
CIJENE ‘PODIVLJALE’, I MANJI AUTI VIŠE NEGO DVOSTRUKO SKUPLJI! Više nema povoljno, evo kako Hrvatska stoji
Hrvatski autoklub objavilo je rezultate crash testa koji je empirijski provjerio rizike od korištenja i ne-korištenja sigurnosnog pojasa u vozilu, a provelo ga je nekoliko europskih autoklubova, među kojima je i Hrvatski autoklub.
U Hrvatskoj je u automobilima 2011. poginulo 215 osoba, a od toga 88, odnosno 41 posto njih, nije koristilo sigurnosni pojas. To je alarmantno kada se zna da je vezanje pojasa obavezno po Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa, i to na svim sjedalima na kojima su pojasevi ugrađeni. S obzirom na zakonsku obvezu i kaznu od 500 kuna, te da se veći dio putnika ipak pridržava te mjere, visoki broj poginulih u vožnji bez pojasa govori samo o jednome – da je mnogo rizičnije voziti se ako vozači nisu vezani pojasom. Autoklubovi su odlučili provjeriti te rizike.
Kao automobil u kojem je simuliran sudar poslužila je prethodna generacija Opel Astre koja je na EuroNCAP testiranju zaradila maksimalnih pet zvjezdice. Pratili smo što se s testnim lutkama događa kad su vezane i kad nisu vezane sigurnosnim pojasom, uz brzinu od 64 km/h koja odgovara EuroNCAP testiranjima.
Rezultat jednostavnog testa vidljiv je na fotografijama, kao i na video snimci: dvije lutke koje nisu bile vezane sigurnosnim pojasevima letjele su automobilom i na kraju ostale zaglavljene. U HAK-u ističu kako se nakon udara tijela počinju kretati, prvo koljena udaraju plastičnu armaturu ispod ploče s instrumentima (sila udara odgovara kompresivnoj sili od 800 kg na svaku nogu), potom glava lutke udara u strop i vjetrobransko staklo (nastaju i ozljede kralježnice). Prsa probijaju zračni jastuk i udaraju u upravljač. Dok se putnik na prednjem sjedalu zaustavlja na zračnom jastuku, vozač sa zračnog jastuka klizi na prozor. U sljedećoj fazi i putnik probija zračni jastuk te udara u plastičnu armaturu. Na kraju, obje lutke vraćaju se unatrag udarajući jedna drugu u glavu.
Kad su putnici vezani, pri sudaru od 64 km/h njihove su ozljede lagane te uključuju manja nagnječenja i udarce. Bez pojasa vrlo je izvjesno da bi vozač izgubio život, dok je situacija za suvozača tek nešto bolja – najteže su i po život opasne ozljede prsa i glave. Obje lutke su zbog udara u plastiku armature ostale zaglavljene i izvjesno je kako bi ljudi koji bi preživjeli ovakvu nesreću pretrpjeli trajne ozljede s invaliditetom nogu i kukova.
Podsjetimo, 2009. godine autoklubovi su napravili isti test pri brzini od 30 km/h, što je brzina pri kojoj se zračni jastuk nerijetko još ne otvara (minimalno naglo usporavanje za njegovo otvaranje mora biti 10 G). U autima je bila samo jedna lutka, ona na mjestu vozača. Pri samo 30 km/h nevezana osoba imala bi smrtno opasne posljedice jer – ako se ne aktivira zračni jastuk – teško stradavaju prsni koš, koji udara u upravljač, i glava koja udara u vjetrobransko staklo. Po život bi bile opasne i teške ozljede vratne kralježnice. Pri toj brzini vezana osoba ne bi imala nikakve ozbiljnije posljedice.
Dodaju li se svemu tome i nevezani putnici na stražnjoj klupi, već pri srednje snažnom sudaru nastaje tragedija. Stoga u HAK-u i ovom prilikom upozoravaju vozače – vežite se na prednjim i stražnjim sjedalima jer će vas, u suprotnom, gotovo bezazleni sudar možda trajno ozlijediti. Osigurajte u sjedalicama svoju djecu, utječite na sve putnike u vozilu da se vežu. Možda će komfor malo trpjeti, ali ćete biti mnogo sigurniji.
U HAK-u naglašavaju kako je u Hrvatskoj u 2011. prema podacima MUP-a od ukupnog broja prekršaja bilo 10,7% prekršaja vozača i putnika koji nisu bili vezani. HAK-ovci su u nedavnom vizualnom prebrojavanju vozača i putnika koji nisu koristili sigurnosni pojas u Aveniji Dubrovnik u Novom Zagrebu, na semaforu blizu zgrade HAK-a gledali automobile koji su u tom trenutku stajali te zbrajali samo one vozače i putnike za koje su pogledom bili sigurni da koriste ili ne koriste sigurnosni pojas. Tijekom sat vremena izbrojali su 480 vozila s ukupno 716 vozača i putnika, od čega čak 400 osoba nije bilo vezano. Na stražnjoj klupi bilo je 48 nevezanih i samo 16 vezanih putnika. Svi automobili bili su noviji tipovi, s ugrađenim stražnjim sigurnosnim pojasevima.
Prema rezultatima međunarodnog znanstveno-istraživačkog projekta SARTRE 3 iz 2003., u kojem su sudjelovali i naši vozači, dobiveni su zabrinjavajući podaci. Čak 33% tadašnjih sudionika istraživanja iz Hrvatske smatralo je kako vezanje sigurnosnim pojasom nije nužno ako voze oprezno, te je Hrvatska bila rangirana kao 23. od ukupno 24 zemlje-sudionice. Iako su se u proteklih desetak godina ti stavovi zasigurno promijenili nabolje, u HAK-u i dalje ponavljaju: vozači, vežite pojas, ne zbog kazni nego prvenstveno zbog vlastite sigurnosti – za to je potrebno samo dvije sekunde.
CIJENE ‘PODIVLJALE’, I MANJI AUTI VIŠE NEGO DVOSTRUKO SKUPLJI! Više nema povoljno, evo kako Hrvatska stoji
SLIKAJTE PREKRAŠAJ I ODMAH ŠALJITE POLICIJI! Stiže aplikacija s kojom možete prijavite prekršitelje
NEMAJU VOZAČKU, A DAJU IM ZA VOLAN! Tinejdžerica (15) se hvalila kraj svojeg auta, jedna stvar je ključna
ZA ELEKTRIČNE AUTE PREMIJE OSIGURANJA SVE SKUPLJE: Neki ih otpisuju i kod manjih problema s baterijom