastupnici su uspjeli naći zajednički jezik. Sajam je održan usprkos krizi a posjećenost je bila rekordna, preko 160 000 posjetitelja, 400 izlagača te preko 50 premijera.

Slovenija koja je u nešto boljoj poziciji u autoindustriji također nema sajam automobila još od 2006.godine, niti slične globalne manifestacije.

– U Sloveniji nema interesa za to, proizvođači svoje novitete i modele predstavljaju na otvorenim zasebnim manjim eventima te na taj način promoviraju svoje modele. (BMW xDrive experience, Audi RS event, Seat Cupra Day i sl.) – odgovorio nam je Sašo Malbaša, urednik slovenskog automoto portala.

Što o problemu kažu iz Zagrebačkog velesajma?

Zagreb Auto Show po svom sadržaju i koncepciji nadilazi pojam sajma kao takvog budući govorimo o sajmu koji iziskuje velika sredstva od zastupnika auto kuća, a ovdje ne govorimo samo o zakupu izložbenog prostora, i ne možemo utjecati na tržišne uvjete koji su snažno pogodili auto industriju. Treba napomenuti, kako su se izjasnili prijašnjih godina i sami zastupnici, cijene kvadrata odnosno zakupa prostora na Velesajmu u cijelom troškovniku svakog zastupnika ne predstavlja problem, koliko ostale stavke u budžetu (premijere i vicepremijere vozila, uređenje izložbenog prostora, hostese, reprezentacije i ostalo).

Hoće li se sljedeće godine održati Auto Show i ima li interesa za njegovo održavanje?

Termin održavanja Zagreb Auto Show-a za 2014. godinu definiran je i nalazi se na kalendaru sajmova, i to od 20.-30.03.2014. Potvrdu termina dobili smo upravo od strane OICA-e. Početak naših aktivnosti u organizaciji Auto Show 2014. započeli su preliminarnim razgovorima sa zastupnicima auto kuća i naš slijedeći korak je formiranje cijena izložbenog prostora i uređenja koje će biti prihvatljivi za sve izlagače. Dakle, nema govora o neodržavanju ZAS-a za sljedeću godinu, tvrdi Nataša Mrđen Budisavljević, voditeljica Odnosa s javnošću Zagrebačkog velesajma.

Koliko Auto Show znači autoindustriji i može li 'pogurati' i na neki način stimulirati tržište?

Zagreb Auto Show, osim što je spektakl za medije i posjetitelje, poslovno je mjesto koje donosi komercijalne efekte za zastupnike auto kuća na samom sajmu ali i podiže interes za auto industriju uopće. Svojim održavanjem Zagreb Auto Show zasigurno je vjetar u leđa automobilskoj industriji, kao što je to, uostalom bio i do sada. Rješenje vidimo i u skromnijem opremanju izložbenih prostora budući nam je cilj održati Zagreb Auto Show 2014, na zadovoljstvo svih građana; posjetitelja, izlagača, medija i nas samih.

Autor:Dinko Hodžić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.