Foto: Abarth

OD ‘FIĆEKA’ JE PROIZVODIO JURILICE KOJE SU IŠLE PREKO 200 KM/H! Danas je legenda među tunerima, a s njegovim imenom je sve počelo

Autor: Željko Marušić

Gemballa, RUF, Libert Walk, Tech Art, ABT, Rauh-Welt Begriff, Callaway, Brabus, Koenig Specials, i Alpina čine Top 10 najuspješnijih tunera automobila u povijesti.

U prvu ligu ulaze i AC Schnitzer, Carlsson, Fenomenom, Fisker, G-Power, Hamman, Lorinser, Novitec Rosso i Startech. No kad je riječ o tvorničkim tunerskim doradama, posebno mjesto ima Abarth, koji je od pedesetih tunirao Fiate te od malih i jeftinih modela 500 i 600 (Fiće) radio respektabilne jurilice. Paralelno s Abarthom, na europskoj se sceni, ponajprije tvorničkim tuniranjem Renaulta, proslavio Gordini, a šezdesetih na scenu stupa Alpina, stvarajući svojevrsne “BMW-e na kvadrat”. Po toj su formuli AMG i Brabus postali tvornički tuneri za Mercedes-Benz, a interna M divizija i Alpina za BMW.

Automobilski tuning je, dakle, poseban fenomen jer su tu skrivene i najveće zarade, odnosno marže, dakle, trošak proizvodnje tuniranog automobila je 10 do 30 posto veći, a tržišna cijena 50 do 100 posto veća. Riječ je o emocijama i afektivnoj vrijednosti, koja za mnoge nema cijenu. Zbog toga je to i magnet za stručnjake automobilskih dorada i spretne poduzetnike. Automobilski se tuning dijeli na tri osnovne skupine.

Prepoznatljivi zvuk

U prvoj je autostyling, koji obuhvaća sve ono što automobil čini atraktivnijim: lakiranje, naljepnice, sportsku unutrašnjost, glazbu, spojlere, naplatke, ispušne lonce… Uz izgled, mnogima je važan, često i važniji zvuk, zbog čega se ugrađuju i ispušni “topovi”. No time se remeti mir građana i brzo dolazi u sukob s policijom. Taj dio uključuje i dorade koje se odnose i na vozna svojstva, ali ona mnogima nisu u prvom planu.

U drugoj je skupini tuning motora, kojim se u pravilu želi iz serijskog motora, mehaničkim i elektroničkim doradama, izvući više snage. Sve počinje manjim zahvatima, ugradnjom protočnijih filtara zraka i ispušnog sustava i izmjenama na upravljačkoj elektronici.

Foto: Netcarshow

No takvim se tuningom, kao i s dopingom i Viagrom, postižu prednosti i mane – motor bolje vuče, ali manje traje, pa tko voli, nek’ izvoli. Problem tuninga nije jednostavan kako izgleda. Nestručno izveden spojler može destabilizirati automobil, a pri velikoj brzini može se otkinuti i doslovce ubiti nekoga. Najgore je ako povećanje snage ne prate dorade i poboljšanja na kočnicama i ovjesu. Brži i startniji automobil treba se sigurno zaustaviti, a nužno je da zadrži stabilnost i pri većim brzinama. Svi ugrađeni dijelovi moraju imati potrebne ateste kvalitete i pouzdanosti, jer ne treba ni spominjati što se može dogoditi ako pri velikoj brzini otkažu “sportske” kočnice, pukne dio ovjesa ili otkaže volan.

U srednjoj i jugoistočnoj Europi priča o automobilskom tuningu počela je s Abarthom pa se i tuniranje automobila nazivalo “abartiranje”, kao što se svaki skuter nazivao “vespa”, svaki izvanbrodski motor “penta”, a svako nalivpero “penkala”, premda je riječ o vrhunskim specijaliziranim robnim markama Abarth, Vespa, Penta, Penkala…




Ušao u legendu

Karl Albert Abarth rođen je u Beču 15. studenoga 1908., u obitelji talijanskih korijena te će kasnije dobiti talijansko državljanstvo i ime promijeniti u Carlo Alberto. U mladosti se uspješno bavio motoutrkama. Prvu je pobjedu u motociklističkoj utrci ostvario 1928. u Salzburgu, potom je pet puta bio europski prvak, a nakon teške ozljede 1933. u Linzu napušta utrke motocikala i počinje s konstrukcijama i utrkama tada popularnih, a danas zaboravljenih motocikala s prikolicom.

Foto: Abarth

Zanimljiv pothvat ostvaruje 1934., kad pobjeđuje slavni vlak Orient Express, odnosno cestama od Beča do Ostendea u Belgiji u razdaljini od 1300 kilometara stigao je prije nego vlak prugom. Konačno, 1939. na utrci motocikala s prikolicom u Ljubljani doživljava tešku nesreću te je dva mjeseca bio hospitaliziran. Potom je upućen na rehabilitaciju te je II. svjetski rat proveo u Ljubljani.

Nakon toga seli se u Italiju i sudjeluje u projektu trkaćih automobila Cisitalia, u kojem mu je partner bio prijatelj Ferry Porsche, sin legendarnog konstruktora Ferdinanda Porschea. Prva mu je supruga bila tajnica Porscheova bratića Antona Piëcha, a druga Nadina Žerjav, kći slovenskog političara i starojugoslavenskog ministra Gregora Žerjava. Nakon osnutka vlastite tvrtke Abarth 1949. upisuje se u automobilske legende. Za simbol je odabrao svoj horoskopski znak škorpiona, a najuspješniji su mu trkaći modeli uistinu imali “otrov u repu”.




Foto: Abarth

Znamenita talijanska tvrtka Abarth & C. S.p.A. osnovana je u Bologni 31. ožujka 1949., a dvije godine poslije preseljena je u Torino. Proslavili su se razvojem sportskih dodataka, onoga što danas nazivamo tuning, a pogotovo ispušnim sustavima. Abarth ubrzo počinje raditi i vlastite automobile, na mehaničkoj osnovi raznih proizvođača. Uspjehe su nizali na utrkama i stazama za brzinske rekorde, a najviše ih vežemo za Fiat, premda vrijedi spomenuti barem još modele na bazi Simce i Porschea. Razne izvedbe Abartha bile su uvjerljivo najkompetitivniji automobili ove koncepcije, te su vladale malolitražnim kategorijama u Europskom prvenstvu turističkih automobila šezdesetih.

Najuspješniji su Abarthovi modeli bili na bazi malih Fiata, 500, 600 i 850. Najboljim se za prerade pokazao Fiat 600, kod nas poznat kao licencna Zastava 750 – “Fićo”. Od tog popularnog malenog automobila napravili su respektabilnu jurilicu koja se proslavila na brdskim utrkama. Fiat 600 Abarth iz 1956., pojačan na 41,5 KS, mogao je potegnuti 135 km/h. Slijedili su “oštriji” modeli Abarth 850, pa sve do monstruoznog Abarth 1000 TCR iz 1971., nabildanog na 112 KS i sposobnog za 215 km/h. S podignutim poklopcem motora, ne zbog hlađenja nego zbog aerodinamike, u Abarthima su pobjeđivali i naši najbolji vozači poput Vece Holjevca i Đanija Šverka, a nebrojeni su Fićeki bili “abartirani” u kućnoj radinosti.

Foto: Abarth

Abarth je od 1957. do 1971. radio nekoliko modela na bazi Fiata Nuova 500. Prvi su imali samo 19 KS, no 595 SS iz 1964. bio je opak stroj koji je vladao klasom do 600 ccm. Ne manje uspješan, čak i mrvicu brži, bio je 695 SS, rađen za klasu do 700 ccm. Na trkaćim stazama glavni konkurent mu je bio Steyr-Puch.

Financijska potpora

Zbog važnosti Abartha za Fiat, torinski ga div preuzima – transakcija je službeno objavljena 15. listopada 1971. Abarth postaje službena Fiatova sportska divizija, pod upravljanjem Aurelija Lampredija, poznatog konstruktora sportskih motora. Nakon prodaje tvrtke Fiatu Carlo Abarth se povlači u mirovinu, a umire 24. listopada 1979., šest tjedana nakon što se treći put oženio.

Na naše su ceste sedamdesetih stigli modeli Autobianchi A112 Abarth, potom Fiati Ritmo Abarth i Fiat 131 Abarth. Abarth je uspješno preparirao Fiatove sportske modele te su nastali uspješni Fiat 124 Abarth Rally i 131 Abarth. U prosincu 1977., kao pripremu za sezonu 1978. sportske grupacije unutar torinskog koncerna, Abarth i Squadra Corse Lancia udružuju se u EASA (Ente per l’Attivita Sportiva Automobilistica, organizaciju za sportske trkaće aktivnosti). Cesare Florio, dotadašnji voditelj Lancijina reli tima, postaje glavni direktor, a Daniele Audetto sportski direktor. Uprava se oformljuje u uredima Abarth Corso Marche.

Zajedničkim naporom stvaraju slavni model Lancia Beta Montecarlo Turbo, za Grupu 5 (osvaja svjetsko prvenstvo sportskih automobila 1980. i 1981.), a Lancia 1983. osvaja konstruktorsku titulu. Uz golemu razvojnu i financijsku potporu matičnog koncerna, sportski model Fiat 131 Abarth, kojim je upravljao slavni njemački majstor Walter Röhrl, 1980. se okitio svjetskom titulom u reliju.

Foto: Netcarshow

Abarth & Co. 1. listopada 1981. prestaje postojati i mijenja se tvrtkom Fiat Auto Gestione Sportiva, sportsku Fiatovu diviziju, koja se 1999. mijenja u Fiat Auto Corse S.p.A. U međuvremenu se naziv Abarth koristi za sportsku izvedbu modela Autobianchi A112, koji postaje Lancia A112 Abarth. Tijekom osamdesetih postaje oznaka Top Gun verzije modela Fiat Ritmo – Abarth 125 i Abarth 130 TC, a 2000-ih nastaje Fiat Stilo Abarth. Konačno, 1. veljače 2007. Abarth se ponovno utemeljuje kao samostalna tvrtka unutar koncerna.

Foto: Abarth

Prvi su modeli u obnovljenoj tvrtki, koja postaje jaki brend, Abarth Grande Punto i Abarth Grande Punto S2000. Osnova za obnavljanje Abartha bio je novi model Fiat 500, a okosnica i današnje produkcije. Predstavljen je u ljeto 2007. kao suvremena inačica modela Nuova 500 (1957. – 1975.), jednog od najprepoznatljivijih automobilskih simbola Italije.

Specijalne edicije

Nakon godina lutanja bio je to povratak na “domaći teren”, među male gradske automobile s puno šarma i s naglaskom na onu neprevedivu talijansku riječ “brio”.

Foto: Abarth

Već na proljeće 2008. stigao je sportski Abarth 500, sa 135 KS. Verzije SS i 595 (i slova i numeracija preuzeti su iz mita o originalnom Abarthu) imale su 160 KS, trkaće verzije ‘Assetto Corse’ 190 i 205 KS, a na jesen 2009. stigao je 695 sa 180 KS. Gotovo da ne stignemo ni nabrojiti sve specijalne edicije, među kojima su najpopularnije bile one koje je naziv lukavo povezivao s Ferrarijem i Maseratijem.

Foto: Abarth

Od 2015 Abarth & Co. je dio koncerna FCA, a od proljeća ove godine u megakoncernu Stellantis, u koji je uključen francuski PSA. Aktualni su modeli i Abarth 500, Abarth 500C, Abarth 595, Abarth 695 Biposto, Abarth 695 Esseesse, donedavno i Abarth 124 Spider, napravljen u suradnji s Mazdom.

U listopadu 2018. slavni konstruktor Carlo Abarth u Torinu je dobio ulicu imenovanu po sebi – Via Carlo Abarth. U svijetu trenutačno ima 87 službenih Abarth klubova s više od pet tisuća članova, Abarth je iznimno jako ime na društvenim mrežama, pandan Ferrariju.

Foto: Abarth

U prosincu 2020. Abarth je postavio Guinnessov rekord za najveće digitalno okupljanje ikada, zahvaljujući svim fanovima koji su u povodu “Dana Abartha”, održanog u virtualnom obliku, postavili 868 fotografija svojih automobila na posebno napravljenu Facebook stranicu, tijekom jednog sata. Dakle, Forza Abarth!

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.