fbpx

Blindirani automobili: Rakete, meci, drvlje i kamenje neće uništiti ove ‘tvrđave na kotačima’

Autor: Dinko Hodžić

Većina ljudi na spomen sintagme 'blindirani automobil' pomišlja na nešto opasno i veliko. To je većinom točno, no samo ako mislimo na automobile a ne općenito blindirana vozila. Osim u političkim vodama, blindirani automobili u posljednje vrijeme su postali vrlo popularni i u poslovnom svijetu, ali oduvijek se povezuju s moćnim ljudima s one strane zakona. Naravno, najviše se koriste u institucijama za prijevoz dragocjenosti i novca, no to su već opake tvrđave na kotačima i priča za sebe.

Osnovno pravilo kod blindiranih automobila je da izgledaju što je više moguće kao standardni modeli, odnosno da je zaštita nevidljiva. Razlog tome je kako bi automobil privlačio što manje pažnje i pozornosti. Ovakve automobile samo u nekoliko slučajeva proizvode matične tvornice kao što su Audi, BMW, Mercedes, dok neke ostale marke imaju mogućnost izrade blindiranog automobila samo po narudžbi.

Najpoznatiji blindirani automobil


Trenutno najpoznatiji blindirani automobili je onaj američkog predsjednika Obame, koji je nakon dobivanja drugog mandata još više unaprijeđen. Nazvan ‘The Beast’, Cadillac One sastavljen je od nekoliko različitih modela iste marke. Dizajn eksterijera dolazi od Cadillaca DTS, prednja svjetla posuđena su od Escaladea, maska i stražnja svjetla stižu s modela STS, a šasija dolazi od kamioneta srednje veličine. Nagađa se kako limuzina ima veze s čudovišnim GMC Topkick terencem. Za sigurnost osoba unutar automobila brinu se vanjski paneli sastavljeni od dvostrukih čeličnih ploča, titana, keramike i aluminija. Vrata su s ugrađenim štitom debljine nevjerojatnih 20 cm svakako najzaštićenija pa zbog toga teže jednako kako ona na kabini Boeinga 757. Automobil je opremljen i posebnim gumama otpornim na pukotine i razderotine zahvaljujući unutrašnjim slojevima od kevlara, a čelični naplatci konstruirani su tako da im guma nije niti potrebna ukoliko dođe do oštećenja iste. Automobil je opremljen mnoštvom senzora, topovima sa suzavcem, protupožarnim sustavom, zatvorenim sustavom opskrbe kisikom te posebnim spremnikom u kojem se nalaze doze krvi za predsjednika. Nagađa se kako automobil teži čak 9 tona.

Blindirani automobili na hrvatskim cestama

U Hrvatskoj blindirane automobile koristi većinom naša Vlada, i nije poznato koliko je registriranih blindiranih automobila na našim cestama. Najpoznatiji blindirani automobil kod nas je onaj premijera Milanovića. Taj automobil zapravo je poput mini-tenka i ostvaruje balističku zaštitu visoke razine. Riječ je o blindiranom automobilu otpornom na sve vrste projektila iz ručnog oružja te na manje eksplozivne naprave. ‘Sedicu’ 750 Li pokreće 4,4-litreni V8 motor sa 407 KS dok model 760 Li pokreće 6-litreni V12 sa 544 KS. Masa je tih automobila znatno povećana zbog pojačane karoserije, stakala te sigurnosnih sustava. Zbog toga imaju i posebno ojačane amortizere i ovjes kako bi i dalje bili udobni i stabilni. Karoserija je izrađena od posebnog čelika, a stakla su prekrivena polikarbonatnim slojem i debela su šest centimetara te otporna na metke. Ni gume na ovom blindiranom automobilu meci ne mogu probušiti.

U premijerovu automobilu, kad je riječ o posebnoj opremi, nalazi se komunikacijski sustav s mikrofonom i zvučnicima koji omogućava komunikaciju s ljudima izvan automobila bez otvaranja prozora ili vrata. Od sigurnosnih elemenata, dodani su alarmni sustav u slučaju napada, sustav za gašenje požara sa senzorom temperature u odjeljku motora i ispod vozila te detektor otrovnih plinova u slučaju napada bojnim plinovima. Pametni ventilacijski sustav nadzire kakvoću zraka te reagira zatvaranjem prozora i dovoda svježeg zraka ako je riječ o napadu otrovnim plinom. U slučaju otkrivanja otrovnih plinova, svi se prozori automatski zatvaraju, središnji sustav zaključava sva vrata, zatvaraju se ventilacijski otvori. Dodatna oprema za vlade, diplomate i državne službenike uključuje držače zastava i odjeljke na središnjoj konzoli za pištolje i dvije kratke automatske puške. U tu opremu ulazi i vanjski reflektor koji se postavlja na krov vozila te LED bljeskalice integrirane u prednju masku.




Standardi

Kad se radi o balističkim standardima, postoji nekoliko različitih. Najpoznatiji standardi ustanovljeni su u Australiji, Engleskoj, Rusiji, Kini, Njemačkoj i Americi, no u zadnje vrijeme najčešće se koriste euro norme prema kojima postoji sedam nivoa zaštite. Oni koji žele spriječiti otimanje vozila ili pljačku, odlučuju se za niže nivoe, a kada je život u pitanju, kao što je kod predsjedničkih vozila traži se nivo koji garantira zaštitu od vojne municije i različitih vrsta eksploziva.

Naravno možete imati i najbolji ‘tenk’ na cesti, no ukoliko nemate adekvatnog vozača sve pada u vodu. Hrvatski vozači blindiranih i onih ‘običnih’ vladinih automobila prolaze teške obuke.




Postoje tri osnovna i najvažnija cilja sigurnosnih blindiranih vozila

  • Zaštita od direktnog napada

Po pitanju zaštite od direktnog napada, najvažnije je spriječiti projektile da prođu kroz oklop u putničku kabinu. To se postiže ugradnjom ploča od specijalnog čelika, ali se zbog težine ovog materijala u velikoj mjeri mijenjaju vozne karakteristike automobila. Osim toga što postaje ‘tromiji’, na udaru su i kočnice koje ne mogu osigurati odgovarajuću zaustavnu moć, što je naročito opasno pri visokim brzinama. U posljednje vrijeme čelik su zamijenili kompozitni materijali poput kevlara, ugljičnih vlakana i ostalih, koji su lakši i čvršći, no daleko skuplji.

Jedna od najslabijih karika je pod, zbog nagaznih mina ili eksplozivnih sredstava koja se bacaju ispod automobila. No danas je suvremenim rješenjima i on postao dovoljno siguran. Poseban izazov predstavlja i zaštita prozora. Tu se koristi ‘sendvič’ princip, odnosno višeslojna struktura laminiranog stakla i drugih materijala poput polikarbonata (Lexan, Tuffak, Cyrolon) pri čemu jedni služe da osiguraju čvrstoću i rašire silu udara na veću površinu, a drugi da apsorbiraju tu silu.

Metak ispaljen u ovakvo staklo probit će prve slojeve, ali je struktura dovoljno sposobna da apsorbira energiju i spriječi prolazak u kabinu. Naravno, ovisno o njegovoj debljini koja može biti i do 9 cm, te o oružju, streljivu i udaljenosti s koje se puca. Postoji čak i vrsta stakla koje propušta metak u jednom smjeru, u ovom slučaju iznutra. Tako se omogućuje putnicima odnosno pratnji da uzvrate paljbu trenutku napada ukoliko nema drugog ‘izlaza’.

  • Mogućnost napuštanja mjesta napada

Nakon što se odbije prvi napad, treba što prije pobjeći, a to je nemoguće ako su oštećeni motor, gume, rezervoar benzina, hladnjak ili neka druga ključna komponenta. Zato se u pravilu koriste ‘run-flat’ pneumatici na posebnim, uglavnom čeličnim naplatcima, a čime se omogućava kretanje i nakon teških oštećenja ili potpunog spaljivanja gume. Oko motora, akumulatora, hladnjaka, elektronskih komponenti i sličnih vitalnih dijelova stavlja se oklop, što vrijedi i za rezervoar s funkcijom samostalnog zatvaranje rupe, a otporan je i na visoke temperature u slučaju požara.

  • Mjere protunapada

Taktika atentatora često uključuje blokiranje mete, odnosno onemogućavanje napadnutog vozila da se udalji s lica mjesta. U tom slučaju se vozači moraju suprotstaviti napadačima. Neka od rješenja su posebni otvori u vratima ili drugim dijelovima karoserije te bacači suzavca. Korisni su i ojačani branici koji omogućavaju automobilu teškom uglavnom preko četiri tone i s motorima od 400 KS da ‘izgura’ vozila koja su ga blokirala.

PRVO BLINDIRANO VOZILO
Prvo poznato blindirano vozilo u povijesti naručio je legendarni kriminalac Al Capone. Poznati američki gangster 1928. godine naručio je Cadilac 341 Grand Sedan te 1930. Cadilac V16 452 Sedan Imperial. Glavna značajka ovih automobila je 5-slojni, 6,35 mm debeli neprobojni oklop od čelika. Osim toga, automobil je imao neke zanimljive sposobnosti, kakvih bi se i James Bond posramio. Kako bi stvorili dimnu zavjesu pred progoniteljima automobili su mogli ispuštati ulje kroz ispušnu cijev, dok su se kroz otvor u podu mogli izbacivati oštri predmeti koji bi bušili gume na automobilima progonitelja.

Autor:Dinko Hodžić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.