fbpx
Guliver Image

NA SVE SU MISLILI! Od subote se u prometu misli i na automatizirana vozila i jahače, te električne romobile i druga ‘osobna prijevozna sredstva’

Autor: Ivor Kruljac

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama  stupa na snagu 30. srpnja, odnosno ove subote, a kako javlja MUP sudjelovanje u prometu biti će obuhvatne, bazirane preliminarnim analizama za sigurniju i praktičnu vojsku. Istaknuli su kako su konzultirane i relevantne struke i institucije i građani.

Tako će nove promjene, koristeći zakonski izraz “osobno prijevozno sredstvo”, po prvi puta regulirati prometovanje električnih romobila, električnih monocikala, segwaya i sličnih vozila.

“Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.)”, zakonska je definicija, pod kojom vozači takvih vozila, kao i biciklisti ne smiju voziti bilo sa jednom ili obje slušalice u uhu, a kršenje te odredbe prekršitelje će “nagraditi” s 300 kuna.


Novi izrazi

Još jedan novi izraz u zakonu bit će i “druge površine” na kojima će vozač biti dužan prilagoditi brzinu vozila. Uz ispunjavanje određenih uvjeta, vozači B kategorije moći će voziti motorne tricikle, a regulativa prilagodne brzine odnosi se i na osobna prijevozna sredstva.

Novi pojmovi su i “zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni”, “pomoćna pješačka sredstva”, “jahač” i “automatizirano vozilo”, a s posljednje dvije prvi put se regulira sudjelovanje jahača u cestovnom prometu i vozila koja se mogu kretati po cesti bez vozača.

Tako vozači djelomično automatiziranih vozila ne smiju voziti takva vozila, ukoliko tijekom vožnje nisu na vozačkom sjedalu, odakle mogu reagirati na nepredviđene situacije. Ozbiljnije shvaćajući i električna vozila, novi zakon zabranjuje parkiranje vozila na mjestima koja su namijenjena za punjenje električnih vozila, te će neelektrično vozilo na takvom mjestu biti maknuto.

Liječnici još malo čekaju

Dok je najviše bure u javnosti podignuo članak 233 i obveza liječnicima za prijavljivanje stanja koja mogu ugroziti funkcionalnost vozača u prometu, kako je i najavljeno, sve je riješeno na način da su liječnici koji su obavili pregled, prema utvrđenom pravilniku o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, upozore vozača ukoliko mu otkriju privremenu nesposobnost. Takva nesposobnost ne smije biti duža od šest mjeseci te se obavezno mora evidentirati u medicinskoj dokumentaciji. Nakon isteka te privremene nesposobnosti, vozač ne ide na ponovni pregled, a odbiju li liječnici postupiti po novom zakonu, očekuju ih prekršajne sankcije, kao i za vozače koji se ogluše na liječnička privremena upozorenja.

Ipak, taj konkretan dio zakona na snagu stupa tek kada Ministarstvo zdravstva donese izmjene Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, a koji se očekuje u roku od narednih 12 mjeseci.

Novi zakon će s 300 kuna kazniti i vozače koji se voze u autu bez kutije prve pomoći, kako nalaže Pravilnik tehničkih uvjeta vozila u prometu na cestama, a jasno je definiran i koridor za prolazak vozila hitnih službi, na prometnicama s više od dvije prometne trake, u skladu sa zakonom kakve imaju i druge EU članice.




Olakšanje obrtnicima

Osim vozača, novi Zakon, proširenom obvezom dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u traženom trenutku,  daje obvezu i korisniku vozila, da na zahtjev službene osobe da podatke o osobi koja je vozila vozilo tijekom počinjenja prekršaja. Dosadašnja sankcija od 500 kuna za neprilagođenu brzinu, sada se diže na 1000 kuna.

Ukidaju se i registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima, kako nisu potrebne za sigurnosni promet, a novi zakon detaljno pojašnajva odgovornosti instruktora vožnje. Što se tiče gospodarstva, zanimljivo je primijetiti i kako novi Zakon obrtnicima olakšava posao proizvodnje, nadogradnje, servisiranja, prijevoza ili prodaje vozila na malo, korištenjem prenosivih pločica za prijevoz do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, umjesto dosadašnjih pokusnih. Tri godine studiranja prometnog (gradskog smjera), odnosno najmanje preddiplomski sveučilišni studij ili preddiplomski stručni studij, otvara vrata za zaposlenje kao nadzornik tehničke ispravnosti vozila, obrade dokumentacije i ispitivanja vozila.

Što se tiče sankcija, Zakon je uredio postupanje prema vozačima, kako hrvatskih, tako inozemnih vozačkih dozvola s negativnim bodovima u evidenciji.  Sada se i domaćim i stranim vozačima može zabraniti korištenje vozačke dozvole od mjesec dana do dvije godine.




Autor:Ivor Kruljac
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.